2017-09-22, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men varför bära henne upp 4,5 meter när det finns en förlucka? Hon var ju dessutom i sex delar. Hur svårt hade det varit att ta kroppsdel för kroppsdel och bara klättra upp och hiva ut?

Har det framgått vid häktningsförhandlingarna HUR han fick ut den hela döda kroppen? Eller hur han själv beskrivit det?

Även om det är helt fel, eftersom det är ganska uppenbart att styckningen utfördes under däck.

Hur han egentligen gjorde med den styckade kroppen, är lite av en följdfråga till den om att hela kroppen "begravts"/dumpats, i havet.
Citera
2017-09-22, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Den där fogsvansen har jag bara läst om här i tråden. Polisen däremot har pratat om en bågfil, minns jag. Fler och fler tycks ha googlat för att få veta vad en fogsvans är. Sen kan dom inte släppa ordet.

Snacka om trådsanning. Eftersom Mördarmadsen arbetat i metall först och främst, väljer jag att tro på polisen. Googla nu på bågfil kära forumister.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/kim-wall-en-journalistisk-rost-som-tystnat/

https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/?search=b%C3%A5gfil&gclid=CKz1hvukttYCFRpeGQodSo0A Qg
Var danska åklagaren som pratade om fogsvans. Har du bara läst om fogsvans i denna tråd så har du alltså inte följt de citat och de länkar som förekommit i tråden.
Citera
2017-09-22, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan man inte säga "såg"? De andra orden krånglar bara till det och är till för snickare som vet vad de sysslar med. Få här vet skillnaden mallan fogsvans, bågfil och fan allt.
Vad baserar du det påståendet på? Varken ordet fogsvans eller bågfil är ju direkt ovanliga - och väldigt många garage innehåller minst en av varje - och ägaren vet vad de heter.
Citera
2017-09-22, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Argumentum ad rem.
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Tack för intressant info,Sheriffen
Tolkade jag det rätt? Att han får framföra Nautilus som en fritidsbåt
med vilken last som helst. Jag uppfattade raderna som taget ur ett längre sammanhang.
Så det är inte säkert att jag tolkade innebörden korrekt.
Citera
2017-09-22, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Har det framgått vid häktningsförhandlingarna HUR han fick ut den hela döda kroppen? Eller hur han själv beskrivit det?

Även om det är helt fel, eftersom det är ganska uppenbart att styckningen utfördes under däck.

Hur han egentligen gjorde med den styckade kroppen, är lite av en följdfråga till den om att hela kroppen "begravts"/dumpats, i havet.

PM:s förklaring, som återfinns någonstans i tråden, synes vara att han hissat upp kroppen i ett rep knutet runt offrets vrister. Om han nu inte ändrat historien...

Jag utgår från att polisen redan låtit eller snarast ämnar låta PM rekonstruera förloppet med en docka av naturalistisk storlek och vikt. Själv bör han ju vara mycket motiverad att visa att han klarar av det.
Citera
2017-09-22, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Eftersom det är en allroundsåg kan han ju haft den av annan anledning med ombord på sin dykbåt.
Det går ju hjälpligt att såga i metall också. Han skulle kanske fixa någon liten skitbagatell på båten.
Om han planerat mord samt styckning så borde han ju haft en batteridriven motorsåg med. Eller en bensin eller dieseldriven. Jag är ej så insatt i motorsågar men jag läste på här nyss:
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Motors%C3%A5g/0110/Motors%C3%A5g-f%C3%B6r-hem-och-fritid.aspx
Jag är ganska övertygad om att det finns motorsåg i PM:s verkstad.
En sågsvans är högst olämplig för metall - om inte önskan är att förstöra sågen. Den må vara allround, men bladet är inte avsett för metall, keramik eller liknande hårda ämnen.

En bågfil har utbytbara sågblad just för att det sliter hårt att såga i metall och då vill man inte kassera hela sågen.

Så ingen sund person tar med sig fogsvans för metallarbete.

Så bågfil är definitivt #1 sågval att ha i ubåten. Men beroende på vad PM gör så finns det definitivt saker en fogsvans är användbar till i ubåten förutom specifikt styckning. Kanske planerade han förbättra inredningen - alla delar av inredningen behöver inte vara i metall.
Citera
2017-09-22, 16:22
Medlem
Under de senaste dygnen har flera FB följare förtjänstfullt lyckats få in ännu fler uppslag, till den egentliga HUVUDFRÅGAN;

- Vad var syftet och målet med denna u-båtsutflykt en solig och lugn tordagskväll i augusti?

Smaka på frågan, för mycket, väldigt mycket, har kretsat runt just den.

Det enkla svaren är att en frilansjournalist följde med en högst excentrisk ubåtsbyggare, och målet var att KW skulle skaffa material till en artikel.

Alla som följt tråden inser, att det har kommit fram massor med möjliga saker som kan vrida och vända på det enkla svaret.

Jag är ganska övertygad om att polisen arbetar hårt med att koppla några av resultaten av turen, till ett motiv för resan. Vi hamnar snabbt i spekulationer om de känt till varandra sedan tidigare, av olika orsaker, kan det ha spelat in för motivet till resan? Och......många, många fler varianter, där ett rent planerat mord också kan passa in, på basis av den allmänna informationen.

Det kan nog ta lång tid, innan mer händer i fallet, det kan komma fram att fler kroppsdelar hittats, men resultatet av RPU på PM lär vänta tills åtal väcks. Lång tid betyder månader, kanske kommer ett åtal inte väckas förrän under nästa vår eller försommar.

Så, spekulationerna håller tråden vid bra liv, så här långt, men den går troligtvis in i dvala under höstmånaderna....
Citera
2017-09-22, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
PM:s förklaring, som återfinns någonstans i tråden, synes vara att han hissat upp kroppen i ett rep knutet runt offrets vrister. Om han nu inte ändrat historien...

Jag utgår från att polisen redan låtit eller snarast ämnar låta PM rekonstruera förloppet med en docka av naturalistisk storlek och vikt. Själv bör han ju vara mycket motiverad att visa att han klarar av det.

Det är så jag uppfattat det också, ville bara bli mer säker på den. Det finns ju billiga och enkla taljor, som han kunde använt och troligen var en standard-utrustning på båten, dom har firat många saker i röret genom åren.
Citera
2017-09-22, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
En sågsvans är högst olämplig för metall - om inte önskan är att förstöra sågen. Den må vara allround, men bladet är inte avsett för metall, keramik eller liknande hårda ämnen.

En bågfil har utbytbara sågblad just för att det sliter hårt att såga i metall och då vill man inte kassera hela sågen.

Så bågfil är definitivt #1 sågval att ha i ubåten. Men beroende på vad PM gör så finns det definitivt saker en fogsvans är användbar till i ubåten förutom specifikt styckning. Kanske planerade han förbättra inredningen - alla delar av inredningen behöver inte vara i metall.

Då är jag en osund person.
I brist på en bandsåg hemma har jag sågat i tenn och mammutbetar (till knivmakeri) med hjälp av en fogsvans. Nu är ju tenn mjukt så sågen överlevde.
Citera
2017-09-22, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast

Vad tusan är en sågsvans nu då??
Citera
2017-09-22, 16:36
Medlem
Citat:
I brist på en bandsåg hemma har jag sågat i tenn och mammutbetar (till knivmakeri) med hjälp av en fogsvans. Nu är ju tenn mjukt så sågen överlevde.

Du behöver ju inte vara "osund", men du behöver ha gott om pengar, om du använder verktyg på det random viset. "Sågen överlevde", nja, den blir kanske så användbar för sitt egentliga ändamål, trä, efter en sådan behandling.
Citera
2017-09-22, 16:37
Medlem
CredFrosts avatar
Citat:

Nu behöver ju visserligen en såg i detta sammanhang inte ha så mycket kontakt med ben, förutsatt att PM var någorlunda smart så försökte han väl att såga i muskulaturen omkring lederna. Alltså att sära på exempelvis benen vid knäskålarna. Visst, lite ben får man ju såga av (exempelvis vid dekapitering då nackkotorna kan slita lite på sågen) men inte direkt som att man behöver såga av armar o ben som om de vore en planka som ska sågas itu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in