2017-08-09, 21:21
Medlem
Slottsgrytas avatar
Attityden på vägarna försämrats?

En yrkeschaufför som man är, så förundras jag över hur liten kontroll körkortsinnehavare har över sina medmänniskor i trafiken.

Folk skiter i att blinka vid filbyte, rondeller, parkeringar, affärer.

Vissa håller 60 km/h på 100 vägen och vissa håller 160 km/h på 100 vägen, i andra fall så kör man 180 på motorvägen blinkandes med helljus och räcker finger åt folk.

Felparkering ska vi inte ens snacka om, vissa tycker det är lämpligt att stanna och kissa på en 80 sträcka efter et backkrön, andra tycker att man kan parkera på en huvudled för att handla lite grillchips.

Vissa yrkeschaufförer med släp stannar för vilotid på en busshållplats.

Busschaufförer kastar sig ut från en hållplats på en 70 väg i rätten att tro att de har företräde.

B-körkorts ägare med släp som rullar i 110 på motorvägen med överlast.

Cyklister som kastar sig ut, helt självmordsbenägna vid övergångsställen där de ska leda cykeln.

Vandrande folk som tar sig friheten att gå över gatan med telefonen i handen helt ignorant.

Var är vett och etikett i trafiken på väg?

Är det pga folks självupptagenhet, brist på inlärning och sämre krav vid test & uppkörning?
Har utvecklingen inom trafiksäkerhet inte berikat de äldre?
För många nysvenskar som inte kan ratta en bil säkert?

Vad beror den totala inkompetensen på i trafiken?
Är folk inte rädda om sina egna liv eller andras? Är de helt oförstående eller stressade?

Varje dag så ser jag folk som begår allvarliga brott i trafiken, böter, indraget kort eller fängelse straff men de skiter i vilket.
Snackar i sina jävla telefoner och beter sig som svin, gärna med 2-3 småbarn i baksätet.

Kände för och skriva av mig lite, eftersom jag höll på och dö idag med lastbil pga en person stannat på en 100 sträcka mitt i vägbanan på en 1+2 väg efter ett back krön för att rasta ungen.
Citera
2017-08-09, 21:25
Medlem
Slottsgrytas avatar
Då har jag inte ens påpekat höger-regeln som ingen förstår sig på!
Citera
2017-08-09, 21:26
Medlem
Grundproblemet är att vi alla tror vi kör bättre än alla andra.

Sen bor folk tätare och det finns väldigt mycket mer bilar än förr vilket gör att problemen uppmärksammas mer av oss trafikanter.
Citera
2017-08-09, 21:30
Medlem
randones avatar
Jag vet inte hur det var förr, men då fanns då inte dom där jävla mobilerna som måste pillas på hela tiden.
Jag har inget körkort, och jag är en osäker cyklist, därför går jag mycket. Har börjat titta in i bilar som kör förbi och det är fan skrämmande. Väldigt, väldigt många skriver på mobilen. Idag såg jag en tjej som hade båda händerna på mobilen, säkert ögonen med.

Jag vill inte dö på grund av dom...
Citera
2017-08-09, 21:35
Medlem
Slottsgrytas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randone
Jag vet inte hur det var förr, men då fanns då inte dom där jävla mobilerna som måste pillas på hela tiden.
Jag har inget körkort, och jag är en osäker cyklist, därför går jag mycket. Har börjat titta in i bilar som kör förbi och det är fan skrämmande. Väldigt, väldigt många skriver på mobilen. Idag såg jag en tjej som hade båda händerna på mobilen, säkert ögonen med.

Jag vill inte dö på grund av dom...

Som yrkeschaufför speciellt så rekommendera jag dig som cyklist att vara vaken, man ser inte allt i backspeglarna, speciellt en cyklist i hög fart kan man inte förutse.
även i personbil så är det svårt att uppmärksamma er.

Som cyklist, ta inga chanser, speciellt med idioter i trafiken, bär hjälm för guds skull.

Jag har sett cyklister som blivit krossade för att det fastnat bakom "boogie" hjulet. Det blir bara köttfärs av allting, men sådant rapporteras inte i media.
Händer ofta.

Men det där med telefon pillande ser jag jävligt allvarligt på, men tydligen inte polisen och regering.
en väldigt STOR bidragande faktor till trafikolycker.
Patetiskt och sorgligt.
Senast redigerad av Slottsgryta 2017-08-09 kl. 21:39.
Citera
2017-08-09, 21:48
Medlem
Slottsgrytas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Grundproblemet är att vi alla tror vi kör bättre än alla andra.

Sen bor folk tätare och det finns väldigt mycket mer bilar än förr vilket gör att problemen uppmärksammas mer av oss trafikanter.

Jag förstår dig, men jag tror nog att grundproblemet är större i att folk inte tar åt sig utav informationen som släpp efter varje årskifte om de nya trafiklagarna, som alla med körkortsbehörighet får hem i brevlådan och har skyldighet att läsa och tillämpa, varje år, de läser inte igenom stycket och vill inte styra upp de nya lagarna.

Gamla Torsten tänker "ehh fan jag har kört bil i 50 år, varför skulle jag blinka i en rondell som uppfanns på 80-talet" Han vägrar anpassa sig pga bitterhet och orsakar problem för oss andra i trafiken.

Jag önskar hårdare trafikvett, det är oacceptabelt att där sitter en höggravid kärring med 2 ungar i baksätet, en i magen, pillandes på sin jävla facebook under en omkörning i 160 km/h på en 100 sträcka, inte första gången man sett det.
Citera
2017-08-09, 21:51
Medlem
randones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsgryta
Som yrkeschaufför speciellt så rekommendera jag dig som cyklist att vara vaken, man ser inte allt i backspeglarna, speciellt en cyklist i hög fart kan man inte förutse.
även i personbil så är det svårt att uppmärksamma er.

Som cyklist, ta inga chanser, speciellt med idioter i trafiken, bär hjälm för guds skull.

Jag har sett cyklister som blivit krossade för att det fastnat bakom "boogie" hjulet. Det blir bara köttfärs av allting, men sådant rapporteras inte i media.
Händer ofta.

Men det där med telefon pillande ser jag jävligt allvarligt på, men tydligen inte polisen och regering.
en väldigt STOR bidragande faktor till trafikolycker.
Patetiskt och sorgligt.

Jag köpte hjälmen före cykeln. 😶
Å det finns inte en tanke på att ta en cykeltur på en större väg.
Jag håller bara med hela ditt inlägg och får lite mer mardrömmar i vardagen. 😕
Citera
2017-08-09, 22:21
Medlem
Bronixs avatar
Du startar inte bilen med körkortet om man säger så
Citera
2017-08-09, 23:10
Medlem
Hade inte trafikpoliserna minskat rätt så dramatiskt i Sverige? Tror vi har förklaringen där.
Citera
2017-08-10, 01:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
2 trådar om samma problem sammanfogade.
/Moderator
Citera
2017-08-10, 10:03
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Trafiksäkerheten har helt klart blivit sämre. Delvis har vi idag en väldigt stor grupp målvaktsbilar som snurrar omkring i trafiken, där folk inte har körkort. Sedan så är min uppfattning också att när man väl slopade skattemärket, så var det många som gjorde likadant med besiktningarna och det är ju inte heller bra. Man kör alldeles för fort, man kör hackigt som också är trafikfarligt, man använder inte blinkers, dubbelparkerar trafikfarligt, skiter i skyltar där det är förbjudet att antingen svänga höger el vänster osv. Idag verkar det ju också vara närmast till standard att man smiter vid trafikolyckor. Det var ju något som var helt otänkbart för 10-15 år sedan.
Polisen verkar också ha kapitulerat när det gäller trafikkontroller i städerna
Vi har tyvärr även fått ett parallellsamhälle i trafiken också, där säkerhet och regler är åsidosatta.
Har under hela året veckopendlat stockholm - oskarshamn, och har inte en endaste gång sett en endaste hastighets/nykerhetskontroll på 8 månader..
Citera
2017-08-12, 19:25
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodybiff
Det är fan skrämmande när man ser pensionärer som knappt tar sig i och ur bilen på Icaparkeringen har problem med att stänga bildörren osv, det är läkarnas uppgift att rycka kortet från gamlingar som inte är i kördugligt skick men hur ofta hör man talas om det?

Det är unga som du som är största problemet om du inte visste det, tack för att har orsakat att min premie kostar skit mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in