2017-09-12, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valyth
https://i.imgur.com/uTthPMG.jpg
Jag ser ingen.

Nä inte jag heller https://pasteboard.co/GK2iXa8.jpg
Citera
2017-09-12, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Man håller väl för helvete inte i luckan när man har gått upp! Att PM skulle ha snubblat och kommit åt luckan av misstag är inte möjligt helt enkelt. Förste man som går upp öppnar luckan och sen är den öppen. Den går alltså inte att komma åt av misstag.
Om man är rädd för att den ska falla igen av sig självt så gör man det.
Citera
2017-09-12, 16:49
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Är det någon som är bra på grafik och kan fixa så man ser om det eventuellt finns något i mörkret bakom luckan? Någon motvikt som kan synas bakom gångjärnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Valyth
https://i.imgur.com/uTthPMG.jpg
Jag ser ingen.

Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Det finns ingen motvikter, det er bare en trådsanning uten rot i virkeligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av tasksaft
Nä inte jag heller https://pasteboard.co/GK2iXa8.jpg

Jäklar, vi har nog hittat motvikterna. Bakom o något lägre än gångjärnet, de två hopbuntade plåtbitarna som man ser ändarna på.
Citera
2017-09-12, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Jäklar, vi har nog hittat motvikterna. Bakom o något lägre än gångjärnet, de två hopbuntade plåtbitarna som man ser ändarna på.

Ja der har du dem Da er det dokumentert.
Citera
2017-09-12, 17:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrPitiful
Följer tråden så gott det går och spekulerar för det mesta på hemmaplan kring vad som kan tänkas vara rimliga eller orimliga scenarion i det här fallet.

Efter att ha tittat på den senaste (tyska) videon som dokumenterar ubåtens färd i förhållande till olika klockslag börjar jag fundera över om det kan ha varit så att Madsen av ett eller annat skäl kan ha fått problem med att styra sin båt inåt land igen när man passerat Middelgrundsfort vilket skulle ha kunnat skapa panik hos Wall, och som sedan
i sin tur skulle kunna förklara att något slag av handgemäng uppstått. En fråga jag ställer mig är om Nautilus har navigerats till den position där båten och Madsen hittades eller om båten helt enkelt bara har drivit med strömmen under ett flertal timmar tills räddningsaktionen skedde, efter 20.30 eller däromkring.

Själv är jag väl egentligen som de flesta andra inne på att det verkar vara ett planerat dåd, men på något sätt skulle det ändå kännas bra mycket bättre ifall det hela trots vad allting annars indikerar hade varit resultatet av något som ifrån början var en olycka (förvisso till följd av slarv genom att man gav sig ut på sjön i en för dålig båt).

Nej, det går att se att den har följt en rutt, den har inte drivit omkring.

Men jag tror att detta med att K har blivit hysterisk är en möjlighet. Tysken berättar i ett inlägg om hur väldigt svårt det måste vara att vara den enda besättningsmannen ombord, han måste ju ha koll på både styrningen, utkiken, maskinrummet och allt annat på en gång. Själv har tysken alltid flera besättningsmedlemmar ombord med var sitt ansvarsområde berättar han. Dessutom skriver han att N. är helt oduglig för nattfärd, och nästan oduglig för att köra under vatten överhuvudtaget. "Man kommer inte långt med den under vatten" skriver han. (Jag kan leta upp inläggen om någon vill det.)

Tänk då om K blir hysterisk mitt i allt detta elände, om hon inte bara är onyttig utan ställer till med en scen när det håller på att hända en olycka. M kanske inte hade något annat val än att slå henne medvetslös - och så slog han för hårt, eller hon föll med huvudet mot något hårt.
Citera
2017-09-12, 17:03
Bannlyst
Citat:
Man håller väl för helvete inte i luckan när man har gått upp! Att PM skulle ha snubblat och kommit åt luckan av misstag är inte möjligt helt enkelt. Förste man som går upp öppnar luckan och sen är den öppen. Den går alltså inte att komma åt av misstag.

Vad jobbigt det är med folk som bara hoppar in i en diskussion utan att ha följt den...
Citera
2017-09-12, 17:09
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Om man är rädd för att den ska falla igen av sig självt så gör man det.
Nej det gör man verkligen inte. Finns ingen plats att befinna sig vid luckan ens. Åt det hållet luckan öppnas finns ingen plats. Men PM verkar ju ha justerat luckteorin efterhand så man får se var det slutar?
Citera
2017-09-12, 17:18
Medlem
Citat:
Nej det gör man verkligen inte. Finns ingen plats att befinna sig vid luckan ens. Åt det hållet luckan öppnas finns ingen plats. Men PM verkar ju ha justerat luckteorin efterhand så man får se var det slutar?
Du kan väl stå på andra sidan, luta dig över öppningen och hålla upp luckan? Ja, det är nog svårt att veta vilken historia han till slut bestämmer sig för.
Citera
2017-09-12, 17:23
Medlem
Merwinnas avatar
Jag har skrivit här två gånger nu och frågat om det hade gått enligt dansk lag att ha ett kontrakt, där passagerarna skrev på att de reste på egen risk. Har inte gått något svar. Tysken skriver att han gör så i alla fall när han har gäster i sin ubåt, men det kan ju vara andra lagar i Tyskland:

"Noch was: Wenn Du bei mir an Bord mitfahren willst unterschreibst Du mir vorher das Dir bewusst ist das Du Dich in eine Höllenmaschine auf eigenes Risiko begibst und der Schiffsführer dich mit einer Tasse Wasser in den brennenden Maschineraum schicken darf wenn er das für notwendig hält. Okay der Text ist natürlich etwas juristischer formuliert. Nennt sich Nichthaftungserklärung und schliesst das irrtümliche erschlagen durch Luken und sonstige Unfälle ein."

Min översättning (kan inte svära på att den är hundra procent korrekt):

"När du vill följa med mig ombord skriver du i förväg under på att du är medveten om att du på egen risk ger dig in i en helvetesmaskin, och att Kaptenen får skicka dig till det gassande heta maskinrummet med en kopp vatten om han finner det nödvändigt. OK texten är naturligtvis formulerad mer juridiskt. Det kallas för ansvarsfrihetsförklaring och inkluderar dödsfall p.g.a. felaktigt igenslagna luckor och andra olyckor."

Edit: min poäng var alltså, att hade M tvingat alla passagerare att skriva på en sådan förbindelse, så hade han inte behövt försöka dölja en olycka ombord genom att forsla undan liket. (Även om det säkert blivit VISSA följder ändå, om än inte juridiska, t.ex. att sponsorer dragit sig ur, att folk inte vågat vara praktikanter hos honom med det dåliga säkerhetstänket, eller skicka dit sina ungdomar o.s.v..)
Senast redigerad av Merwinna 2017-09-12 kl. 17:32.
Citera
2017-09-12, 17:24
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Du kan väl stå på andra sidan, luta dig över öppningen och hålla upp luckan? Ja, det är nog svårt att veta vilken historia han till slut bestämmer sig för.
Jag hävdar att det inte går. Möjligtvis om man sitter på knä så kanske det hade gått i teorin. Men varför skulle man hålla upp en lucka som är öppen? Har det någonsin hänt i den här plåtburkens historia att någon skulle ha hållt upp luckan på detta viset, tydligen med risk för att tappa den då också? Att PM skulle ha halkat och slagit igen luckan av misstag ter sig fullständigt osannolikt för mig iaf av flera olika orsaker. Verkar ju helt uteslutet.
Citera
2017-09-12, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, det går att se att den har följt en rutt, den har inte drivit omkring.

Men jag tror att detta med att K har blivit hysterisk är en möjlighet. Tysken berättar i ett inlägg om hur väldigt svårt det måste vara att vara den enda besättningsmannen ombord, han måste ju ha koll på både styrningen, utkiken, maskinrummet och allt annat på en gång. Själv har tysken alltid flera besättningsmedlemmar ombord med var sitt ansvarsområde berättar han. Dessutom skriver han att N. är helt oduglig för nattfärd, och nästan oduglig för att köra under vatten överhuvudtaget. "Man kommer inte långt med den under vatten" skriver han. (Jag kan leta upp inläggen om någon vill det.)

Tänk då om K blir hysterisk mitt i allt detta elände, om hon inte bara är onyttig utan ställer till med en scen när det håller på att hända en olycka. M kanske inte hade något annat val än att slå henne medvetslös - och så slog han för hårt, eller hon föll med huvudet mot något hårt.
ONYTTIG ?Visste inte att hon hade någon uppgift på ubåten förutom att skriva ett reportage !! Detta var nytt ! Vad var hennes uppgift menar du och vad vet du om det ? Känner du PM eller ????
Citera
2017-09-12, 17:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
ONYTTIG ?Visste inte att hon hade någon uppgift på ubåten förutom att skriva ett reportage !! Detta var nytt ! Vad var hennes uppgift menar du och vad vet du om det ? Känner du PM eller ????

Om du läser texten jag citerade, så förbinder sig passagerare som tysken tar ombord på sin ubåt att hjälpa till om det behövs, om han kommenderar det. Och så måste det ju vara. Så har det alltid varit för den delen: en kapten kan beordra även betalande passagerare på ett fartyg att hjälpa till i en nödsituation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in