Ursprungligen postat av
trngw
Jag tror inte han dumpade torson nära land eller att han ville att den skulle bli hittad. Hade han haft sådana intentioner hade han inte behövt ljuga om att han satt iland KW. Då hade det varit bättre att han redan från börjat varit öppen med att hon avlidit och att han begravt henne till sjöss.
Nej, hans målsättning var så klart att få världen att tro att han satt i land henne, och att hon sedan försvunnit, och att han inte hade något som helst med hennes "försvinnande" att göra.
Teorin håller inte heller särskilt bra med tanke på att han faktiskt riskerar att bli dömd för mord, dråp eller vållande i alla fall. Allt hänger inte bara på vilka bevis polisen får fram utan också om de indiciekedjor de kan peka på, och det börjar bli rätt besvärligt för Madsen.
Hans största problem, med de bevis vi känner till idag, är det faktum att han ljugit om att han satt iland KW och han har ljugit om att ubåten sjönk till följd av trasiga ventiler. Därtill nekar han till att ha styckat KW, vilket innebär att han måste ha sagt till Polisen att hon var i ett stycke när han begravde henne till sjöss. Att tro att man kan få en domstol att tro att någon annan skulle ha hittat kroppen, på havets botten, styckat den, åter sänkt torson i havet och gjort sig av med övriga delar, på den korta tiden, är en rejäl vanföreställning.
Till detta kommer följande
KW ska ha förolyckats ombord, varvid PM inte på något vis larmar för att få hjälp.
Istället bestämmer sig PM för att begrava KW, helt utan att informera någon, trots att han inte har något att dölja.
Han svarar under flera timmar inte på några radioanrop trots att en sjöräddningsoperation satts igång, som han inte kan ha missat höra om på VHF'en. Notera att han svarar på VHF-anrop i samma ögonblick som han inser att han är "hittad". Han berättar vid anropet ingenting om det inträffade, utan säger istället att "alla ombord är ok". Observera att han säger "alla" trots att han är ensam, och i detta läget menar att han lämnat av KW på refshaleöen kvällen innan.
PM har "erkänt" att KW miste livet ombord. Så det kan inte råda några tvivel om att ingen annan gärningsman kan vara aktuell, om man skulle finna att KW mördats, dräpts eller omkommit till följd av vållande.
Det är egentligen bara en enda sak som återstår för domstolen, att avgöra om PM har mördat, dräp eller vållat KW's död, eller om det var en olycka. Alternativt att de inte kan avgöra vilket.
Om man inte har några tekniska bevis, återstår att avgöra om indicierna är starka nog för att dra slutsatsen att PM har en skuld i KW's död. Eller om han är oskyldig.
Där vet jag vad jag tror, och jag hänvisar till indiciekedjan ovan. Ingen, jag säger INGEN, på denna planet, skulle gå till sådana ytterligheter som PM har gjort, för att en person oförskyllt omkommer ombord på ens båt, nära land, nära en storstad. Och då är inte styckningen inräknad. Lägg den ovanpå allt ovan, för ingen kan tro att någon annan, efter att PM sänkt kroppen i havet, skulle hittat den och genomfört styckningen i efterhand.
Nej, jag kan inte låta bli att tycka att indiciekedjan redan här är alldeles för stark, för att PM skall undgå ansvar för KW's död, även om inga fler bevis framkommer. Återstår att se hur "naiva" domstolen är, fast förhoppningsvis får vi aldrig se det ur ovan scenario, då jag hoppas och tror att polisen kommer ha mycket mer på fötterna, och med lite tur hittar de KW's övriga kroppsdelar. De ligger någonstans på botten av havet mellan Danmark och Sverige.
Givet det jag vet nu, tycker jag han borde dömas för mord, men tänker att dråp väl egentligen är det rimliga, men tror att det i så fall riskerar bli "bara" vållande, just pga avsaknad av bevis och det bara är indiciekedjan det hänger på.