2017-09-04, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Brandyxa har man väl för att kunna ta sig ut i händelse utgångarna är blockerade? Det förefaller inte som en möjlighet när det gäller en farkost med tjockt stålskrov.

Hvis det er påbudt med brannøks så må man ha det om bord uansett.
Citera
2017-09-04, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det visade sig vara fel att Kim intervjuat Madsen vid verkstaden. Det var det australiska TV-teamet som man förväxlat med Kim.

Ett sammanträffande igen, Wall hade ju kopplingar till Australien, och twitterkontot hon fipplade med i Juli det sista hon gjorde, @kiimwall, har en bild på en kvinnlig entreprenör från Australien med ett annat namn än det som står. Kände Kim Wall dessa människor? Vet man mer om vad detta var för Tv- team?
Citera
2017-09-04, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jag håller inte nödvändigtvis med om att han fått för stor uppmärksamhet. Den typen av människor behöver få uppmärksamhet därför att det rent generellt får världens kugghjul att snurra lite bättre när tidningarna innehåller den typen av reportage.

Däremot finns ett problem med exakt hur långt tidningarna skall sträcka sig. De skall inte gå till idoldyrkan, och tidningar + myndigheter skall inte blunda för lagbrott mm som medför betydande risker för tredje-part.

Jag tycker alltså att det är helt rätt att PM har fått bli stor lokalkändis, men rapporteringen har blivit för obalanserad vilket gör att läsare som inte lägger egen tid på faktakontroller har fått alltför felaktig information.

Jag ser inga problem att man kallar honom uppfinnare eftersom det är rätt vanligt att prata om uppfinnare för folk som söker kreativa lösningar. Men tidningsuppläggen har gått för långt på herr doktor doktor för en person som i själva verket är en Åsa-Nisse.

Men som sagt - vi har en värld av tidningar som fokuserar stenhårt på våld, mord, krig mm. Det måste in en hel massa feel-good för att undvika att våra skolungdomar hoppar framför tåg i depression. Före denna händelse så har nog PM-historierna resulterat i en hel del elever som tagit steget att satsa på ingenjörsutbildningar därför att de blivit inspirerade. Att PM blivit struken lite extra medhårs gör inte särskilt mycket - däremot så är det dumt att tidningarna så ofta missat att visa upp övriga personer som arbetat med raketerna och ubåtarna.

Håller med dig i väldigt mycket, särskilt hur tidningar fokuserar på tok för mycket på krig och terrorism och allt för lite på samhället vi lever i i allmänhet. Vi behöver helt klart mer positiva nyheter i media. Enig.

De allra flesta som startar eget och lyckas skapa intressanta saker gör ofta så helt utan att de har ett behov av att få uppmärksamhet eller erkännande, utan helt enkelt för de brinner för något och/eller önskar att skapa sin egen verksamhet. Samhället är fullständigt bombarderat av härliga exempel och personer eller grupper som lyckats med just detta, men då deras verksamhet har etablerat en bra kundkrets och inte är i behov av något nationellt PR-stunt och de som startade inte är i behov av uppmärksamhet, undviker de att ta initiativ till att ta kontakt med media för att dela deras positiva färd. De flesta av dessa exempel syns därför inte.

Därför blir det alltså upp till journalisterna att faktiskt gräva och undersöka, vad försiggår egentligen i detta samhälle? Görs inte detta riskerar vi få en nyhetstäckning som bestäms primärt av de som har ett stort behov att bli omtalade, snarare än vad som är mest intressant och relevant att omtala. Det bekymrar mig att journalisterna numera i väldigt liten grad tycks göra detta jobbet utan tycks anta att allt som förtjänar publicitet blir slängt i deras famn och därifrån kan de välja och vraka. De verkar nästan som de tycks anta att alla i hela samhället har ett enormt uppmärksamhetsbehov. Detta kan ha med att göra att journalister nog i genomsnitt har betydligt större uppmärksamhetsbehov än den genomsnittliga invånaren och sedan antas det att den genomsnittliga invånaren är likadan. Jag är lite osäker.

Om till exempel tre tjejer i Skövde startar ett företag som säljer mystofflor med värmeslingor och redan sålt tiotusentals av dessa, ja då hade det kanske varit jätteintressant att skriva om; Hur kom de på idén? Var det jobbigt i början? Hur mycket gick snett innan ni lyckades osv? Är det tryggt att sova med de? Visst kanske inte lika fängslande som ubåtar, men de har åtminstone fått en idé att faktiskt bli lönsam och intressant och produkter som faktiskt fungerar på det sättet man förväntar sig och som kunder faktiskt vill ha till det priset de erbjuder. Sånt motiverar unga!

Detta var naturligtvis bara ett påhittat exempel, det finns väldigt många sådana historier i vårt samhälle, varav de allra flesta inte söker publicitet även om de helt säkert gjort många bra feel-good artiklar som du pratade om, om de omtalats. Varför man då ska ge Peter Madsen så abnormt mycket publicitet, särskilt när det inte ska göras allt för mycket undersökning för att konstatera att han egentligen inte skapat något vettigt. Detta kan ju om något förstöra denna feel-good känslan både du och jag eftersträvar ska finnas i media. Om en 13-årig pojke undersöker lite närmare och inser, "Nämen vänta, han har ju faktiskt inte byggt något som kan användas till något och detta till trots för att de fått omfattande finansiellt stöd av nyfikna privatpersoner. Sen åker han dessutom runt i Öresund utan lanternor och kan i princip skapa en olycka när som helst, särskilt under dyk. Är han bara en förvuxet barn, går det inte att leva så ändå?",
I så fall kan det ju snarare reducera motivationen för unga att satsa på sina drömmar. Därav varför jag tycker att det är mer givande att göra feel-good historier på projekt som faktiskt lyckas. Peter Madsen är, och har nog inte varit på många, många år (om ens någonsin), en feel good historia, med mindre man medvetet undviker att berätta hela bilden vilket media tycks ha varit experter på i detta fallet.

Så ja, mera trevliga nyheter, men det är upp till journalisterna att hitta de, det ska inte vara upp till de som anser de representerar positiva nyheter att ta det första initiativet till kontakt, för då slutar media upp att enbart bli ett gigantiskt talrör för narcissister.

Tack och hej och tillbaka till det hemska mordet på Kim Wall.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-04 kl. 14:27.
Citera
2017-09-04, 14:12
Medlem
Varför i hela friden ringde han inte direkt sjöräddningen och tog sig till hamnen? Om det var som han säger en olycka, hade det avlämnat spår på kroppen (förmodligen knoppen).

Nu finns ju inget som kan styrka den utsagan.

Madsen har en stor förklaringsbörda. Kim Wall är död eftersom hennes torso bevisligen hittats men i avsaknad av 5 kroppsdelar. Det förklaras inte av en olycka. Det är ett mödosamt arbete att stycka en människa och dessutom placera ut alla delat i havet. Troligen på olika platser och försökt sänka torson med tyngder och medvetet punktera magen i syfte att ytterligare minimera flytförmågan samt risken att torson skall hittas.

Förtroendet för Madsens tillförlitlighet, därmed hans utsaga, måste vid detta lag vara minimalt. Ubåten är också sänkt medvetet dock först när han var försäkrad om att han själv skulle räddas.

När han klev av i hamnen var han samlad och till synes oberörd så till den grad att han visade segertecken och log. Vilket talar mot att han skulle vara allvarligt psykiskt störd, i juridisk mening, under händelsen. Han hade tid att besinna sig vid många tillfällen.

Till slut drar han säkert kortet med huvudskadan även om jag tror det sitter långt inne. Han trivs för bra med dom epitet som hittills tillskrivits honom. Excentrisk uppfinnare, Raket-Madsen mm
Senast redigerad av Remark 2017-09-04 kl. 14:18.
Citera
2017-09-04, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Varför i hela friden ringde han inte direkt sjöräddningen och tog sig till hamnen? Om det var som han säger en olycka, hade det avlämnat spår på kroppen (förmodligen knoppen).

Nu finns ju inget som kan styrka den utsagan.

Madsen har en stor förklaringsbörda. Kim Wall är död eftersom hennes torso bevisligen hittats men i avsaknad av 5 kroppsdelar. Det förklaras inte av en olycka. Det är ett mödosamt arbete att stycka en människa och dessutom placera ut alla delat i havet. Troligen på olika platser och försökt sänka torson med tyngder och medvetet punktera magen i syfte att ytterligare minimera flytförmågan samt risken att torson skall hittas.

Förtroendet för Madsens tillförlitlighet, därmed hans utsaga, måste vid detta lag vara minimalt. Ubåten är också sänkt medvetet dock först när han var försäkrad om att han själv först skulle räddas.

När han klev av i hamnen var han samlad och till synes oberörd så till den grad att han visade segertecken och log.

Till slut drar han säkert kortet med huvudskadan även om jag tror det sitter långt inne. Han trivs för bra med dom epitet som hittills tillskrivits honom. Excentrisk uppfinnare, Raket-Madsen mm

Jag tror inte han vill förknippas med att vara hjärnskadad. Men om det är vad som krävs för att bli frikänd så skulle han nog kanske åberopa det. Jag tror dock inte att en hjärnskada skulle fria honom från något som helst ansvar. Men förmildrande kanske? Vad vet jag?
Citera
2017-09-04, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror inte han vill förknippas med att vara hjärnskadad. Men om det är vad som krävs för att bli frikänd så skulle han nog kanske åberopa det. Jag tror dock inte att en hjärnskada skulle fria honom från något som helst ansvar. Men förmildrande kanske? Vad vet jag?

Men borde han inte i så fall anses vara för farlig för att vistas i samhället och därmed hållas under psykiatrisk vård (eller vad det nu kallas rent formellt) på obestämd tid så länge han anses utgöra en för stor fara för samhället. Ni som kan juridik väl, särskilt den danska, vad finns det för möjligheter här?

Jag är rätt övertygad att han tagit sin sista ubåtsfärd i sitt liv.
Citera
2017-09-04, 14:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Det funkar förmodligen inte heller i Danmark att 'åberopa' hjärnskada för att bli frikänd.
Citera
2017-09-04, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Återstår att se hur förhandlingarna blir och hur Betina ska komma att sköta dem. Blir intressant minst sagt!

Ja, verkligen. Någon som vet tid och kanal imorgon?
Citera
2017-09-04, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Men borde han inte i så fall anses vara för farlig för att vistas i samhället och därmed hållas under psykiatrisk vård (eller vad det nu kallas rent formellt) på obestämd tid så länge han anses utgöra en för stor fara för samhället. Ni som kan juridik väl, särskilt den danska, vad finns det för möjligheter här?

Jag är rätt övertygad att han tagit sin sista ubåtsfärd i sitt liv.
Nja. En hjärnskada kan i sig rendera rehabilitering. Är det, som i Madsens fall, ett kognitivt besvär så kan ju terapi hjälpa. Att låsa in en människa enbart pga hjärnskadan vore ju hemskt. Men om han begår kriminella gärningar pga traumatisk hjärnskada (dvs hjärnskada pga yttre påverkan) så behöver ju människan nån sorts vård. Han kan dömas till fängelse kanske, men bör ju då få terapeutisk behandling samtidigt. Jag har ärligt talat inte hört talas om något sånt fall alls. Men om han har en grundlagd personlighetsstörning så kanske en hjärnskada triggar rejält?
Citera
2017-09-04, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det visade sig vara fel att Kim intervjuat Madsen vid verkstaden. Det var det australiska TV-teamet som man förväxlat med Kim.

Aha, ännu märkligare då att komma klädd så till en båttur, trodde hon det var ett kryssningsfartyg? Och då var det nog inte spontant, så vad var syftet/planen med turen?
Citera
2017-09-04, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Aha, ännu märkligare då att komma klädd så till en båttur, trodde hon det var ett kryssningsfartyg? Och då var det nog inte spontant, så vad var syftet/planen med turen?
Säg inte det. Jag känner flera tjejer som inte skulle drömma om att klä sig i jeans och andra byxor. De gillar klänning och kjol. Och hon hade dessutom tights under vad jag förstått. Så jag förstår inte varför man inte skall få klä sig så? Hon hade inte direkt högklackat på sig.
Citera
2017-09-04, 14:47
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Jag har inte hört ett ljud om att Madsen skulle vara slaktare eller jägare. Han var mekaniker/tekniker. Ska man göra sånt snyggt, så måste man ha vana. Precis som i allt behöver man vana för att veta vad man sysslar med.
Han hade väl mobilen, bara att googla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in