2017-08-08, 16:18
Medlem
Christopher.s avatar
Tycker att trafiksäkerheten blivit sämre sista åren, senast idag var jag nära köra på en cyklist som körde ut vid ett trafikljus där jag hade grönt och cyklisten rött. Dessutom var jag nära att kollidera med en bil i en rondell där en bilist sket i väjningsplikten för fordon som ska in i rondellen, var tvungen att tvärstanna i rondellen. Vad är era upplevelser?
Citera
2017-08-08, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Tycker att trafiksäkerheten blivit sämre sista åren, senast idag var jag nära köra på en cyklist som körde ut vid ett trafikljus där jag hade grönt och cyklisten rött. Dessutom var jag nära att kollidera med en bil i en rondell där en bilist sket i väjningsplikten för fordon som ska in i rondellen, var tvungen att tvärstanna i rondellen. Vad är era upplevelser?

Nja.... kassa förare, eller folk som inte är fokuserade på vad de gör i trafiken har alltid funnits.

Det böljar nog lite upp o ner hela tiden, och tabbarna och problemen kan även följa trender o traditionen. På senar år har det ju blivit mer vanligt att se folk sitta och glo på fejjan etc när de kör bil.
Citera
2017-08-08, 16:23
Medlem
Upplever väl inte att förarna i trafiken blivit sämre, snarare att antalet trafikanter ökat.
Citera
2017-08-08, 16:26
Bannlyst
Hur länge har du haft körkort?
Citera
2017-08-08, 16:27
Medlem
seriously?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
På senar år har det ju blivit mer vanligt att se folk sitta och glo på fejjan etc när de kör bil.

Detta, plus att det har kommit hit en hel hord med körkort utskrivna i andra länder som inte har samma trafiksäkerhet som oss i Sverige.
Sen börjar 40-talisterna bli gamla, och vanligtvis brukar äldre vara lite sämre på att uppfatta/reagera i trafiken.
Citera
2017-08-08, 16:29
Moderator
Tystnads avatar
Det har blivit sämre tycker jag med....

Folk svänger utan att använda blinkers...

Man krypkör... ligger i runt 10-20 km/h inne i samhällena, just detta att folk kör extremt sakta verka ha ökat enormt.
Citera
2017-08-08, 16:37
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
På senar år har det ju blivit mer vanligt att se folk sitta och glo på fejjan etc när de kör bil.

Citat:
Ursprungligen postat av seriously?
Detta, plus att det har kommit hit en hel hord med körkort utskrivna i andra länder som inte har samma trafiksäkerhet som oss i Sverige.
Sen börjar 40-talisterna bli gamla, och vanligtvis brukar äldre vara lite sämre på att uppfatta/reagera i trafiken.

Tycker ni sammanfattade bra det jag tänkte skriva också.

Just 40-talister som man ibland står bakom i kön på ICA butiken som knappt kan ta fram plånboken, knappt röra sig allt går i slow motion... hör inte osv... och sedan sätter dom sig i bilen och kör hem.
Då hävdas det av vissa... jaja men dom kör sakta och försiktigt... nej, dom kör enbart sakta punkt slut.
Citera
2017-08-08, 16:48
Medlem
elbels avatar
Folk har vant sig vid automatbromsande bilar, full gas vid rött
Citera
2017-08-08, 16:51
Medlem
Citat:

Trafiksäkerheten har helt klart blivit sämre. Delvis har vi idag en väldigt stor grupp målvaktsbilar som snurrar omkring i trafiken, där folk inte har körkort. Sedan så är min uppfattning också att när man väl slopade skattemärket, så var det många som gjorde likadant med besiktningarna och det är ju inte heller bra. Man kör alldeles för fort, man kör hackigt som också är trafikfarligt, man använder inte blinkers, dubbelparkerar trafikfarligt, skiter i skyltar där det är förbjudet att antingen svänga höger el vänster osv. Idag verkar det ju också vara närmast till standard att man smiter vid trafikolyckor. Det var ju något som var helt otänkbart för 10-15 år sedan.
Polisen verkar också ha kapitulerat när det gäller trafikkontroller i städerna
Vi har tyvärr även fått ett parallellsamhälle i trafiken också, där säkerhet och regler är åsidosatta.
Senast redigerad av torkel2 2017-08-08 kl. 17:01.
Citera
2017-08-08, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Tycker ni sammanfattade bra det jag tänkte skriva också.

Just 40-talister som man ibland står bakom i kön på ICA butiken som knappt kan ta fram plånboken, knappt röra sig allt går i slow motion... hör inte osv... och sedan sätter dom sig i bilen och kör hem.
Då hävdas det av vissa... jaja men dom kör sakta och försiktigt... nej, dom kör enbart sakta punkt slut.

Det är fan skrämmande när man ser pensionärer som knappt tar sig i och ur bilen på Icaparkeringen har problem med att stänga bildörren osv, det är läkarnas uppgift att rycka kortet från gamlingar som inte är i kördugligt skick men hur ofta hör man talas om det?
Citera
2017-08-08, 17:03
Medlem
psflaxs avatar
Citat:

Det där förstod jag inte riktigt.

Var har man väjningsplikt för fordon som ska in i rondellen?
Citera
2017-08-08, 17:08
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Det där förstod jag inte riktigt.

Var har man väjningsplikt för fordon som ska in i rondellen?

Han skrev rätt. "Väjningsplikt" för fordon som ska in i rondellen. Någon skulle in. Någon hade väjningsplikt. Ska man hårddra det borde det kanske vara "mot fordon som är i rondellen" men äsch.
Jag gissar att felet i din tolkning är att du tänker "företräde", inte "väjningsplikt" Finns inget som heter "företräde" i trafiken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in