2017-09-22, 22:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Vi vet inte när dramat inletts.

Ja den informationen finns att pojkvännen mottagit ett samtal från KW och det är just det som föranlett pådraget. Huruvida den stämmer eller inte är inte jag brud att avgöra men en dansk polis skall i ett annat forum citerats direkt från dansk media där han säger att pojkvännen tog emot ett samtal och efter det kontaktat polis. Länk finns i den tråden där polis bekräftar detta men har sedan redigerats av media.

Fast det har ju tidigare stått att pojkvännen ringde polisen (eller sjöräddningen?) först fram på småtimmarna, när han vaknat upp på natten och funnit att K inte kommit hem. Det verkar konstigt att han skulle ha ringt polisen låt oss säga klockan 21, och att de sedan inte skulle ha gjort något, utan han hade blivit tvungen att larma igen flera timmar senare?
Citera
2017-09-22, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Man kan väl använda en trevlig samtalston för det.
Jag har googlat på alla sökord jag kan komma på. Det kan varit en artikel på danska i bt och då gäller det att komma på den exakta danska texten för att få en träff.Tyvärr plockas en del artiklar bort efter hand.
Det kan ju också varit så att jag drömt en väldig torr,trist faktaartikel om att Natilus är godkänd ur säkerhetssynpunkt för att framföras i danska vatten. Med tanke på att han fraktat en 1,6 ton tung raket till Bornholm och att jag inte tror att danska myndigheter är så slöa som ni anser, tror jag att jag verkligen läst om detta. Men artiklar samt Youtubevideor har svällt i omfattning. Jag tänker fortsätta leta men det tar tid att läsa igenom alla artiklar som kan komma ifråga.

Jag kan backa upp med att den är godkänd, de har någon slags licens för den, då privatpersoner inte bara kan äga och tuta omkring i ubåtar hursomhelst särskilt inte hemmagjorda sådana. Det var lite av en huvudvärk för alla inblandade om jag minns rätt, det fanns inte direkt något etablerat protokoll för staten när det kommer till sånt här.

Om den är besiktad ur ett säkerhetsperspektiv vet jag däremot inte.
Citera
2017-09-22, 22:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har tidigare tyckt att både "gigantisk kriminell händelse" och "falskt reportage" har låtit som helt snurriga motiv men sen har det framkommit saker som gör att man kan fanimig inte utesluta nåt av de. Hur jäkla virrigt det än låter. När så många vet att de är tillsammans i ubåten och ändå dödas KW. Det vanliga i såna situationer brukar ju vara typ fyllebråk men detta skulle ju bara vara en rundtur på runt två timmar med två helt nyktra personer. Oavsett vilket motiv det är så är det ju ändå skumt att PM ändå inte kan behärska sig. Och därför kan man heller inte helt utesluta att det var ett planerat mord, även om det är jäkligt klantigt utfört isf.

Fast VET vi det? De kanske rökte på på havets botten, "tysken" insinuerade ju det och han kände M. Kom ihåg att detta är Danmark, där hasch är lagligt och inte ses som särskilt farligt, och att M umgicks i Köpenhamns nöjesvärld - de mer ljusskygga delarna av den dessutom! Det är inte alls otroligt att han vid något tillfälle blivit bjuden på en joint och börjat feströka detta.
Citera
2017-09-22, 22:38
Bannlyst
Citat:
KW har väl isf ringt innan 2100. Man kan med nästan 100%ig säkerhet säga att dramat inleds ca 2100. Om inget hänt där under dyket så hade man ju bara åkt tillbaka till Refshaleön igen ju. Precis allting tyder på att dramat inleds under dyket vid Middelgrundsfort. KW kan ha levt efter det man har isf varit tillfångatagen. Det verkar helt osannolikt att det skulle finnas ett samtal från KW efter dyket. PMs luckhistoria skulle ju åka all världens väg till att börja med.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det har ju tidigare stått att pojkvännen ringde polisen (eller sjöräddningen?) först fram på småtimmarna, när han vaknat upp på natten och funnit att K inte kommit hem. Det verkar konstigt att han skulle ha ringt polisen låt oss säga klockan 21, och att de sedan inte skulle ha gjort något, utan han hade blivit tvungen att larma igen flera timmar senare?

21.00 vet jag inte vart ni får ifrån annat än ett dyk registrerats från rutten.Själv tror jag inte hon avled så pass snabbt.

Jag har ingen aning om samtalet till pojkvännen stämmer det enda jag säger är att det finns fler forum än detta och där talas det om ett samtal som inkommit till polis som föranlett pådraget, informationen kommer från en fd polis vid namn Kurt. Kanske vår GW, vad vet jag. När i tid samtalet inkom till polis från pojkvän framgår inte. Men 21, nej då. Tror hon levde då. När hon med säkerhet dog kan kanske hennes telefon avslöja, när den dränktes och kontakten försvann totalt från "radarn".
Senast redigerad av proximac 2017-09-22 kl. 22:41.
Citera
2017-09-22, 22:41
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Det finns ju en vittnesuppgift från en tjej om att PM ville ha med henne ensam i ubåten men hon hade avböjt. Han hade tom messat henne några månader senare igen om samma sak och hon tyckte att det var lite märkligt men att han ändå verkade trevlig. Detta kan ju tyda på att PM ville ha med ensamma tjejer i ubåten för att ragga på de. Det känns ju ändå rätt långsökt att tänka på att det var ett mord i ubåten han planerade över lång tid.

När det gäller KW så är det ju lite av ett mysterium om han försökte ragga på henne för som journalist är det ju helt oproffessionellt att ligga med ett intervjuobjekt. PM påstår att de inte har setts innan och att KW ringer upp honom på eftermiddagen och vill ha en intervju. PM påstår att det är KW som efter intervjun vill åka på en tur med ubåten. Ubåten lämnar hamn vid 1900 och gör sen ett dyk vid 2100. Under dyket händer ju då något som gör att PM dödar KW på nåt sätt. Efter detta så vet man ju det mesta redan med styckning, dumpning och sänkning av ubåt. Men just motivet är ju ändå något av ett mysterium när så många har sett de tillsammans på ubåten.

Intressant vittnesmål. För mig känns det inte främmande att hon hade varit styckmordsoffret om hon hade tackat ja. PM förberedde sig som sagt var väl inför resan.

Misslyckad raggning tror jag inte ett dugg på. (Och självklart ännu mindre på överreaktioner på att artikeln inte var såld ännu.)

Och fortfarande så är det helt rimligt att PM förväntade sig att bli trodd på (att han satt av henne i hamnen), just för att avfärden varit så öppen och att han har ett icke våldsamt förflutet.
Citera
2017-09-22, 22:42
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag har också noterat, lite oklart, att KW ringde pojkvännen, oklart när. Om det var inför ett dyk, kan det ha handlat om både det, och kanske annat. Jag är ganska säker på att polisen har koll på detta, då blir spekulationen inte något som driver iden framåt, vad som kan ha hänt.

Jag passar på att upprepa min fråga, som få har agerat på, och som jag ställt för flera veckor sedan.

Den centrala frågan är; vad var motivet med resan?

Du har fått sidor med svar i den här tråden, men de svaren duger uppenbarligen inte. Du är inte nöjd förrän du har fått det svar som du själv i förväg har beslutat dig för. Vad det nu är du önskar dig för svar.

KW skulle skriva om PM och hans ubåt. Det finns fortfarande ingenting märkligt i att hon åker med i ubåten, för att få en känsla för den till sin artikel. Det var inte meningen att turen skulle pågå i ett oändligt antal timmar.
Citera
2017-09-22, 22:43
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
21.00 vet jag inte vart ni får ifrån annat än ett dyk registrerats från rutten.Själv tror jag inte hon avled så pass snabbt.

Jag har ingen aning om samtalet till pojkvännen stämmer det enda jag säger är att det finns fler forum än detta och där talas det om ett samtal som inkommit till polis som föranlett pådraget, informationen kommer från en fd polis vid namn Kurt. Kanske vår GW, vad vet jag. När i tid samtalet inkom till polis från pojkvän framgår inte. Men 21, nej då. Tror inte hon levde då. När kanske hennes telefon avslöja, när den dränktes och kontakten försvann totalt från "radarn".
Nu var det ett samtal från KW till pojkvän vi pratade om. Att KW skulle ha gjort ett samtal efter 2100 verkar helt osannolikt. Telefoner funkar inte i uläge och eftersom att hela PMs luckhistoria utspelar sig direkt när dyket avslutas så skulle det ju vara ytterst märkligt om KW skulle ha kunnat ringt ett samtal efter att PM påstår att hon var död. Allting tyder på att KW var antingen död eller tillfångatagen efter dyket.
Citera
2017-09-22, 22:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Jag har ingen aning om samtalet till pojkvännen stämmer det enda jag säger är att det finns fler forum än detta och där talas det om ett samtal som inkommit till polis som föranlett pådraget, informationen kommer från en fd polis vid namn Kurt. Kanske vår GW, vad vet jag. När i tid samtalet inkom till polis från pojkvän framgår inte. Men 21, nej då. Tror inte hon levde då. När kanske hennes telefon avslöja, när den dränktes och kontakten försvann totalt från "radarn".

Hon kan ju ha slagit en snabb signal eller skickat ett SMS redan tidigt, kanske redan när hon fipplade med telefonen på fotot som den norska familjen tog. Typ "han verkar intresserad av mig - hjälp vad ska jag göra?" Det kan också vara så att polisen inte reagerade på det samtalet från pojkvännen (om det nu kom ett sådant samtal) p.g.a. att Madsen var så känd. De tänkte "han är lite eccentrisk ja men helt ofarlig, hon överreagerar eller så är pojkvännen bara svartsjuk. Vi har viktigare ärenden att ta itu med ikväll än att jaga ifatt hans ubåt". Men sedan när pojkvännen ringde igen om att K inte kommit hem sent på natten, så hade de förstås kvar informationen och tände på alla cylindrar.
Citera
2017-09-22, 22:45
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
VET du att han brukade gå på Manifest? Jag har bara hört om Kinky Club? Men homosexuell kan han i alla fall inte vara, med alla dessa kvinnoaffärer.

Deidre är ingen kvinna.

(Inte biologiskt i alla fall, förtydligar jag, för att inte riskera att kränka någon HBTQ-människa.)

Citat:
Tysken trodde ju att det hade tänt till mellan dem - "Alfa-man möter Alfa-kvinna" som han uttryckte det. Och att de åkte ut för att beundra den romantiska solnedgången och sedan lägga sig på botten och "röka intressanta saker och prova olika saker". Och det är väl en gissning så god som någon, när en man och en kvinna väljer att ordna tid på tu man hand framåt kvällen.

Det enda tysken förmedlar med sina inlägg, är att han är den siste personen i världen som jag skulle vilja åka ubåt med. :kräksmiley:

Men - jag ska inte döma honom ohörd, eftersom du tydligen filtrerar hans budskap så vridet att det gränsar till ärekränkning.

KW är journalist. Hon jobbade över hela världen. Sluta förminska henne. Inse fakta - hon skulle skriva en artikel om PM. Upprepa tills det fastnar.
Citera
2017-09-22, 22:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han är belagd med tystnadsplikt.

Hur funkar det? Av vem, åklagaren eller polisen? Är det ett dokument pojkvännen skrivit under? Kan han straffas om han snackar med t ex media? Gäller tystnadsplikten gentemot alla inkl Madsens försvarare, och har även hon 'belagts med tystnadsplikt'?

Eller gissar du lite?
Citera
2017-09-22, 22:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Deidre är ingen kvinna.

(Inte biologiskt i alla fall, förtydligar jag, för att inte riskera att kränka någon HBTQ-människa.)

Det enda tysken förmedlar med sina inlägg, är att han är den siste personen i världen som jag skulle vilja åka ubåt med. :kräksmiley:

Men - jag ska inte döma honom ohörd, eftersom du tydligen filtrerar hans budskap så vridet att det gränsar till ärekränkning.

KW är journalist. Hon jobbade över hela världen. Sluta förminska henne. Inse fakta - hon skulle skriva en artikel om PM. Upprepa tills det fastnar.

Du kan ju själv gå till det forumet - Allmystery på tysk domän - och kontrollera. Varför skulle jag ljuga om något som ligger öppet för alla?

Tja. Gregory Peck träffade sin andra fru så. Hon var en journalist som intervjuade honom. Även Clint Eastwood träffade en av sina fruar så. Och jag har hört om fler. Det är inte heller okänt att kvinnliga journalister mycket medvetet arbetar för att få intervjua sina idoler...
Citera
2017-09-22, 22:53
Bannlyst
Citat:
Nu var det ett samtal från KW till pojkvän vi pratade om. Att KW skulle ha gjort ett samtal efter 2100 verkar helt osannolikt. Telefoner funkar inte i uläge och eftersom att hela PMs luckhistoria utspelar sig direkt när dyket avslutas så skulle det ju vara ytterst märkligt om KW skulle ha kunnat ringt ett samtal efter att PM påstår att hon var död. Allting tyder på att KW var antingen död eller tillfångatagen efter dyket.

Citat:
Hon kan ju ha slagit en snabb signal eller skickat ett SMS redan tidigt, kanske redan när hon fipplade med telefonen på fotot som den norska familjen tog. Typ "han verkar intresserad av mig - hjälp vad ska jag göra?" Det kan också vara så att polisen inte reagerade på det samtalet från pojkvännen (om det nu kom ett sådant samtal) p.g.a. att Madsen var så känd. De tänkte "han är lite eccentrisk ja men helt ofarlig, hon överreagerar eller så är pojkvännen bara svartsjuk. Vi har viktigare ärenden att ta itu med ikväll än att jaga ifatt hans ubåt". Men sedan när pojkvännen ringde igen om att K inte kommit hem sent på natten, så hade de förstås kvar informationen och tände på alla cylindrar.

Ni citerar ett inlägg som redigerats av mig, är för snabb ibland med fingrarna mina och INTE i mitt inlägg skall bort, kom dit i farten. Alltså jag tror att hon levde 21.00.

Gå själva in på andra forum och läs in er. Jag orkar inte mala detta mer blir lite "fogsvansvarning" på debatten

Forumets namn: Websleuths.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in