Citat:
Ursprungligen postat av
MrPitiful
Följer tråden så gott det går och spekulerar för det mesta på hemmaplan kring vad som kan tänkas vara rimliga eller orimliga scenarion i det här fallet.
Efter att ha tittat på den senaste (tyska) videon som dokumenterar ubåtens färd i förhållande till olika klockslag börjar jag fundera över om det kan ha varit så att Madsen av ett eller annat skäl kan ha fått problem med att styra sin båt inåt land igen när man passerat Middelgrundsfort vilket skulle ha kunnat skapa panik hos Wall, och som sedan
i sin tur skulle kunna förklara att något slag av handgemäng uppstått. En fråga jag ställer mig är om Nautilus har navigerats till den position där båten och Madsen hittades eller om båten helt enkelt bara har drivit med strömmen under ett flertal timmar tills räddningsaktionen skedde, efter 20.30 eller däromkring.
Själv är jag väl egentligen som de flesta andra inne på att det verkar vara ett planerat dåd, men på något sätt skulle det ändå kännas bra mycket bättre ifall det hela trots vad allting annars indikerar hade varit resultatet av något som ifrån början var en olycka (förvisso till följd av slarv genom att man gav sig ut på sjön i en för dålig båt).
Nej, det går att se att den har följt en rutt, den har inte drivit omkring.
Men jag tror att detta med att K har blivit hysterisk är en möjlighet. Tysken berättar i ett inlägg om hur väldigt svårt det måste vara att vara den enda besättningsmannen ombord, han måste ju ha koll på både styrningen, utkiken, maskinrummet och allt annat på en gång. Själv har tysken alltid flera besättningsmedlemmar ombord med var sitt ansvarsområde berättar han. Dessutom skriver han att N. är helt oduglig för nattfärd, och nästan oduglig för att köra under vatten överhuvudtaget. "Man kommer inte långt med den under vatten" skriver han. (Jag kan leta upp inläggen om någon vill det.)
Tänk då om K blir hysterisk mitt i allt detta elände, om hon inte bara är onyttig utan ställer till med en scen när det håller på att hända en olycka. M kanske inte hade något annat val än att slå henne medvetslös - och så slog han för hårt, eller hon föll med huvudet mot något hårt.