Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-01-08, 20:40
  #1
Medlem
Beldarans avatar
Har en tvättmaskin och en kondenstorktumlare. Tumlaren står på tvättmaskinen och har gjort så i tre månader nu. Har inte haft några problem med det- fram till igår. Då gick propp efter propp och det har fortsatt idag. Har stängt av dator och tv samtidigt som jag kört tvättmaskinen (dom går på samma propp), men inte f-n hjälpte det. Samma sak sen med torktumlaren.

Maken gjorde rent torktumlaren ordentligt (ifall det var så att den blev för varm), men det hjälpte inte heller.

Det är rätt drygt att behöva byta propp ett par gånger/maskin, samt släcka ner hela lägenheten...

Så, förslag på vad det kan vara för problem?

Vi har bytt kontakt till maskinerna så nu går dom på en annan propp. Det gick ju bra, till dess jag satte på micron

Tvättmaskinen är 3 år gammal, men har stått oanvänd i ca 1½ år, till för tre månader sen. Torktumlaren är 1 år äldre än tvättmaskinen och har också stått oanvänd i 1½ år.
Lägenheten är gammal, men eftersom det funkat i tre månader så tycker jag det vore märkligt om det först nu skulle bero på det.

Vad göra? Slänga ut skiten och köpa nytt?

Edit: stavfel
Citera
2006-01-08, 21:55
  #2
Moderator
Tystnads avatar
Går propparna när du använder endast tvättmaskien Eller är det tvärtom?

Kan visserligen bli en massa olika fel ,men rent generellt:
Går säkringen då tvättmaskinen används kan det beror på=
# Motorn sönder (oftast går säkringen då omgående så fort maskinen startas)

#El-elementen sönder (oftast hinner maskinen gå en bit in i programmet innan
strömmen kopplas på till elementen,då går säkringarna)

#Kabelskada :kabel som är lös inuti maskinen och kommit imot roterande del som skavt sönder isoleringen(när säkringen går beror helt på när kablen blir strömförande i programmet.den kan gå direkt likaväl som en bit in i programmet)

Torktumlarefel:
# Motorn sönder (oftast går säkringen då omgående så fort maskinen startas)

#El-Värmeslingorna "inbakade" i åratals damm och ludd ,då dess anslutningar och termoster blir fuktiga orsakar det ett överslag till jord ,säkringen går.

#El-värme slingorna .överslag inuti själva slingorna


för bägge gäller att dem skall ha minst 10A säkringar om dem är enfas med stick propp,är bägge maskinerna enfas och anslutna i samma väggutag ,måste dem då ha minst 16A säkring ,men då måste också el ledningen mellan uttaget och el centralen vara minst 2,5 kvmm area på varje koppar ledare ,är dem anslutna i samma eluttag så håller aldrig 10A om man kör dem samtidigt.
Citera
2006-01-08, 22:04
  #3
Medlem
ett kolla om det är 3 fas se då till att du har alla faser med,,det vanligaset med tvätisar är kortis i elementet till värmen,
det bör du kunna mäta med isolatons till jord
Citera
2006-01-08, 22:09
  #4
Medlem
Stockos avatar
Flyttad från hemelektronik till bostad, hem & trädgård.

/mod
Citera
2006-01-08, 22:14
  #5
Medlem
Haecceitys avatar
Enligt egna erfarenheter är det en av de 3 huvudsäkringarna som farit. Hade precis det där felet, dock så tända man i hallen genom att vrida på spisen. Kul partytrick. Så mitt tips är att slinka ut till huvudcentralen och kolla så att era 3 huvudsäkringar är hela.
Citera
2006-01-08, 22:42
  #6
Medlem
erik25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beldaran
Har en tvättmaskin och en kondenstorktumlare. Tumlaren står på tvättmaskinen och har gjort så i tre månader nu. Har inte haft några problem med det- fram till igår. Då gick propp efter propp och det har fortsatt idag. Har stängt av dator och tv samtidigt som jag kört tvättmaskinen (dom går på samma propp), men inte f-n hjälpte det. Samma sak sen med torktumlaren.

Maken gjorde rent torktumlaren ordentligt (ifall det var så att den blev för varm), men det hjälpte inte heller.

Det är rätt drygt att behöva byta propp ett par gånger/maskin, samt släcka ner hela lägenheten...

Så, förslag på vad det kan vara för problem?

Vi har bytt kontakt till maskinerna så nu går dom på en annan propp. Det gick ju bra, till dess jag satte på micron

Tvättmaskinen är 3 år gammal, men har stått oanvänd i ca 1½ år, till för tre månader sen. Torktumlaren är 1 år äldre än tvättmaskinen och har också stått oanvänd i 1½ år.
Lägenheten är gammal, men eftersom det funkat i tre månader så tycker jag det vore märkligt om det först nu skulle bero på det.

Vad göra? Slänga ut skiten och köpa nytt?

Edit: stavfel


Har läst din fråga 5 ggr nu, fattar fortfarande inte om det är tvättm eller tumlaren som löser säkringen.. Verkar om jag fattar det rätt va så att ni har förmånga "maskiner/apparater" på samma propp...
Citera
2006-01-08, 22:45
  #7
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haecceity
Enligt egna erfarenheter är det en av de 3 huvudsäkringarna som farit. Hade precis det där felet, dock så tända man i hallen genom att vrida på spisen. Kul partytrick. Så mitt tips är att slinka ut till huvudcentralen och kolla så att era 3 huvudsäkringar är hela.

Är det en lägenhet så är det kanske inte ens säkert att man kan se att de andra säkringarna gått eftersom de kanske går till andra lägenheter som är obebodda (kanske hyresvärden plockat ur säkringarna).

Ett annat fel kan också vara jordfel. Testa om problemet kvarstår även när tvättmaskinen/torktumlaren är urkopplad ur uttaget (såvida ni inte redan idag växlar). Men tänk också på att jordfelet kan ligga någon annanstans. Även potenialutjämningen kan ju vara felaktig.

Försök också testa uttagen genom att koppla in hög förbrukning under en längre tid (t.ex 30 min) genom att koppla in mikro, värmefläkt osv så att ni ligger nära maxeffekten (men ändå under). Kanske är det något annat (värmelement) som ligger på samma säkring som spökar? Man kan INTE ha något annat tillsammans med en tvättmaskin eller torktumlare på en 10A säkring för det finns ingen större marginal över.
Citera
2006-01-08, 22:48
  #8
Medlem
Haecceitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Är det en lägenhet så är det kanske inte ens säkert att man kan se att de andra säkringarna gått eftersom de kanske går till andra lägenheter som är obebodda (kanske hyresvärden plockat ur säkringarna).


Fel av mig, jag antog att alla bodde i radhus/parhus. Då har man ju ett skåp på utsidan av kåken som öppnad med typ trekantsnyckel. I lägenhet, som jag bor i nu, är det i stället en elcentral i cykelförrådet.
Citera
2006-01-08, 23:37
  #9
Medlem
Beldarans avatar
Ah, många svar. Me like

Hm, har aldrig kört tvättmaskin och torktumlare samtidigt. Både tvättmaskin och torktumlare slår ifrån. Det är aldrig direkt när jag slår på någon av maskinerna utan en bit in i programmen. Har själv funderat på om det kan vara något element eller värmeslinga i maskinerna som slår ifrån...

Vi har bara 6A proppar- det var vad som fanns i lägenheten när vi flyttade hit och vad vi har kört med hela tiden. Kan man bara byta ut dom mot 10A? Eller starkare? Fast om det är det som är problemet så borde det väl inte funkat så här länge? Har ju kört både tvättmaskin och torktumlare dagligen sen vi flyttade hit...

Vi har en dubbelkontakt till båda maskinerna i badrummet och den är kopplad till en sladd som vi har använt i v-rummet. När maskinerna inte varit i bruk så har vi dragit ur sladden.

Fram till igår så har vi kunnat köra dator, tv, micro, ugn samtidigt som tvättmaskin eller torktumlare- utan problem. Nu får vi vara glada om vi öht kan ha en lampa tänd

Dator och tv går på proppen i v-rummet. Ugnen och micron går på "övrigt" (som dom så fint har döpt det, verkar vara resten av lägenheten). Provade som sagt att köra tvättmaskinen på "övrigt" idag, men det sket sig det också...

Inte en enda propp har gått utan att torktumlare eller tvättmaskin gått.

Ska kolla huvudsäkringarna (om vi kommer åt att göra det), sladd + kontakt en gång till. Byta propparna (?)

Kostar det mycket att fixa om det är element eller värmeslinga eller nåt sånt?
Citera
2006-01-09, 17:31
  #10
Moderator
Tystnads avatar
Det är ju helt klart att felet är att du har får klen säkring! och att det inte är fel i maskinen.
Finns ingen chans att 6A skall hålla ,som jag skrev tidigare :

Citat:
för bägge gäller att dem skall ha minst 10A säkringar om dem är enfas med stick propp,är bägge maskinerna enfas och anslutna i samma väggutag ,måste dem då ha minst 16A säkring ,men då måste också el ledningen mellan uttaget och el centralen vara minst 2,5 kvmm area på varje koppar ledare ,är dem anslutna i samma eluttag så håller aldrig 10A om man kör dem samtidigt

Skall förtydliga lite här: för att du skall kunna använda bägge maskinerna samtidigt om dessa är anslutna till ett dubbelväggutag ,måste nämnda dubbelväggutag vara avsäkrat minst 16A och ledningen elcentarl-dubbeluttag minst 2,5 kvm i kabelarea ,dessutom vilket jag glömde nämna skyddas av jordfelsbrytare.

Lämpligast är att du tar dit en elfirma som sätter upp en s.k personskyddsautomat på 16A (både säkring + jordfelsbrytare i ett) vid befintlig el central ,samt drar en ny elkabel till ett nytt dubbeluttag i rummet där maskinerna står ,kostar lite men väl värt pengarna.

Att börja laborera med att säkra upp befintliga grupper från 6A till 10A ,är knappast att rekommendera om lägenhetens elsystem är mycket gammalt ,det finns nämligen alltid en risk för brand vid sådana uppsäkringar eftersom gamla ledningar kanske ej orkar med den ökade belastningen
Citera
2006-01-09, 20:27
  #11
Medlem
Beldarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det är ju helt klart att felet är att du har får klen säkring! och att det inte är fel i maskinen.
Finns ingen chans att 6A skall hålla ,som jag skrev tidigare :



Skall förtydliga lite här: för att du skall kunna använda bägge maskinerna samtidigt om dessa är anslutna till ett dubbelväggutag ,måste nämnda dubbelväggutag vara avsäkrat minst 16A och ledningen elcentarl-dubbeluttag minst 2,5 kvm i kabelarea ,dessutom vilket jag glömde nämna skyddas av jordfelsbrytare.

Lämpligast är att du tar dit en elfirma som sätter upp en s.k personskyddsautomat på 16A (både säkring + jordfelsbrytare i ett) vid befintlig el central ,samt drar en ny elkabel till ett nytt dubbeluttag i rummet där maskinerna står ,kostar lite men väl värt pengarna.

Att börja laborera med att säkra upp befintliga grupper från 6A till 10A ,är knappast att rekommendera om lägenhetens elsystem är mycket gammalt ,det finns nämligen alltid en risk för brand vid sådana uppsäkringar eftersom gamla ledningar kanske ej orkar med den ökade belastningen

Pratade med vaktmästaren idag och han sa att det visst ska vara 10A, inte 6A, så den förre hyresgästen har helt enkelt satt i fel och vi har fortsatt med fel. Jag kan i princip inget om säkringar...

Satte iallafall i en 10A-säkring förut och än så länge funkar det som det ska.

Så tack för ditt svar, det verkar ha löst problemet.

Nu är jag bara fundersam på varför det funkat i tre månader, men va fan, varför skåda given häst i mun?

Aja, tack för hjälpen, allihopa.
Citera
2006-01-09, 20:46
  #12
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beldaran
Jag kan i princip inget om säkringar...

Då kan jag informera dig att om du tittar in i hålet (där säkringen ska sitta) när säkringen är urmonterad så sitter det en platta som är färgad.

Det ska vara samma färg på plattan som på den där lilla pluppen på säkringen som flyger iväg när den löser ut.

Röd platta = röd säkring
grön platta = grön säkring
osv...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback