2017-09-05, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.sydsvenskan.se/2017-09-03/vi-var-idioter-som-inte-forstod-oss-pa-hans-universum

Här tar en gammal kollega och vän chansen att få sina fem minuters berömmelse. Jag kan inte läsa artikeln, men jag antar att det inte är något snällt han säger, utan att han "nu efteråt" har förstått en massa negativt om M som han inte haft en tanke på tidigare... Brukar vara så.

Du förnekar dig inte. Varför så sur på alla som uttalar sig negativt om Madsen?
Peter Madsen mötte oss med orubbligt gravallvar. ”Fel” frågor fick stubinen att bränna av. Han spände ögonen i oss. Vi var två idioter som inte förstod oss på hans universum.
Spelade vi däremot på hans planhalva kom det mjuka bollar tillbaka. Peter Madsen levererade då en såväl fascinerade som inspirerande berättelse.

............... Peter Madsen svarade med en lång uppräkning av vad han hade lärt sig i livet. Inte bara om rymdfart utan om vitt skilda ämnen som historia, kultur och geografi.
”Och vet du varför jag kan allt detta? Därför att jag har läst på och förkovrat mig. Du, Joakim, vet ingenting”, avslutade han.

Ingen ödmjuk människa kan jag konstatera.
Citera
2017-09-05, 14:53
Medlem
Ska bli intressant och höra vad dansken har kokat ihop den här gången då. Gissar på att hon trillade ner för stegen och slog ihjäl sig, var på han greps av panik.
Citera
2017-09-05, 14:53
Medlem
PhDSalanders avatar
Nu kommer Madsens förklaring - Pass på!

Citat:
Dommeren kommer ind, og retsmødet genoptages. Anklager Jakob Buch-Jepsen får ordet. Han vil oplæse den forklaring, som Peter Madsen har givet til politiet. Han vil også komme ind på en obduktionserklæring, som i hans optik vil kræve referatforbud.

Citat:
Han fik et opkald fra Kim Wall om, at hun gerne ville lave et interview med ham. De lavede en aftale om at mødes ved rumlaboratoriet, hvor hun spørger om at få en tur i ubåden. De aftaler at sejle ud torsdag aften ved 19-tiden, den 19. august. Han fortæller Kim Wall om sikkerheden på ubåden, bl.a. om redningsveste.

Citat:
Under turen dykker de ned med ubåden, de er lidt længere nede end normalt. Da de kommer op, kravler de op i tårnet. Der er en luge til ubåden, som vejer ca. 70 kilo. Han kravler op, men lugen falder ned over Kim Wall. Hun falder ned. Hun har slået hovedet. Hun har fået et åbent kraniebrud. Hun har nogle kramper, men lidt efter hører de op. Hun må være død, tænker han. Hun må være død, tænker han.
Citat:
Han kontakter hverken politiet eller andre myndighieder. Han arbejder til dagligt med farlige ting, og er altid under anklage for at gøre farlige ting. Han beslutter sig for at sejle ud og tage livet af sig selv. Han sejler ud på Østersøen, hvor han vil slutte de hele. Han tager en pause på et par timer. Der går mange tanker gennem hans hoved. Han tænker bl.a. at det ikke var sømmelig, at Kim skulle begraves i ubåden. Han bærer hende derfor op i lugen. Hun mister sin sko og sine strømpebukser. Han forholder sig ikke til kønnet på hende. Han havde gjort det samme, hvis det havde været en mand.Karina Svensgaard

Citat:
Da de kommer op i tårnet, bærer han over bord via de strips, som han har givet hende på. Han tænker, at han har ødelagt sin fremtid. Han forsøger ikke at gøre rent. Han vil gerne ind til sin hustru S. Han selvsænker derefter sin ubåd. Han åbner ventilerne. Der er et faretøj i nærheden, som samler ham op.
Senast redigerad av PhDSalander 2017-09-05 kl. 15:03.
Citera
2017-09-05, 14:57
Medlem
"När man åker upp till ytan används ett lod. Han kom upp, lodet gled ner. Lodet kom med sin fulla tyngd mot Kim Wall. Han hörde bara ett bump.
Share
Cecilia Klintö (TT)

För oss icke ubåtskunniga. Vad är ett lod och hur fungerar det?
Citera
2017-09-05, 14:57
Medlem
Jag tror inte ett skit på vad han säger Madsen. Det där är bara drama. Herrejesus!
Citera
2017-09-05, 14:58
Bannlyst
Hon fick en lucka i huvudet enligt Madsen, och började blöda kraftigt från huvudet.
Citera
2017-09-05, 14:59
Medlem
"han fick upp henne genom tornet genom att sätta ett rep runt henne"

Ja, vad säger ni flashback-experter? Det var tydligen inte så svårt att få upp en hel kropp genom tornet trots allt.
Citera
2017-09-05, 14:59
Medlem
Varför skulle han sänka ubåten om han ändå tänkt ta livet av sig?
Citera
2017-09-05, 15:00
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det förklarar dock inte blodet nere i själva ubåten. Han lär ju inte ha släpat ner henne dit och sedan släpat upp delarna igen. Jag tror vi kan utgå från att han styckade henne helt enkelt för att han inte fick ut henne ur båten på annat sätt.

Det finns ju en lucka därfram på ubåten. Den verkar vara lagom för att släppa ner den taniga kvinnokroppen. Inga som helst problem att göra det tror jag. Och han vill ju inte bli ertappad med att stycka någon på själva ubåten. Därför gör han det nere i skrovet. Och sen hivar han ut delarna när han är klar. Jag är rätt säker på att det gick till så.
Citera
2017-09-05, 15:01
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran2012
Varför skulle han sänka ubåten om han ändå tänkt ta livet av sig?

Det är en psykopat som talar. "Tyck synd om mig" - linjen
Citera
2017-09-05, 15:03
Medlem
...och han ska få det till att någon annan styckade kroppen, efter att han hivat i den, eller hur tänkte han nu...?

Ska bli intressant att se hur han tänkte sig att luckan skulle ha slagit igen över henne.

Nä, det här är uppförsbacke för PM.
Citera
2017-09-05, 15:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Som jag skrev för länge sedan i tråden så är det uppenbart att Madsens strategi är att erkänna brott mot griftefriden men inget annat.
Kan åklagaren inte bevis mord eller dråp så blir straffet förhållandevis milt.

Han lär fortsätta hävda att det är en olycka då han har mest att vinna på det ur straffsynpunkt.
Han kan vara ute efter ett halvår om han bara döms för brott mot griftefriden.

Men PM lär troligen även kunna dömas till vållande till annans död då han var kapten och ansvarig att KW hade rätt skyddsutrustning, hon såg ju inte ut att ha någon skyddsutrustning alls på bilderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in