2018-01-23, 19:17
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vet inte om ni sett detta. Betalartikel. Men citerar lite ur den:

Joakim Palmkvist
Rättsreporter:

Peter Madsen planerade sitt mord noga. Han skaffade både redskap och tillbehör för att genomföra det, enligt vad som nu kommit fram ur åtal och brottsutredning. Han ville mörda någon. Att det blev den svenska journalisten Kim Wall behöver alltså inte ha varit förutbestämt.

Annorlunda uttryckt: när hon bad om att få intervjua honom och göra ett reportage om uppfinnaren "Raket-madsen" tog han chansen. Och gjorde sedan allt för att dölja spåren genom att stycka kroppen, sänka likdelarna och sedan även sin ubåt.

Åklagaren: Peter Madsen band fast och torterade sitt offer
Som stöd för scenariot finns de verktyg det danska försvarets dykare hämtat upp under sitt tålamodsprövande finkammande av Kögebuktens botten. En såg med orange handtag, en kniv, och skarpslipade skruvmejslar. Enligt utredningen föremål som inte normalt fanns på ubåten, utan fördes dit av Madsen som en del av planen.
Ytterligare belägg för Madsens fantiserande och planerande kommer från den hårddisk som polisen beslagtog i Madsens verkstad på Refshaleöen. Den var fylld med tortyrfilmer, äkta scener där kvinnor plågas och mördas.
Indirekt bevisning som öppnar för nattsvarta scener från händelserna nere i ubåten när den låg still på botten under natten mellan den 10 och 11 augusti i fjor.

Jösses, det där hade jag inte ens tänkt på trots att mordet skedde i en ubåt. Kvinnostackaren låg alltså bunden på en ubåt i bottenläge. Detta medan kräket gjorde sina vidriga handlingar. Inte en chans att komma undan och ingen chans att någon skulle kunna komma till undsättning. Undrar om aset för flera år sedan byggde ubåten med avsikten att en dag locka en ensam kvinna ombord...Hans egna lilla tortyrkammare under ytan...Fy fan.
Senast redigerad av Blundetto 2018-01-23 kl. 19:20.
Citera
2018-01-23, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Många inlägg nu.

Har man presenterat något motiv? Var det slumpmässigt utvalt offer eller hade han någon särskilt agg mot Kim? Hade hon gjort något mot honom tidigare? Skrivit något?

De hade väl bara haft mail kontakt vad jag hört- Hon bodde ju inte i Sverige.
Frågan är hur lång ti och hur mycket.
Däremot verkade hon ju vara en stark tjej och han ville väl inte att folk sa emot honom
Citera
2018-01-23, 19:20
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Många inlägg nu.

Har man presenterat något motiv? Var det slumpmässigt utvalt offer eller hade han någon särskilt agg mot Kim? Hade hon gjort något mot honom tidigare? Skrivit något?

Det som man berättat på presskonferensen är att det är styrkt att Madsen o Kim inte kände varandra innan, att de endast haft en professionell kontakt. Mer än så har man inte sagt just nu.
Men de kände inte varandra, och motivet i sig framgår i det att gärningen var planerad.

Motivet blir alltså att utföra ett sexualsadisktiskt mord. Tror inte det finns något mer att tillägga av motivbild?
Citera
2018-01-23, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Jösses, det där hade jag inte ens tänkt på trots att mordet skedde i en ubåt. Kvinnostackaren låg alltså bunden på en ubåt i bottenläge. Detta medan kräket gjorde sina vidriga handlingar. Inte en chans att komma undan och ingen chans att någon skulle kunna komma till undsättning. Undrar om aset för flera år sedan byggde ubåten med avsikten att en dag locka en ensam kvinna ombord...Hans egna lilla tortyrkammare under ytan...Fy fan.
Jag kan tänka mig att han tyckte det var kul med en ubåt OCH att dessutom kunna använda den som du säger ovan. Så idén var säkert inte någort som poppat upp bara veckorna innan om jag säger så. Vilken vidrig liten "man".
Citera
2018-01-23, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Knappast 😈

Har tagit fram dels de sista bilderna från tornet där han står med Kim, dels bilderna från när han kom iland.
Tror jag stirrat flera timmar sammanlagt sedan brottet på dessa två bilder utan att få ihop det.

Bilderna från tornet, där VET han alltså vad han kommer att göra, och det handlar då om vad han kommer att göra inom en timme, efter 20 min som de kommit ner från tornet, ung, så har han påbörjat tortyren. Är det inte helt ofattbart att det finns bilder så nära inpå händelsen, det måste vara helt unikt.

Men att utläsa något om det ur hans ansikte o kroppspråk där i tornet blir omöjligt.

Däremot, bilderna o filmklippen från ilandstigningen, minns hur tråden nagelfor hans kroppsspråk, rynkor och miner, ögonen som lyser av nån märklig skräck, samtidigt som han agerar helt bekymmerslös, tills han står mittemot polisen o ser upp mot denna långa man, där tyckte jag mig kunna utläsa något annat: något mer; som om Kims skräck återspeglas i Madsens ögonglober, allt blod o smuts under naglarna, hans blöta overall som han vägrade ta av sig, fläckad med blod och smet.

Ändå, ofattbart att det inte går att utläsa vidden av hans gärning genom utseendet trots att han nyss, för mindre än några timmar sen avslutat styckning och dumpning av Kims kroppsdelar.

Dessa frusna ögonblick fångade på bild o film , början och slutet på ett brott, som en tidsram inom vilken en ensam liten man som heter Peter begått något så bestialiskt, visst är det som en film som överträffar verkligheten, om det inte vore så att detta sexualsadistiska mord var precis så verkligt det kunde bli.

Jag har också tittat på bilder. Den bilden då både han och Kim pratar med de i den mindre båten så ställer mannen en fråga till Peter typ "har du dykt?" Peter svarar "nej, men snart och pekar mot Mittelfortsgrundet" sedan vänder sig Madsen sig, närmast demonstrativt ryggen åt sällskapet. Just där och då tog fantasierna helt överhanden. Han fokuserade helt på nästa steg i handlingen. Tror han dök i samband med att kryssningsfartyget passerade med en gir kring ubåten. Allt fokus från land var på fartyget. Sedan var ubåten puts väck.
Citera
2018-01-23, 19:23
Medlem
I en artikel i dansk tidning skriver man att t o m Madsens (f.d!) gode vän Jens Falkenberg säger att detta inte kan vara något spontant, utan att han planerat.
Det går inte att kopiera, och det är en betalartikel, men så pass mycket lyckades jag läsa i ingressen innan texten blurrades.
Citera
2018-01-23, 19:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Redan när torson hittades befarade jag det värsta, kände igen anslaget sedan tidigare, men att det skulle vara så här djävulskt sadistiskt ondskefullt var jag inte riktigt beredd på. Ändå, fanns inte i min sinnevärld.

Fy f-n!

Jag också och jag var övertygad om att han planerat det.

Fy fan så genom vidrigt.
Citera
2018-01-23, 19:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Det som man berättat på presskonferensen är att det är styrkt att Madsen o Kim inte kände varandra innan, att de endast haft en professionell kontakt. Mer än så har man inte sagt just nu.
Men de kände inte varandra, och motivet i sig framgår i det att gärningen var planerad.

Motivet blir alltså att utföra ett sexualsadisktiskt mord. Tror inte det finns något mer att tillägga av motivbild?

Nej, det tror jag inte behövs.
Citera
2018-01-23, 19:26
Medlem
Smhfs avatar
Lite fakta hur rättegången kommer att gå till även datumen utsatta.

https://nordjyske.dk/nyheder/tiltale--peter-madsen-mishandlede-kim-wall-foer-drab/ff9c3dd4-26c2-4d90-ad38-44cf0fad82f7

FAKTA
Overblik over retssagen
* I Københavns Byret er der afsat otte retsdage til sagen med start 8. marts. De følgende dage er 23., 26., 27. og 28. marts samt 5., 23. og 25. april.
* Anklagemyndigheden har rejst sagen som en nævningesag. Det betyder, at der som minimum vil være et krav om fire års fængsel.
* Et nævningeting består i byretten af tre juridiske dommere og seks nævninger. Nævninger er borgere uden nogen form for juridisk uddannelse.
* En tiltalt har muligheden for at fravælge brugen af et nævningeting. Hvis det sker, vil retten i stedet være sammensat af en juridisk dommer samt to domsmænd - altså borgere uden juridisk baggrund.
* På retssagens første dag vil specialanklager Jakob Buch-Jepsen indledningsvist læse sagens anklageskriftet højt.
* Herefter vil den tiltalte typisk oplyse, hvordan vedkommende forholder sig til anklagerne. Det har tidligere været fremme, at Peter Madsen nægter sig skyldig i drab og i anden kønslig omgang end samleje under særligt skærpende omstændigheder. Omvendt har han erkendt sig skyldig i at have parteret Kim Walls lig og i at have smidt kropsdelene i havet.
* Det næste punkt på dagsordenen er anklagerens forelæggelse. Det vil sige, at Jakob Buch-Jepsen relativt kortfattet præsenterer sagens objektive fakta, samt hvordan sagen er planlagt til at forløbe. Formålet er at give rettens medlemmer et overblik over, hvad de har i vente.
* Som den første vil den 47-årige Peter Madsen få mulighed for at afgive forklaring. Han tager plads i midten af retssalen. Først stiller anklageren spørgsmål, hvorefter det er forsvarerens tur. En tiltalt har hverken pligt til at udtale sig eller til at tale sandt.
* Typisk vil en række vidner være indkaldt for at belyse sagen. Det kan eksempelvis være politiets efterforskere, personer med personligt kendskab til de involverede samt ekspertvidner.
* Sideløbende eller efterfølgende vil anklagemyndigheden ofte have en del skriftligt materiale, som skal dokumenteres.
* Når beviserne er lagt frem, gør først anklager og derefter den tiltaltes forsvarer rede for, hvordan de ser på skyldsspørgsmålet. Til slut får den tiltalte mulighed for at få ordet.
* Dommere og nævningerne trækker sig nu tilbage. De drøfter skyldsspørgsmålet og afgiver så deres stemmer. For at tiltalte kan dømmes, skal mindst fire nævninger og to dommere anse det for bevist, at tiltalte er skyldig. Ellers skal vedkommende frifindes.
* Hvis den tiltalte kendes skyldig, argumenterer anklager og forsvarer efterfølgende for, hvad der ifølge dem er en passende straf eller sanktion. Igen får den tiltalte det sidste ord.
* Dommere og nævninger træder på ny sammen. Når der skal stemmes om straf og sanktioner, har de juridiske dommere tilsammen lige så mange stemmer som nævningerne.
* Afstemningen foregår på den måde, at to nævninger og en dommer skiftevis stemmer. Hvis der er lige stemmetal, gælder det resultat, som er det bedste for den tiltalte.
* Når nævningetinget vender tilbage til retssalen, står alle tilstedeværende op, mens retsformanden afsiger dommen.

domstol.dk Øvrige nyheder

En ny rapport fra den uafhængige organisation World Justice Project udråber ifølge Ritzau de danske domstole som verdens mest retfærdige.

I Danmark har 1000 voksne fra de tre største byer medvirket, og deres tillid til den strafferetlige retfærdighed herhjemme har altså sendt Danmark op på en førsteplads i denne kategor
Senast redigerad av Smhf 2018-01-23 kl. 19:32.
Citera
2018-01-23, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ur Expressen 7 dec 2017

Förvaringsdömda i Danmark sitter enligt den senaste sammanställningen i genomsnitt 14,7 år i fängelse.
– Det är hårdare i och med att det är på obestämd tid. Det finns förvaringsdömda som har suttit i 25 år och fortfarande bedöms vara farliga, säger Jakob Buch-Jepsen.
Den danska strafflagens 69:e paragraf säger att även en person som lider av personlighetsstörningar kan dömas till fängelse. Och många som dömts till förvaring i Danmark klassificeras ofta av rättspsykiatrin som psykopater.

Åtminstone JAG håller tummarna. Må han dö i fängelset av ålderdomssvaghet.

Psykopater är inte psykotiska och därmed så är de inte heller galna i lagens mening. Så ser det ut i de flesta länderna. Inga konstigheter alls.
Citera
2018-01-23, 19:29
Medlem
Till alla er som följer detta önskar jag lycka till
och er som eventuellt ska följa på plats i Köpenhamn. Stay Sharp..

För mig är det för magstarkt, tyvärr har jag inte dessa starka nerver som behövs.
Återkommer kanske efter domen.
Citera
2018-01-23, 19:30
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Du vet at dom gör en produksjon om Breivikfallet nu va? Det var otänkbart i 2011, nu sju år senare är det en realitet.

Nej, det visste jag inte. Borde jag dock haft koll på eftersom jag följt turerna kring det fallet
rätt noga och även varit väldigt aktiv i vissa trådar här på forumet som är ägnade åt
honom och det rysliga som hände då hos er i Norge.

Men du - kommer jag ihåg nu - det gjordes faktiskt redan något år efter terrordåden
i Oslo och på Utöya nån riktigt usel B-rulle baserad på händelserna.
Minns inte vad den hette nu och vem som regisserade. Och lika bra det kanske.

Ja, man ska kanske akta sig för att uttala sig för säkert; om nåt år eller två har vi
kanske trots allt premiären på nån filmskapelse som frossar i det mörka dramat
på Nautilus. Claes Malmberg går en intensivkurs i danska och tar sig an rollen som
galne Peter och KW får gestaltas av kanske Izabella Scorupco.
Eller så får det bli en svindyr Hollywood-produktion och Quentin Tarantino är inte
nödbedd när han blir tillfrågad om att regissera det hela och succén är given.
Senast redigerad av Grandioso 2018-01-23 kl. 19:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in