Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-07, 19:32
  #1
Medlem
Vad har ni att säga om journalisten Valentina Xhaferi på SVT? (Valentina Xhaferi på Twitter)

Jag anser henne vara en av få journalister som verkar förstå hur svenskt rättsväsende ser ut idag, och verkligen beskriver frustrationen hos poliser på gatan.

Några axplock:

Citat:
Den 3 juni 2017 skriver Valentina Xhaferi om minskningen av antal poliser i Stockholm: Färre än 5.000 poliser i Stockholm

Den 21 juni skriver Valentina Xhaferi om att polisstationen i Kista stängs. Pia Sjunnegård-Dahlbom, biträdande regionpolischef i Stockholm och inrikesminister Ygeman intervjuas: Polischef: ”Vi har idéer och tankar om områdeskontoren”

Tidigare har SVT rapporterat via extremvänsternätverket Megafonen om hur korvgrillning, fotbollsturneringar och mer pengar är enda lösning på förortens problem. Den 21 juli 2017 skriver Valentina Xhaferi om att förortsbor faktiskt vill ha poliser som beivrar brott: Rinkebybor längtar efter polishuset

21 juli 2917: En artikel om hur frustrerade poliser slutar, där både inrikesminster Ygeman och stf RPC Mats Löfving vägrar kommentera: Poliskrisen breder ut sig över landet – ”är en tickande bomb”


Den 2 augusti 2017 skriver Valentina Xhaferi om att ett stort antal poliser saknas inför en kommande helg, och att SMS gått ut där arbetsgivaren hotar med tvångskommendering: Uppgift till SVT: Akut polisbrist i helgen – poliser kan tvingas jobba mot sin vilja


Den 7 augusti 2017 skriver Valentina Xhaferi om polisers frustration över polisledningens tryck på att lägga ned utredningar: Polisen Taina: "Jag skäms när jag peppar en kvinna att göra en anmälan"

På twitter skriver hon exempelvis:
Citat:
https://twitter.com/vxhaferi/status/894527870080610304

Mycket märkligt att en inrikesminister väljer att inte prata om poliser som flyr verksamheten. Men vår rapportering fortsätter.

13:57 - 7 aug. 2017


Vad säger kollegor och ledning inom SVT att Valentina Xhaferi inte återger Megafonens eller vänsterns bild? Utan att hon faktiskt skriver det poliser, och vanliga människor både i brottsbelastade förorter och mer traditionellt svenska områden upplever?

Har Valentina Xhaferi någon framtid på SVT?

Kan Valentina Xhaferis rapportering påverka något när det gäller poliskrisen?

Kan hennes rapportering påverka att andra vågar skriva mer öppet om vad de egentligen tycker?
Citera
2017-09-19, 18:24
  #2
Medlem
https://twitter.com/vxhaferi/status/910166384499466240

Citat:
ÖSTBERGA: Hur kan kommun och polis tillåta att gäng tar över ett helt område? Del 2 visar vi imorgon. Men först Del 1.

På ettan, kl.18.30
Citera
2020-08-03, 18:16
  #3
Medlem
Steff83s avatar
Jag gillar henne skarpt. Nu har vi fått henne till Västnytt!
Citera
2021-10-10, 19:58
  #4
Medlem
Steff83s avatar
Jobbar på Västnytt numera
. Hon är riktigt bra. SVT Väst har några av dom bästa journalisterna.
Citera
2021-10-10, 19:58
  #5
Medlem
Steff83s avatar
Edit
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback