2017-09-05, 22:52
Medlem
Fjalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Gör dom inte DNA analys?

Man väntade på ganska mycket som var ivägskickat samma med obduktionen om man kan hitta spermier etc
Citera
2017-09-05, 22:53
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Strumpbyxor som åker av sej själva. Var dom fjärrstyrda? Låter som någons snuskiga fantasier..

Han borde haft någon liknande automatik på luckan så hade olyckan aldrig skett.
Citera
2017-09-05, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
En tanke är, att om KW dog av att ha fått en 70 kg tung stållucka i huvudet, så måste det finnas blod och kroppsrester kvar på luckan. Det tog dessutom ett halvt dygn från det att olyckan inträffade tills ubåten sänkte. Då det blodet lär ha torkat fast på luckan, det borde till och med finnas hud och kanske till och med skall-rester fast på luckan efter en sådan smäll.

Även detta så klart något som polisen noga kolla upp. Min gissning är att det inte finns några som helst sådana tecken/rester på luckan. Det hade i så fall PM fått veta, och det hade då säkerligen framförts vid dagens tingsrättsförhandlingar. För jag har förstått att i danmark så delges den misstänkte/dennes advokat, löpande om alla fynd etc som polisen gör.
Den ser inte ut som en 70 kilos lucka på bilden, men det sitter ett stort snurrhjul, det måste finnas spår av om hon fått den i skallen, men risken är väl liten att de gör det. Men det blir mycket kraft på en liten yta, så är det sant så fick hon nog hjärnskador direkt typ blödningar och kanske även andningsreflexnerven eller vad den nu heter skadades så visst skulle hon dö av det, men att stycka henne efter...Men som sagt folk har gjort konstiga saker i chock & panik.

Jäkligt litet rör att klättra ner för och en stegfan gör det inte rymligare.
Citera
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Wizard]
Bra hittat men herre jösses vilket ruckel till hemmabygge!?!
Ser betydligt mer ut som en amatörfixad Volvo 142 med löst hängande elkablar och påsvetsade bitar av "man tager vad man haver" snarare än vad som Svensk bilprovning kräver än hur jag trodde ett seriöst (?) bygge av en i media publicerad amatör-ubåt skulle se ut?

Vissa har beskrivit den som en båt som kan med nöd sjunka, och sedan stiga, men inte mycket mer och nu förstår jag vad de menar...

Jag tror det tillhörde hans image.. han ville att allt skulle se lite uppfinnarjocke aktigt ut och han själv med håret spretande åt alla håll. Lite som ett förvirrat geni. Typ Einstein. Jag tror han älskade den bilden av sej själv. Den bohemiska uppfinnaren som är lite verklighetsfrånvänd och som lever för sina idéer. Men det vara bara ett skådespel. Bakom fasaden lurade något annat.
Citera
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, bara det nu inte går och blir ett jäkla ledsamt Mats Alm-fall av det här eländet.
I frånvaro av någon säkerställd dödsorsak blir man nödgade att låta den uppenbart
personlighetsstörda dansken slippa undan med en dom för ett griftefridsbrott.
Det vore verkligen illa men tyvärr så finns det väl en viss risk för att det kan sluta på
det viset även om det är en hel del som skiljer åt mellan dessa två fall.
Styckningen framför allt. Den är minst sagt bestickande för danskens vidkommande.

Han borde nog ha medgett den för i och med att han nu så kategoriskt förnekar att han
gjort sig skyldig till en sån och det är fullständigt uteslutet att offret styckats
av någon annan än honom, så blir det övriga han påstår, att Kim Wall dog
genom en olyckshändelse, så ifrågasättbart som det någonsin kan bli.
Hans trovärdighet kunde varit bättre om man säger så.

Hur många av dem som idag tog del av vad som framkom vid häktningsförhandlingen
svalde vad Madsen berättade? Att det var en tragisk olycka som ändade den unga
begåvade svenska journalistens liv?
De torde vara lätträknade, de som gick på hans story, gissas det här.

Med all sannolikhet mördades Kim Wall och det är väl då förmodligen sexrelaterat.
Men aldrig lär dansken tillstå nåt sånt dessvärre.
Han är nog som de flesta andra gärningsmän, för feg för att stå för vad han gjort.

Peter Madsen udspurgt om S/M- og kvælningssex
http://ekstrabladet.dk/112/peter-madsen-udspurgt-om-sm-og-kvaelningssex/6808796

Här är slutligen ett klipp med Kim Wall på en av sina reportageresor:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/unika-bilder-se-kim-wall-pa-reportageresa

Tack för länkarna och kul att se dig i denna tråd också.
Han lär inte säga flaska. Anders Eklund har mer kurage än den här pajasen. Det säger en del.
Citera
2017-09-05, 22:57
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Gör dom inte DNA analys?

Det gör de säkert. Men resultaten är inte färdiga ännu.

Citat:
"Åklagaren redogör nu för den undersökning som Peter Madsen genomgick när han kom i land. Man fann då både rester av hud och blod på Madsen, men undersökningen av dessa är inte färdig i nuläget, enligt BT:s journalist på plats."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ny-haktningsforhandling-for-madsen-i-dag
Citera
2017-09-05, 22:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Den har motvikt. Finns dokumenterat någonstans på Nautilus Facebookgrupp som jag inte kommer åt.

Men man behöver inte alls vara stark för att öppna luckan.

Hoppa till följande postning så finns inklippt text från facebook-gruppen:

Så även om det nu finns en eller annan som inte håller med om att det användes motvikt så påstod byggarna själva att så var fallet. Jag väljer att lita på Facebook-informationen.
Hm, vid närmare eftertanke är det ju bilder från pågående renovering jag sett så det kan ju ha satts dit någon motvikt på tornluckan i samband med renoveringen.

Citat:
Nej - motvikten gör att man inte behöver vara så stark för att öppna/stänga luckan. Men motvikten gör att luckan får ännu högre totalvikt. Dvs när man fått upp farten på luckan så är det den fulla massan man krockar med. Motvikten minskar bara den statiska tyngden av luckan när den i viloläge ligger på din hand.
Å andra sidan minskar den luckans fallhastighet och jag vill mena att vikten på luckan inte är så viktig så länge huvudet den träffar kan röra sig. Det hade i så fall kvittat om det var en lucka på 10 kg eller ett ton, är hastigheten låg nog (vilket jag menar att den är i detta fall, särskilt om den har motvikt) så dör man inte av det i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Länkar till en fritt fall kalkylator, så vi slipper sitta med ekvationerna ikväll! Om masscentrum rör sig vertikalt ca: 0,35 m ger det ca: 2,6 m/s (9,4 km/h). Enligt kalkylatorn, om luckan väger 30 kg, 102.90 joule. Räcker detta för att krossa en skalle?

https://www.angio.net/personal/climb/speed.html
Ja det är ju busenkelt att räkna ut men det blir betydligt knepigare när det är något som faller som sitter fast i ena änden.

Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Men luckan på fördäck har ingen motvikt, så den kan i så fall inte vara lika den i tornet.

Och om den i tornet har en motvikt, måste luckan vara placerat förhöjt i förhållande till däcket, så att motvikten har någonstans att ta vägen när luckan öppnas.
När jag såg att de var lika så kom jag ju till slutsatsen att ingen av luckorna hade motvikt men nu inser jag ju att ubåten har renoverats sedan dess så de kan ha monterat motvikt på tornluckan då. Den är förhöjt monterad så det är utrymmesmässigt möjligt åtminstone. Däremot förändrar det inte mitt påstående att man inte dör av att få luckan i skallen.

Citat:
[...]

Jag tolkade en del av PM:s historia som att KW sträckt sig efter handtag på insidan luckan i tron att det var ett handtag att hålla i sig i. Och att hon därefter släppt med andra handen och lagt en hel del av egen kroppsvikt på att dra ner luckan.
Nä, här http://ekstrabladet.dk/112/peter-madsen-i-retten-saadan-doede-kim-wall-i-ubaaden/6808626 står det "Her forklarede han, at han på vej op i tårnet til ubåden tabte lugen ned i hovedet på Kim Wall, som han er sigtet for at have dræbt."

Alltså att han tappade luckan i skallen på henne. Man kan ju i så fall undra hur och varför i helsike han överhuvudtaget höll i luckan, han måste ju ha öppnat den helt för att kunna gå ut genom den själv först.

Citat:
Jag är osäker på om detta är före eller efter att de byggde om luckan - artikeln är 2017-08-26 men det säger ju ingenting om när fotot togs - jag tror att detta är ursprungliga designen.
http://www.spiegel.de/fotostrecke/so-sieht-es-im-u-boot-uc3-nautilus-aus-fotostrecke-151601-12.html
Det var en bra bild. Det går i o f s inte att se om där finns någon motvikt eller ej men en sak visar den djävligt tydligt. Luckan öppnas framåt och plattformen där man kan stå uppe i tornet är bakom öppningen. Om han gått ut genom luckan så kan han inte rimligen stå så han håller i luckan och då kan han inte heller ha tappat den i skallen på KW.
Citera
2017-09-05, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Har Danska Polisen gett någon beskrivning av ubåtsluckan??

Låter helt ofattbart att man skulle ha en lucka som väger 70 kg utan någon som helst form av dämpning vid stängning eller pneumatik för öppning, tryckluft fanns det ju i Ubåten.

70 kr motsvarar ju vad en tvättmaskin väger inte fan lyfter eller stänger man den stående på en stege och hållande sig med en han i stegen och andra drar man upp eller stänger luckan.
Dansk polis har redan släppt förklaringen om luckan. De har så klart undersökt luckan- och ingenting tyder på att de tror på att K.W skulle ha dödats på detta vis.
De ställer inga ingående frågor angående den där luckan.
De vill ha svar på vad som verkligen hände.
Vad som framkom idag, som var viktigt är Madsens förklaring om hur han drog upp K.W,s kropp- ut genom luckan- han medgav att han hade bundit händerna samman och bundit fötterna -för som han sa, göra det lättare att ta kroppen ur båten, han gav sken av att alla kroppsdelarna satt kvar där de brukar.
Så-
då fick vi veta att han bundit henne- som vi vet så hittades inte hennes hela- kropp -utan bara torson.
Men enligt honom så sänkte han en hel kropp. Händer och fötter bundna. För att underlätta transporten för sjö-begravningen.
Men han kan ha bundit henne när hon var vid liv.
Han ger så märkliga förklaringar, strumpbyxorna han tar upp,är ett annat exempel- den information han ger är fragmentarisk. Man börjar undra om det är så han fungerar, han kanske inte har förmågan att koppla ihop minnesbilderna, han kanske var/är i upphetsat tillstånd ?
( inte nödvändigtvis-ilsket -olyckligt - upphetsat tillstånd,)
Han kanske haft planer att begå ett sådant mord, på u-båten, och tillfället gavs, när den unga ambitiösa Kim Wall dyker upp.

Han svamlar runt med förklaringar, som bygger på lögner
och ja han tycks ha många likheter med Arboga-Johanna.
Citera
2017-09-05, 22:59
Medlem
Med Madsens nya uppgifter är det ju inte längre lika bråttom att hitta huvudet. Ett kranium som utsatts för den tunga luckan har givetvis omfattande skador.
Och skelettet i sig kan nog ligga i vattnet i många år utan att förändras nämnvärt.
Hoppas någon fiskare får det i nätet.
Något som jag reagerade på var att en av Madsens "vänner" sagt att ha pratat om att han visste bästa platsen att gömma ett lik i havet.
Sedan har väl Madsen medgivit att han satte sänken på kroppen - hur går detta ihop med att han drog upp henne med rep genom tornet ( 4,5 m höjd efter vad jag förstått) och satte han i så fall på henne tyngderna uppe i tornet -bara goja. Detta måste ju ha varit väldigt tungt och när de gör tester så kommer Madsens teori att spricka direkt (tror även detta blir för tungt för honom med bara den döda kroppen).
Madsen har ju helt klart en grandios personlighetsstörning som genomsyrar allt han gör och säger.
Jag undrar också om vi inte har Madsens fru i tråden - tror alla som läser den kan gissa vem ja syftar på.
Nu har jag läst större delen av tråden men missat en del sidor här och var så en del av mina teorier kan ha kommit upp tidigare - men det händer ju hela tiden.
Citera
2017-09-05, 22:59
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Pratar du nu inte bara om remskivan för framdrivningen? Det är åtskilliga i tråden som pratat just om sågklinga och länkat till bild på den remskivan.
Här är sågklingan
https://ibb.co/gRwmRk
Citera
2017-09-05, 23:00
Medlem
trngws avatar
En tanke som slår en när man ser denna bilden, är att när man klättra upp för den stegen och ut genom hålet så har man armarna över huvudet, man sätter upp händerna kring kanten på luckan innan huvudet kommer upp. Om man ska få den lyckan i huvudet med sådan kraft att man avlider, så kan bara en liten del av huvudet sticka upp ur röret, annars har luckan inte fått någon fart alls. Med stor sannolikhet håller man i det läget redan höger hand på luckan, på ratten i luckan eller på toppen av luckan, och vänsterhanden runt kanten. Det man får i huvudet är ratten, inte kanten på luckan, och vinkelhastigeten på den är inte hög. Man kommer att tryckas ner av lyckan, men att man får en sådan smäll att man avlider, det, vill jag påstå, är inte möjligt. Man skulle då dessutom, kraftigt klämma minst en hand, och den skulle ta mycket större skada än huvudet. Även där skulle det finnas rester av blod och hud.

http://cdn4.spiegel.de/images/image-1181073-galleryV9-nuut-1181073.jpg
Citera
2017-09-05, 23:02
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Här är sågklingan
https://ibb.co/gRwmRk

Det där ser ut som en kuggkrans för kedja, typ cykelkedja.
En sågklinga är det i alla fall definitivt inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in