2017-08-27, 00:23
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
I filmen verkar han så otroligt normal. Trevlig. Avslappnad. Vilken kameleont han måste vara om så otäcka krafter gömmer sig i hans personlighet.
Ja, från att först "dömt" honom som en galen mördare, övergick jag till att tro att han kanske var oskyldig trots allt. Det var så svårt att få ihop. Men nu är det ju i ett annat läge, när man hittat hennes kropp (-sdel). Så här tänker jag om vad som hände och varför:

Att närstående intygar att någon inte kan vara en mördare är inget ovanligt. Men många vänner vittnar om att PM inte var våldsam, trots hett temperament.

Även om hon ställde obehagliga frågor är det normalt sett ett långt steg till att drämma till. Hon är dessutom en främmande person, känslostormar och fysisk ilska brukar utspelas i nära relationer eller fylla.

Han har inget att "vinna" i objektiv bemärkelse på brottet, särskilt när vi nu tror att intervjun redan är avklarad före resan och att det då fanns vittnen.
Det som ev kommit fram går inte att "sudda" ut genom att röja henne ur vägen.

Offret är, såvitt man vet, obekant person. De träffas bara några timmar före brottet och större delen av den tiden har de sällskap och eller/ vittnen som ser och syns. Båda ser normala och glada ut när de vinkar från tornet. Så det som händer mellan dem måste gått fort, det har skett inom någon timme från sista iakttagelsen av KW.

Utöver försvar, hämnd och rent hat, är det inte mycket mer än sex som kan trigga en i övrigt välfungerande person till så starka känslor som krävs för att döda (vilket ifs kan gå lätt) och att stycka kroppen. Och så snabbt kopplas på och av.

Psykoser kan förklara sådana handlingar men han har synts och talat med människor, både före och efter styckningen, och han har inte varit tydligt psykotisk då, eller ens i närheten.

Det är långt ifrån omöjligt att tänka sig att han har dolda sexuella fantasier/ lustar och det är sällan närstående är bekanta med dessa. Möjligen hustrun och tidigare flickvänner? (Det kan finnas kvinnor som inte vill berätta)

Dominans och underkastelse, skräck, smärta etc är vanliga inslag i undertryckta sexuella drifter, vilket lätt kan leda till farliga situationer, särskilt om man inte är överens om det. De sexuella begären kan också väckas väldigt fort, planering och genomförande kan ha kort startsträcka och själva överraskningsmomentet kan vara en del i akten, som också kan vara katalysator för många blandade och oförenliga känslor hos förövaren.

I ett sådant scenario kan också rymmas att droga offret och även om KW var en seriös och begåvad kvinna, är det inte omöjligt att hon faktiskt låtit bjuda sig på något.

En överdos, kvävning eller dödande slag, t ex mot huvudet i den trånga ubåten under en sexakt, kan säkert av en störd person uppfattas som en olycka. Även om sexet var ofrivilligt för den ena parten.

I det läget blir styckningen både ett sätt att bli av med kroppen som annars kan leda till fängelse etc etc. Men också ett sätt att städa bort skuldkänslor och spår av vad han egentligen rymmer för starka känslor av hat och hämnd och bekräftelsebehov mm.
Citera
2017-08-27, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ditt svar på mitt inlägg.

Herregud du pratar om tryckluft och det jag länkar så pratar Madsen om tryckluften som ett av de saker som uppgraderats. Du pratar mest och har inte minsta underlag med andra ord och sitter mest och gissar och pratar emot andra? Tja, förvänta dig inte att ingen säger emot eller ber dig redogöra för vad du pratar om. Du svarade på mitt inlägg, så fick du en länk och nu är du trött? Tja, ta en annan tråd då om du inte orkar med lite fakta.
Ubåten använder rejäla mängder tryckluft för att blåsa dyktankarna.

Ubåten behöver ofantliga mängder tryckluft om den skall höja trycket inne i hela kabinen till trycket på utsidan för att tillåta att man öppnar en lucka i botten.

Finns alltså små ubåtar som har detta för att man i princip jobbar hela tiden i ubåten med dykutrustning på.

I stora ubåtar som kan ta in mycket folk så blir det för offantliga mängder luft att blåsa in samtidigt som man inte vill trycksätta alla i ubåten - de behöver ju då dekompression precis som om de själva dykt. Alltså är alternativet då att införa en dykarsluss - ett litet separat utrymme som man kan trycksätta för att öppna lucka och släppa ut någon.

Nautilus har ingen dykarsluss. Och två 50 liter/300 bar lufttuber göre sig icke besvär om man har 30 m3 kabin att tryckhöja. 30 000 liter luft för att höja trycket en enda bar - dvs motsvarande 10 meter. Att man utökade lufttankarna är för att kunna garantera att man orkar blåsa dyktankarna vid större djup - ju större djup desto mer luft går åt eftersom man måste matcha vattentrycket.
Citera
2017-08-27, 00:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Du får gärna förtydliga lite. Vilket tryck vid vattenytan menar du? Lufttrycket på runt 100kPa? I så fall borde ju en meter vatten bara öka trycket med 10%.

Eller menar du tryckskillnaden mellan båtens insida och trycket vid luckan som befinner sig under ytan? I så fall måste man ju veta hur långt under ytan luckan är när båten är vid ytan för att kunna ange den regeln du sa. För den regeln du sa ska gälla borde alltså luckan befinna sig 11cm under ytan medan trycket i båten är och förblir samma som det aktuella lufttrycket vid ytan. Då kommer ett dyk på 1m göra det exakt 10ggr tyngre att öppna luckan.

Jag såg att jag skrev fel, men ville inte ändra då inlägget var citerat. Det ska vara 10 meter och inte "bara en meter" som jag skrev. Lufttrycket vid ytan är 1 bar= 100 kPA, vid 10 meter är det dubbelt dvs 2 bar, och ökar till 3 bar på 20 meter.

Det gör att den största skillnaden - en dubblering, 100% ökning - uppstår vid de första 10 metrarna. Vid nästa 10 meters djupskillnad - 10 ner till 20 meter, ökar trycket med 50%.

För att veta vilket tryck innandömet på u-båts balongen" måste ha för att hindra en vattenpelare att stiga i u-båten om vi öppnar en bottenlucka, behöver vi väl antagligen veta hur mycket vatten u-båten trycker bort?
Senast redigerad av Solglittret 2017-08-27 kl. 00:30.
Citera
2017-08-27, 00:26
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Nej, det finns ingen. Det bekräftar även Meyer som varit med och byggt båten på journalistens fråga.

http://ekstrabladet.dk/112/lanterner-sluser-og-forlis-raket-madsens-ven-svarer-paa-spoergsmaal-om-ubaaden/6783637

Det stämmer för det är Kraka som hade dykarsluss. Och han berättar om det i programmet Ylvis.
Så då var det utrett vilken ubåt som hade dykarsluss. Inte för att det är viktigt direkt, men det har varit oerhört tjatigt med alla teorier om varför han delade kroppen.

Han berättar om det kalla vattnen som kommer in från slussens 60 cm hål i Kraka i videon.
https://www.youtube.com/watch?v=wTumwsnp2ow

Citat:
Opfinderen og ubådsentusiasten Peter Madsens hidtil mest ambitiøse projekt når sit foreløbige højdepunkt, når Kraka bliver sat i vandet på lørdag.

Citat:
Kraka var 12 m lang, vejede 8 tons og var udstyret med en dykkersluse, så man kunne forlade ubåden på havbunden i dykkerudstyr.. Det giver nogle meget spændende
muligheder – og det er også en sikkerhedsmæssig fordel.
https://dyk.dk/indhold/hjemmebygget-ub%C3%A5d-s%C3%B8s%C3%A6ttes/side/8/0
Senast redigerad av Moosky 2017-08-27 kl. 00:32.
Citera
2017-08-27, 00:27
Medlem
just_a_girls avatar
Angående motiv så kanske det inte var något KW sa eller gjorde som ledde till hennes död utan PM:s egna perversioner och att han inte kunde motstå tillfället att genomföra en styckning på ubåten. Läste någonstans att han haft en strippa som badat i ett tillbehör till en av hans ubåtar och att han kände en speciell glädje eller liknande när han tog på den delen av ubåten. Tror tyvärr att det kan handlat om ett rent lustmord i detta fall, kanske även styckningen är betingad mer av lust än nöd. Det skulle kunna förklara varför polisen även ser över gamla liknande mordfall. Det verkar troligt att han gjort detta förut och att han begav sig ut förberedd för detta, han bör rimligtvis haft verktyg för att utföra styckningen och även bytt sina egna kläder etc. Han kan även upplevt stämningen så pass trevlig att han kom till att tänka i sexuella banor och ville nå klimax genom att ge utlopp för sina perversioner. Det är ovanligt att polisen letar efter en försvunnen person så snabbt så jag tror att han räknade med att städa bort alla spår innan hon ens blev efterlyst därav paniksänkningen och hans ledsenhet över att han sänkte ubåten...
Citera
2017-08-27, 00:29
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast

Ubåten behöver ofantliga mängder tryckluft om den skall höja trycket inne i hela kabinen till trycket på utsidan för att tillåta att man öppnar en lucka i botten.

Finns alltså små ubåtar som har detta för att man i princip jobbar hela tiden i ubåten med dykutrustning på.

I stora ubåtar som kan ta in mycket folk så blir det för offantliga mängder luft att blåsa in samtidigt som man inte vill trycksätta alla i ubåten - de behöver ju då dekompression precis som om de själva dykt. Alltså är alternativet då att införa en dykarsluss - ett litet separat utrymme som man kan trycksätta för att öppna lucka och släppa ut någon.

Nautilus har ingen dykarsluss. Och två 50 liter/300 bar lufttuber göre sig icke besvär om man har 30 m3 kabin att tryckhöja. 30 000 liter luft för att höja trycket en enda bar - dvs motsvarande 10 meter. Att man utökade lufttankarna är för att kunna garantera att man orkar blåsa dyktankarna vid större djup - ju större djup desto mer luft går åt eftersom man måste matcha vattentrycket.

Tack!
Du förklarade det jag försökte säga mycket bättre!
En dyklucka på denna lilla u-båt borde - om den fanns - mest kunnat liknas vid den där tanden med cyanid som höga potentater i nazi-Tyskland hade inmonterad i munnen. Ett sätt att sänka hela skiten!
Citera
2017-08-27, 00:29
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Kanske var det här eventuella mordet "bara" en planerad avslutning på en karriär, det genomfördes för att få uppmärksamhet precis som vid de planerade spektakulära rymdfärderna som sagt. Och målet var att få tak över huvudet och gratis mat resten av livet eller nåt liknande. En riktig galning har vi att göra med i så fall.

Eller så kan det ha funnits nåt annat bakomliggande motiv till att mörda just denna individ som tillfälligt befann sej på ubåten. Vet inte vad det motivet skulle vara, konstigt om han gjorde det av politiska skäl.

Verkar osannolikt att denne filur till ubåtsmekaniker helt skulle tappa sin impulskontroll, empati och långsiktiga planeringsförmåga och angripa något s.k. offer p.g.a. en tillfällig sexuell ingivelse också tycker jag fortfarande. Det passar inte ihop med hans övriga personliga egenskaper, det är min amatörmässiga bedömning. Rejäl kortslutning i uppfinnarskallens elskåp i så fall.

Hela detta fall är märkligt, jag är besviken på upplösningen. Och jag ångrar en del nonchalanta inlägg som jag tidigare kläckte ur mej i tråden. Trist att journalisten drabbades av detta öde som hon verkligen inte förtjänade.
Alltså, en seriemördare ser inte ut på ett speciellt sätt, hen behöver inte se galen ut.
Här följer några exempel:
https://www.google.se/amp/m.ranker.com/amp/list/serial-killers-who-seemed-the-most-normal/ranker-crime
Citera
2017-08-27, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Ingen av herrarna som hört talats om Dykarklockor?
De användes i Sverige redan på 1600-talet för att bärga kanoner från sjöbottnen från både Wasa och Kronan.
Wasa någon kilometer från land och Kronan från öppet vatten i Östersjön.

Jag uppmanar dom som tvekar, att fylla badkaret med vatten och se hur högt vattnet stiger, i ett upp och ned vänt dricksglas beroende på hur djupt man sänker glaset.

Prova sedan att göra det med en tratt upp och ned vänt, först med täckt hål (med fingret) och sedan med hålet fritt.
Jämför skillnaden.

På ytfartyg trycksätter man inte skrovet när man öppnar bottenventiler (krigsfartyg med brand i eller nära ammunitionslager).
Man använder sig av mekanisk kraft, ventilen sitter på en gängad stång som millimeter för millimeter öppnar ventilen. det är tungt jobb att öppna bottenventiler.

Jag nämnde dykarklocka i tidigare postning - problemet med försök med glas i badkar är att badkaret är grunt. Vattentrycket stiger 1 bar per 10 meter. Så är botten på ubåten 10 meter ner så måste man dubblera trycket inne i ubåten för att inte vattenfylla kabinen. Vilket då även innebär att alla i ubåten börjar ackumulera kväve precis som om de dök på 10 meters djup.

Och skall man nu öka trycket i ubåten med 1 bar så är det runt 30 kubikmeter luft vid 1 bar som går åt. Eller 1 kubikmeter luft vid 30 bar. Eller all luft som ryms i de där två 50 literstankarna med 300 bar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vi vet inte, men det krävs inte att det är omöjligt för att PM ska ha valt en annan väg. Det kanske var krångligt, han kanske gjort ett stressigt försök, men misslyckas eller av annan anledning ville göra en defensiv styckning, för att t.ex. dölja dödsorsak. Transportstyckning är bara en form, alternativet är inte offensiv eller psykotisk styckning.

Jag menar att vi inte har något som talar starkt för endera saken.

Riktigt. I det här läget blir det bara gissningar. Men det jag är riktigt nyfiken på är detta med om han försökt dölja dödsorsak.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
I filmen verkar han så otroligt normal. Trevlig. Avslappnad. Vilken kameleont han måste vara om så otäcka krafter gömmer sig i hans personlighet.

Det tycker jag också, och det är ju konstigt om denna andra personlighet skulle ha brutit igenom först nu i hans relativt höga ålder. Jag väntade mig faktiskt att det skulle komma ett antal vittnesmål från kvinnor som varit ensamma med honom, och som utsatts för tafsningar, inviter, slemmighet, rentav våldtäktsförsök eller fullbordade våldtäkter som aldrig anmälts. För så brukar det ju alltid bli när en sexualförbrytare åker fast: då vågar andra kvinnor också gå ut och berätta. Men det har inte kommit NÅGOT. Så jag undrar om det verkligen kan vara så, eller om det inte var något ytterst konstigt och speciellt som hände som var kopplat till just Kim och hennes typ av personlighet
Citera
2017-08-27, 00:34
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast

Ja det gick fint i Kraka så vill man inte ha med den säkerheten är det lite väl våghalsigt. Men han kanske tyckte att det inte behövdes av någon anledning. Jag skulle däremot aldrig satt min fot i den här skorven. Fy fan så hemskt.

Citat:
"Ta för helvete fram något som klarlägger vad i helvete du talar om gällande den här ubåten" var det någon som sa nyss...

Inget är för givet då det gäller ubåtar. Ingen är intresserad av det du påstår eftersom det är totalt utan underlag.
Citera
2017-08-27, 00:39
Medlem
Citat:
Vi vet inte, men det krävs inte att det är omöjligt för att PM ska ha valt en annan väg. Det kanske var krångligt, han kanske gjort ett stressigt försök, men misslyckas eller av annan anledning ville göra en defensiv styckning, för att t.ex. dölja dödsorsak. Transportstyckning är bara en form, alternativet är inte offensiv eller psykotisk styckning.

Jag menar att vi inte har något som talar starkt för endera saken.

Sannolikt var PM extremt stressad efter att ha råkat mörda Kim och känt sig i tidsnöd. Provat lyfta ut Kim på lite olika sätt, men efter ganska kort tid insett att det kanske inte går. Han kommer ingen vart och stressen ökar.

Istället för att då fortsätta bära ut Kim hel i flera timmar, vilket han kanske inte hade klarat, så väljer han att stycka henne då han känner sig mer trygg på att det kommer fungera. Efter att ha styckat henne lite, provar han lyfta ut torson, vilket han precis klarar.

Som du sagt flera gånger: Att det eventuellt fanns teoretiska möjligheter för honom att få ut Kim hel är inte så intressant. Om han upplevde det som omöjligt kommer stressen sannolikt relativt snabbt få honom att byta taktik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in