2017-09-06, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Är inte så insatt i det här med moln. Om PM har skickat upp makabra bilder på KW till molnet, kan det vara inställt så att bilderna kommer in i hans dator hemma utan manuell åtgärd på hans dator?
Han hann väl inte hem innan han blev häktad efter hans senaste u-båtstur?

Beror på inställningar och vilken/vilka tjänster/utrustning man använder. Använder man Mac + iPhone och har iCloud med bildströmmar m.m. påslaget så blir ju bilderna tillgängliga på de enheter man kopplat in.

Oavsett vilket utgår jag ifrån att polisen redan nu vet vid vilka tidpunkter PM's mobil varit uppkopplad, mot vilka master (och därmed, baklänges, ungefärlig position vilket också kan jämföras med radarbilder) o.s.v. Det kan ge indikationer på sökområden (även om det tyvärr är extremt svårt att hitta en mobil under de premisserna också om man har begränsade sökområden).

Omöjligt är det däremot inte. Försvarsmaktens dykare lyckades ju hitta barnflickans (Knutby-morden) vapen som hon slängde i vid/från Ölandsbron. Och i fallet med lasermannen inträffade det osannolika att en pilkande fiskare vid Lidingöbron fick få napp på ett vapnen som lasermannen kastat i vattnet. Så man vet ju aldrig...
Citera
2017-09-06, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Den ser inte ut som en 70 kilos lucka på bilden, men det sitter ett stort snurrhjul, det måste finnas spår av om hon fått den i skallen, men risken är väl liten att de gör det. Men det blir mycket kraft på en liten yta, så är det sant så fick hon nog hjärnskador direkt typ blödningar och kanske även andningsreflexnerven eller vad den nu heter skadades så visst skulle hon dö av det, men att stycka henne efter...Men som sagt folk har gjort konstiga saker i chock & panik.

Jäkligt litet rör att klättra ner för och en stegfan gör det inte rymligare.
Nu har ju PM sagt att olyckan skedde när han skull släppa av henne. Att hon då skulle kliva ut genom för eller akterluckan verkar ologiskt, genom tornet är väl den vanliga vägen. Nu har ju man ett plotter som beskriver båtens väg och har inte båten landat någonstan spricker detta.
Citera
2017-09-06, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golga
Nä, de kommer inte in i hans dator utan han kan nå dem (på webben) från vilken dator som helst. Dock kan man antagligen spåra på hans dator vilka moln han använt sig av?
Jo, har du Dropbox eller Google Drive installerat på datorn synkar det automatiskt till en mapp på datorn. Så länge den är igång och är uppkopplad. Även iCloud har denna funktionen till alla ios-enheter, även till mac-pc tror jag.
Citera
2017-09-06, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Cady
En av de större märkligheterna i detta fall är varför PM genomförde det han gjorde, trots att han visste han han och KM var observerade tillsammans i ubåten av massor med folk under utfärden. Det var ju uppenbart att han skulle åka fast.
Du tänker på vanligt sätt- analyserar, reflekterar och planerar, ser konsekvenser osv
Uppenbarligen tänker/tänkte inte Madsen - på det normala sättet.
Kanske fattar han aldrig kloka beslut, eller så uppstod en situation där på u-båten -
där han inte kunde tänka på ett logiskt sätt.
Kanske var hans så uppfylld av känslor -att förgå sig mot Kim Wall, att han just då brast i logiskt tänkande. Jag känner inte Madsen så det är svårt att förstå hur han resonerat.
Men allt han berättar -är sådant som inte stämmer, hela vägen.
Han kanske skäms över vad han gjort och försöker slingra sig, han ljuger, men kommer med vissa
fragment av fakta, men hans information är motsägelsefull.
Han kanske är en sådan person att han tankegång skiljer sig från det vanliga normala -
Han är sär-begåvad teknisk, men dåraktig inom socialt samspel med stora brister i medkänsla för andra människor, saknar känslor som sympati och empati.
Måste ha varit en svårt för frun att leva med en sådan person, om nu inte hon också är i samma nivå som Madsen.
Senast redigerad av moshes 2017-09-06 kl. 14:03.
Citera
2017-09-06, 13:52
Medlem
Citat:
Nä, de kommer inte in i hans dator utan han kan nå dem (på webben) från vilken dator som helst. Dock kan man antagligen spåra på hans dator vilka moln han använt sig av?
Beror på. Dropbox har man ofta en mapp på datorn som speglar innehållet och synkar.
Citera
2017-09-06, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Nu har ju PM sagt att olyckan skedde när han skull släppa av henne. Att hon då skulle kliva ut genom för eller akterluckan verkar ologiskt, genom tornet är väl den vanliga vägen. Nu har ju man ett plotter som beskriver båtens väg och har inte båten landat någonstan spricker detta.

Nu hänger jag inte med. Det jag läst/hört (om jag inte fatat totalt fel) är att PM sade att ubåten hade gjort ett dyk, gått upp till ytan och låg med fören betydligt högre i vattnet än aktern och att KW skulle klättra upp i tornet. Detta kan rimligen inte ha varit intill hamn eller har jag helt fel...?

Släpper man av en gäst från en ubåt skulle jag nog påstå att luckan i fören hade varit en bättre lösning.
Citera
2017-09-06, 13:55
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Uppenbart för alla nu ja, när allt har gått fel. Men vi måste försöka tänka som han tänkte då, innan. Han kanske tänkte att ingen kan misstänka Raket-Madsen, i synnerhet som de öppet åkte ut tillsammans. Han kanske tänkte att ingen efterlyser henne förrän följande dag och att han då kan säga att han satte i land henne utan att någon kunde bevisa motsatsen. Han kanske tänkte att han bara kastar kroppen i havet utan blodspår, men tvingades konstatera att han inte får ut henne utan styckning. Gud vet vad han tänkte. Men hur det än var, så gick det annorlunda än han tänkte sig.
Jag tror också han hade någon helt annan plan när han gav sig ut med Kim.För jag tror att han hade en plan med rör och såg och rep. Det som fungerat tidigare gick inte som smort. Han har nog i sin egen uppblåsthet sett sig själv som smartMadsen som kommer undan med allt. Ser mycket fram emot att höra vad man hittar på datorn.
Citera
2017-09-06, 13:56
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Är inte så insatt i det här med moln. Om PM har skickat upp makabra bilder på KW till molnet, kan det vara inställt så att bilderna kommer in i hans dator hemma utan manuell åtgärd på hans dator?
Han hann väl inte hem innan han blev häktad efter hans senaste u-båtstur?
Som jag minns det så räddades PM av en fritidsbåt när ubåten sjönk. Efter det så körde fritidsbåten direkt in till Dragör hamn där polisen väntade och omhändertog PM. PM fick alltså åka polisbil från Dragör hamn direkt in till polisstation och har suttit inlåst sen dess.

Edit: Här syns det blåljus på bilen från Dragör hamn.

http://imbo2.tv2.dk/users/editorial/images/6568ca14-a253-4a74-8364-19c2fcf3a43d?t%5B%5D=tv2cropping%3Awidth%3D1280%2C height%3D720%2C&t%5B%5D=maxSize%3Awidth%3D680%2C&a ccessToken=cfaef5318955a8ddfc7ec486cae6ede200c8438 532813d13c56d871716044790
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-09-06 kl. 14:15.
Citera
2017-09-06, 13:57
Medlem
dea1s avatar
Skulle verkligen uppskatta en sammanfattning i första inlägget. Hur vet ni tex. att Madsen har kollat på massa sjuk porr som det stod i ett tidigare inlägg?

Detta mord har verkligen berört mig. Tänk att sitta instängd i en ubåt med den där danska psykopaten och inte komma ut. Ibland överträffar verkligheten dikten.
Citera
2017-09-06, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Jag tror också han hade någon helt annan plan när han gav sig ut med Kim.För jag tror att han hade en plan med rör och såg och rep. Det som fungerat tidigare gick inte som smort. Han har nog i sin egen uppblåsthet sett sig själv som smartMadsen som kommer undan med allt. Ser mycket fram emot att höra vad man hittar på datorn.
Rep är ganska vanligt att ha på en båt. Sågen och rören kan passa bra in med ett pågående projekt på båten. Troligtvis var båten inte helt färdig, särskilt massa inredning som skulle fixas till etc.

Har svårt att tänka mig att det skulle vara planerat.
Citera
2017-09-06, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dea1
Skulle verkligen uppskatta en sammanfattning i första inlägget. Hur vet ni tex. att Madsen har kollat på massa sjuk porr som det stod i ett tidigare inlägg?

Detta mord har verkligen berört mig. Tänk att sitta instängd i en ubåt med den där danska psykopaten och inte komma ut. Ibland överträffar verkligheten dikten.
Enligt vittnesuppgifter har dessa detaljer kommit fram.
Citera
2017-09-06, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Nu hänger jag inte med. Det jag läst/hört (om jag inte fatat totalt fel) är att PM sade att ubåten hade gjort ett dyk, gått upp till ytan och låg med fören betydligt högre i vattnet än aktern och att KW skulle klättra upp i tornet. Detta kan rimligen inte ha varit intill hamn eller har jag helt fel...?

Släpper man av en gäst från en ubåt skulle jag nog påstå att luckan i fören hade varit en bättre lösning.
Kan nu inte hitta det som jag refererar till att det skulle vara en avstigning. Verkar osannorligt att man skulle kliva upp i för eller akterluckan om man befann sig på öppet vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in