2017-08-27, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Rakettforskere har det med å voldta og drepe kvinner

En till som kommit till insikt här...

Citat:
Ursprungligen postat av Landsflykting
Har säkert tagits upp tidigare men är det någon som är insatt i hur pass vänster-extrema åsikter hon har propagerat för? Baserat på hennes utseende och var hon gjort reportage tidigare ser hon rätt vänster ut...

Ja, jag tror då dock inte att hon skulle platsa i F!, hon verkar ju ha varit alltför klok för ett sådant moraliskt självmord, om man nu uttrycker det milt, -- Alltså Kim Wall var ju inskriven vid Columbia University i USA, och hon nog haft nära kontakt med sina studiekamrater där, Men nästan alla på USAs Universitet kommer ju ifrån medelklass- eller överklass-bakgrund eftersom terminsavgifterna är så väldigt höga, Hon kan nog ha fått svårt att hävda sin svenska skolbakgrund med feminism, värdegrund mm, eftersom ingen annan där på det Universitetet har samma bakgrund, skulle jag tro...

Jag skulle tro att hennes vänstersympatier formats efter USAs mönster med lättköpta politiska poäng enligt SJWs sätt att tänka, snabba rubriker, Om hon nu hade sådana sympatier, det vet vi ju inte.

USAs Universitets vänsterfolk är ju inte så värst vänster enligt svenska mått mätt, dels tycker de inte det är fel att tjäna pengar, köpa aktier, spekulera, ha mexikanska hembiträden osv, Tex om en AlltÅtAlla/AFA-aktivist ifrån Sverige skulle åka till Columbia University och samspråka med studenterna där , så skulle de nog tycka att hen var rena slöddret.

Tex någon Baader-Meinhof-liga eller liknande skulle nog aldrig få något fäste i USA

Jag menar att hon skulle få svårt att hävda en extrem vänsterhållning på sitt Universitet där.
Eftersom de allra flesta bor inackorderade eller på studenthem så blir det ju lite svårt att inte bli mobbad om man har alltför extrema åsikter. Och åsiktskritik är amerikanerna inte rädda att ge, den kan vara "mördande" vass.

Rena socialreportage verkar hon ju inte ha sysslat med heller, som det ser ut, men det kan ju bero på att "marknaden" för sådana är rätt så mättad just nu... Eller att det är svårt att finna nya uppslag, eller att det redan finns en hel drös med journalister och mediafolk som är pigga på att kapitalisera på all Världens elände på samma gång. Mediafolk vill ju snabbt kunna pinka in sina revir så fort de kan

Artikeln om Idi Amin, Uganda, är ju mycket bra, men man kan ju ifrågasätta vinklingen att Idi Amins skräckvälde skulle vara en produkt av Europas kolonisering av Afrika, den är rent ut sagt korkad och dum:
https://harpers.org/blog/2016/12/ghost-stories/
Men det är väl typiskt att alltid försöka hitta enkla förklaringar till att en diktatur bildas, och ju enklare desto bättre går den att sälja in...

Å andra sidan så är den vinklingen inte så utvecklad, jag tycker att hon borde utlämnat den helt, men det är en vinkling som återkommit gällande Idi Amin i nästan de flesta publikationer som skrivits om Idi Amin.

Artikeln är mycket välskriven och platsar väl i de större tidningarna tycker jag själv, det här stycket är bra tycker jag:

Citat:
The prison was hidden inside a lush hillside, overgrown by banana trees and papayas. Loose wires, without lamps, hung between exposed iron bars, so Nakamanya used a torch to illuminate the cells. Each had once held several hundred opponents of the regime: rich, poor, foreign, Ugandan, real and imagined, rounded up across the country by secret police. Every night, a truck came by to collect dead bodies from the cells and dump in a nearby private lake. “We estimate over 200,000 people were killed here,” said Nakamanya, matter-of-factly. “No one we know of ever escaped.”

Med tanke på hur mycket hon rest och verkar ha nosat runt på olika spår, så kan man ju tro att hon hoppats på en tjänst som en korrespondent på någon av de större tidningarna i USA eller UK.

Hur pass språkkunnig var hon ?
-- Det är mycket viktigt att vara duktig på språk ifall man nu vill ha ett korre-jobb
Citera
2017-08-27, 07:02
Medlem
Jag är fortfarande inne på en ev koppling mellan morden på Wall och Emelie Meng. Nu kollade jag att den McDonalds som var det sista stället Meng besökte i Slagelse är en låg separat byggnad nära stora vägar, dvs den typ man lätt stannar vid om man är bilburen. Om PM varit ute och kört i sina gamla hemtrakter, eller besökt någon där, är det inte alls omöjligt at han skulle ha stannat vid McDonlds i Slagelse för en hamburgare. Där har han kanske suttit som yngre också.
Citera
2017-08-27, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Skulle ju vara kul att få prova på hur det känns att höra 38 kHz

Det hörs ingenting, jag har i och för sig hört ifrån dykare att de kan höra svaga knäppningar men inget mera, Det finns inget i hörselorganen som kan fånga upp och förstärka 38 kHz, i och för sig kan man ju alltid tänka sig någon överlagrad resonanseffekt inne i huvudet, Men det mesta går väl bara rakt igenom, densitetsskillnaden mellan fettvävnad, vävnad och vatten är så liten att det väl inte finns någon situation med tex totalreflektion som kan uppstå, i alla fall så jag fattat det. Man kan ju köra ultraljud på buken utan att den gravida patienten hör något alls, och där borde ju några av ljudvågorna smita iväg upp till huvudet tycker man ju..

Och småfiskar kan ju simma förbi en påslagen transducer utan att påverkas alls ser det ut som

Citat:
Ah - jag tänkte nu inte på Hollywoods ubåtsfilmer, utan att någonstans bland alla UC3 Nautilus-klipp så kan man när de är i undervattensläge förutom propellerljud även höra ping. Jag vet dock inte vilken utrustning som producerade ljudet. Men gick bra att höra och avtog i volym när ytfartyget ökade avståndet.

De ljuden är nog hämtade ifrån någon film i så fall, jag vill nog påstå att dessa "ping" är fejkade. Det är ju säkert möjligt att man i sonarens barndom konstruerade någon slags "ping" som kunde höras av operatören. Med någon slags frekvensmodulering av något slag. Detta "ping" har sedan följt med i alla ubåtsfilmer. I vart fall så kan man inte höra "pinget" med örat utan att ha någon elektronisk grunka som "konstruerar det".

Citat:
Ingen aning om det hörbara ljudet hade med saken att köra men man körde på rätt rejäla effekter i varje ping så oberoende av frekvens på transducern så fanns nog rätt goda förutsättningar att även få hörbara frekvenser. Inte kul för de stackars valarna att utsättas för så kraftiga ljudpingar.

Ähmen lägg av, skulle valarna må bättre om man skickade tex Mozart-muzik i ekolodet ? Vad har ett ekolod för uteffekt, och vad ger det i dB ? Inte mycket va ? Hur stort är tex membranet som överför ljudpulsen, Inte heller så värst stort va ? Inte har jag hört talas om ekolod och sonarer som pumpar ut kW eller MW av effekt (*)... Jag vågar påstå att påverkan på valarna är löjligt liten,

De har ingen biologisk vinst av att kunna höra tex 38 kHz, det finns inga naturliga företeelser, varken byten ellr något annat, i det frekvensområdet skulle jag våga påstå, och deras hörselorgan är förmodligen helt anpassade för den omgivning de har.

Såklart att de möjligen kan höra de ljuden, men deras hörselorgan ser inte ut att ha något högfrekvensområde alls, den mekaniska trögheten i de organen är för stora.

Tex 20 kHz ger en våglängd i luft om 1,7 cm vilket är lite drygt hörselgångens längd hos människan, dvs plats för en stående våg.

Jag skulle vilja påstå att sonarens påverkan på valarna bara är en myt. Propellerljuden däremot har många fler dB i allmänhet, och har sådana frekvensområden att de bör kunna störa, men så verkar det ju inte vara, De sk valstrandningarna som har skett, de har också skett under all känd historisk tid. Och långt innan motorfartyg var allmänna. Och tex de gamla ångfartygen väsnades betydligt mera

Citat:
Om fönstren sitter på utsidan skrovet - och alltså sticker ut - så kommer de att slås sönder när man dockar.

Så skall fönstren monteras från utsidan, så måste man därför försänka dem. Alltså måste man svetsa en inre bur som klarar av > 40 bar. Det är helt klart en bättre lösning - men inte nödvändigtvis en enkel lösning.

Ja en försänkning är ju nödvändig, med en fastsvetsad ring emot skrovet, med en konisk försänkning, och det hade nog fått måttbeställas hos en mekanisk verkstad, förmodligen en kostnad som de inte hade täckning för. Eller att de har beställt sådana jobb men inte kunnat betala, inte vet jag.

(*) Det ska väl sägas att bland annat ryssarna (Sovjetunionen) ska ha byggt något fartyg med en väldigt stor dom för sonaren, eller placerat i dubbelt parallellmontage som kunnat sända mera effekt. En tanke var väl att kunna krossa en ubåt under den men det blev ju bara löjligt ineffektivt, Ungefär som att man förstör sitt eget sonarfartyg på samma gång, och får det egna skrovet att kollapsa . Bättre med sjunkbomber då ja
Nåja, det var nog mera en fantasi, men tanken var bla att man skulle kunna ta upp högupplösta bottendiagram, men allt tyder på att dessa försök inte lyckades så bra...
Senast redigerad av DrSvenne 2017-08-27 kl. 07:55.
Citera
2017-08-27, 07:16
Medlem
McDonalds Slagelse ligger de facto perfekt till om man kommer från Höng och ska vidare mot antingen Korsör eller Köge/Köpenhamn. Nu vore det här med Madsens bil viktigt att få reda på. Om det är en ljus Hyundai i30 eller liknande så har vi honom (nästan).
Citera
2017-08-27, 07:31
Medlem
Skulle kunna vara så att KW har ställt frågor om tidigare kvinnor som försvunnit, hon hade kanske skrivit om liknande tidigare och nu hade efter egna efterforskningar en teori hon ville kolla upp.

Nä, det verkar ju väldigt riskabelt att ge sig iväg ensam om hon misstänkte honom.
Citera
2017-08-27, 07:43
Medlem
Läs krönika av Lgw.i dagens Expressen.
Citera
2017-08-27, 07:57
Medlem
I den här videon syns vid 4.58 en vit bil somkan vara Madsens.
I samband med EmilieMengs försvinnande söktes en vit eller ljus bil som antagligen var en Hyundai i 30. Vad är bilen på videon för märke? Och tror ni att den på en suddig bild på en övervakningskamera skulle gå att förväxla med en Huyndai?https://m.youtube.com/watch?v=x-97fQwpoa8
Citera
2017-08-27, 08:32
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golga
I den här videon syns vid 4.58 en vit bil somkan vara Madsens.
I samband med EmilieMengs försvinnande söktes en vit eller ljus bil som antagligen var en Hyundai i 30. Vad är bilen på videon för märke? Och tror ni att den på en suddig bild på en övervakningskamera skulle gå att förväxla med en Huyndai?https://m.youtube.com/watch?v=x-97fQwpoa8

Bilen i filmen skulle jag säga är en Renault Traffic.
https://imganuncios.mitula.net/renault_trafic_l2h1_premium_1_6_biturbo_140hk_16_7 440077475694835755.jpg

Att den skulle förväxlas med en liten i30 låter inte sannolikt.
Citera
2017-08-27, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Alltså, en seriemördare ser inte ut på ett speciellt sätt, hen behöver inte se galen ut.
Här följer några exempel:
https://www.google.se/amp/m.ranker.com/amp/list/serial-killers-who-seemed-the-most-normal/ranker-crime

Titta på fallet R Alcala. Kvinnan som vann träff med honom vägrade, eftersom han enligt henne var "creepy". EFTERÅT fann man att han hade dödat 5 personer..

Jag skulle gärna vilja höra intervjuer av folk som ansåg Madsen vara så "creepy" att de inte ville ha något med honom att göra. Nu kan vi tvärtom läsa dessa hyllningsartiklar om en människa som kan bygga utbåtar och raketer (tillsammans med gruppen), men som inte kan bete sig som folk.

Det skulle onekligen vara intressant att höra dessa inte så lättköpta människors analyser angående Madsen.
Citera
2017-08-27, 08:36
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Alltså, en seriemördare ser inte ut på ett speciellt sätt, hen behöver inte se galen ut.
Här följer några exempel:
https://www.google.se/amp/m.ranker.com/amp/list/serial-killers-who-seemed-the-most-normal/ranker-crime
Han. De flesta kända seriemördare är män.
Citera
2017-08-27, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Skulle kunna vara så att KW har ställt frågor om tidigare kvinnor som försvunnit, hon hade kanske skrivit om liknande tidigare och nu hade efter egna efterforskningar en teori hon ville kolla upp.

Nä, det verkar ju väldigt riskabelt att ge sig iväg ensam om hon misstänkte honom.

Precis. Oavsett om hon hade ställt frågor kring dessa försvunna kvinnor till Madsen eller ej då var hon ju helt dum i huvudet om hon ändå gav sig på ett äventyr tillsammans med en man hon misstänkte för mord. Förhoppningsvis var det inte fallet.
Citera
2017-08-27, 08:38
Bannlyst
Denna 3:e person figurerar igen på som fotograf, var det denna som antogs vara med på ubåten i ett tidigt skede av sökandet månne? Hur vet man att denne person inte var med nere i ubåten?

Går denna ubåt att ens att framföra av en enda person? Ubåtar kräver ju normalt ett visst antal i manskap... har detta tagits upp i tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in