Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-06, 20:24
  #13
Medlem
Jaecps avatar
Om ni kommer sent på kvällen så ta taxi hela vägen till hotellet, Airport link slutar gå någon gång efter 23 och dryga hundringen delat på två passar de flesta budgetar. Se till att de har taxametern på, de flesta vill köra på fixed price. Var beredd på att få betala vägtullar, det är inget scam utan fullt normalt.

Mitt grundtips är att ge Bangkok en chans och gör en avstickare till Ko Samet. Pattaya är ett rövhål och resten av öarna (inklusive Phi Phi) tar för långt tid att ta sig till. Boka ett lite bättre hotell med pool i BKK (tipsar gärna om du vill och har en prisbild klar för dig), hur mycket som helst att se och att uppleva. Fantastisk mat och en överjävligt härlig stad! Ko Samet är väl det närmsta man kommer den thailändska övärlden utan att spendera en hel dag enkel väg. Dock länge sen jag var där men har dock förstått att man ska undvika den på helgerna eftersom Bangkokborna åker dit då och priserna går upp avsevärt.

Kanchanaburi och Erawan är iofs trevligt men om ni vill undvika massturism så skulle jag inte åka dit. Bosätt utanför de värsta turistgettona i Bangkok så kommer ni vara mer än nöjda!
Citera
2017-08-06, 20:53
  #14
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTyk
Vi har bokat första natten på Khaosan road men vill inte stanna i BKK, känns som att det är både billigare och roligare att hålla sig på mindre orter. Kanchanaburi och erawan falls verkar trevligt och inte allt för långt att åka. Har du nån rekommendation på var man ska bo på en någorlunda tight budget?

Vad gälle elefanterna så håller jag visserligen med men jag tror att du har det nog bättre än grisen på tallriken trots det...

Tack för tipset på resa från flygplatsen. Vet du hur mycket man ska betala till khaosan road från Phaya Thai?



Vad menar du med tråkigt? Jag gillar chill ställen o ligga i hängmattan med en öl o en bok men tjejen vill ha aktiviteter, gå på stranden o bada, rida elefanter, kanske paddla kajak o sånt.

Nån aning om hur långt det skulle ta med buss till Phuket?

Tjejen började snacka om att hon vill ta flyget upp till Chiang Mai, tips på vad som finns däromkring? (småbyar eller djungelretreats typ, har fan ingen lust att åka på semester o hänga i städer)

Pattaya är i närheten av BKK såg jag men är inte ute efter varken horor eller klubbar så det går nog bort
Om ni har bokat första natten i Bangkok så kan ni under första dagen ta er till centralstationen och köpa nattågsbiljetter till Chiang Mai eller liknande så sover ni på vägen dit och vaknar på morgonen dag tre. Billigare och trevligare än flyg.
Citera
2017-08-06, 21:55
  #15
Medlem
Antexs avatar
En vecka är kort tid om man ska lägga in 2-3 resdagar också.
Sedan att toppa det med en Bucketlist..

I Thailand tar allt tid och resorna kommer att äta upp stor tid av veckan.
Om ni vill snåla med taxi och så vidare kommer det ta ytterligare tid.
Taxin kostar ca 400 baht = 100 SEK och då sparar ni 2-3 timmar av en dag.
Såg även att du fått uppgift ovan om att BTS systemet stänger om ni landar sent.

Föreslår istället:
- Elefanter på Kolmården
- Paddla på Ljusnan
Och ta resterande pengar på en tripp till Algarve.

På detta sätt kanske det även blir lite tid över.
Citera
2017-08-07, 18:05
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Tråkigt som att det är dött efter 22. Inga nattklubbar och sånt. Perfekt om man bara vill ta det lugnt.
Rätt liten ö.

Låter som du har tight budget, så skippa Phuket tycker jag.

Chiang Mai är ju en stad det med.. Men ni kommer ju hinna med ett ställe, jag skulle ta en ö framför djungeln, men hyrde ett hus ute i ingenstans uppe i norr förut det var faktiskt riktigt nice.
Men där finns det inget alls.. bor ute på ett risfält typ.

Hursomhelst, Koh Samet blir nog bra med din budget, köp färjebiljetten på plats och kolla så ni inte blir blåsta där i terminalen. Kan va värt att fråga priset från fler än en försäljare där, det går flera olika färjor.

Ta en minibuss (3h kanske) från Bangkok till Rayong (Baan Phe tror jag piren heter).
Sedan färjan 20min över dit.

Om ni tröttnar är det lätt att ta sig tillbaka, och varför inte testa Pattaya på hemvägen en natt, man behöver ju inte hänga på walking street om man inte vill.

Så. BKK Suvarnabhumi --> Khao san road med taxi då ni anländer sent, 150kr.
Sov på ett billigt hotell, boka i förväg på booking eller whatever om ni vill kunna välja, sedan hittar ni första bästa affär som säljer minibussbiljetter till Rayong/Koh Samet, ni får säkert köpa båtbiljetten samtidigt.
Kan försöka pruta lite.

Koh samet är som sagt rätt litet, men det finns några mer avlägsna stränder med hotell men den där taxin som åker runt är dyr, så hyr gärna moppe om ni har möjlighet och vill utforska lite.

Gå av färjan, håll till vänster och fortsätt längs vägen som går genom "stan", 1-2km och ni kommer till en strand.
Fixa boende.

Jag tror inte det finns elefanter där, men rida elefant är överskattat samt att de plågar de stackarna så tycker inte ni borde göra det ändå..

Finns 3st 7-eleven som är öppna dygnet runt, så öl får man tag i 24/7.
Men väldigt lugnt på nätterna, men ni var inte ute efter att festa så det blir nog alldeles perfekt.

Koh Samet får många rekommendationer, kollade lite bilder o det ser ut som ett trevligt ställe för 1-2 dagar

Citat:
Ursprungligen postat av ItchyTasty
Har inga direkta tips angående boende, men finns ju massa billiga ställen att bo på i Kanchanaburi. Bara att kolla upp på tripadvisor eller liknande.

Är inte helt säker på hur mycket taxin går på mellan Phaya Thai och Khaosan, runt 100 baht kanske. Säg att du vill använda taxametern om chauffören föreslår något fast pris, inte helt ovanligt att de försöker blåsa turister.

Citat:
Ursprungligen postat av Jaecp
Om ni kommer sent på kvällen så ta taxi hela vägen till hotellet, Airport link slutar gå någon gång efter 23 och dryga hundringen delat på två passar de flesta budgetar. Se till att de har taxametern på, de flesta vill köra på fixed price. Var beredd på att få betala vägtullar, det är inget scam utan fullt normalt.

Mitt grundtips är att ge Bangkok en chans och gör en avstickare till Ko Samet. Pattaya är ett rövhål och resten av öarna (inklusive Phi Phi) tar för långt tid att ta sig till. Boka ett lite bättre hotell med pool i BKK (tipsar gärna om du vill och har en prisbild klar för dig), hur mycket som helst att se och att uppleva. Fantastisk mat och en överjävligt härlig stad! Ko Samet är väl det närmsta man kommer den thailändska övärlden utan att spendera en hel dag enkel väg. Dock länge sen jag var där men har dock förstått att man ska undvika den på helgerna eftersom Bangkokborna åker dit då och priserna går upp avsevärt.

Kanchanaburi och Erawan är iofs trevligt men om ni vill undvika massturism så skulle jag inte åka dit. Bosätt utanför de värsta turistgettona i Bangkok så kommer ni vara mer än nöjda!

Fan då skulle jag ha dricksat chauffören alltså, känns visserligen rimligt att betala för tullarna när det är så billigt men när han började trolla med miniräknaren och fick 300 till 425 trodde jag att turistavgift redan var inräknat.

Bankok går bort, som min flickvän sa ungefär en miljon gånger under taxiresan från flygplatsen, det är inget här som säger thailand, det hade lika gärna kunnat vara [staden vi bor i] enda skillnaden är att det ser fattigare ut och husen är mindre. Nu när vi har kommit till Khaosan road kan jag lägga till att ölen är dyrare också. Men det är trevligt med omväxling på maten i alla fall.

Kanchanaburi känns som något vi båda kan tänkas uppskatta, även om jag helst hade haft färre turister.

Tar gårna tips om du har nåt hotell någorlunda nära flygplatsen, flyget hem går sex på morgonen så det kan vara bra att komma dit på eftermiddan dagen innan o chilla vid poolen

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om ni har bokat första natten i Bangkok så kan ni under första dagen ta er till centralstationen och köpa nattågsbiljetter till Chiang Mai eller liknande så sover ni på vägen dit och vaknar på morgonen dag tre. Billigare och trevligare än flyg.

Förhoppningsvis kan jag övertala flickvännen att det är en dålig idé att dra dit. Om jag har förstått henne rätt är det nåt tempel hon vill till där för hon har sett en massa bilder på internet.

Citat:
Ursprungligen postat av Antex
En vecka är kort tid om man ska lägga in 2-3 resdagar också.
Sedan att toppa det med en Bucketlist..

I Thailand tar allt tid och resorna kommer att äta upp stor tid av veckan.
Om ni vill snåla med taxi och så vidare kommer det ta ytterligare tid.
Taxin kostar ca 400 baht = 100 SEK och då sparar ni 2-3 timmar av en dag.
Såg även att du fått uppgift ovan om att BTS systemet stänger om ni landar sent.

Föreslår istället:
- Elefanter på Kolmården
- Paddla på Ljusnan
Och ta resterande pengar på en tripp till Algarve.

På detta sätt kanske det även blir lite tid över.

Är visserligen trevliga förslag allt du skrev men då vi bor i Kina är de tyvärr krångligare än Thailand.
Citera
2017-08-07, 19:07
  #17
Medlem
Jaecps avatar
Har tyvärr inga tips på hotell nära Suvan men det finns väldigt många prisvärda hotell i närheten. Gör klart med transporten kvällen innan ni åker bara, nog inte det lättaste att trolla fram en shuttle kl. 6 på morgonen.

Alkohol är överlag relativt dyrt i Thailand pga höga skatter och importrestriktioner.

Om ni åker till Ko Samet så kom ihåg att det är en lightversion av den thailändska övervärlden, så förvänta er inte för mycket.
Citera
2017-08-07, 19:21
  #18
Medlem
Åk till Koh Samui, stanna där hela tiden.
Citera
2017-08-07, 21:53
  #19
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaecp
Har tyvärr inga tips på hotell nära Suvan men det finns väldigt många prisvärda hotell i närheten. Gör klart med transporten kvällen innan ni åker bara, nog inte det lättaste att trolla fram en shuttle kl. 6 på morgonen.

Alkohol är överlag relativt dyrt i Thailand pga höga skatter och importrestriktioner.

Om ni åker till Ko Samet så kom ihåg att det är en lightversion av den thailändska övervärlden, så förvänta er inte för mycket.
Importerad alkohol ar relativt dyr, en 70cls lokal producerad Sang som eller Blend 265
Thai whiskey kostar 260-300 baht pa Tesco Lotus,7/11 eller Big C.

Det mesta som ar importerat i Sydostasien ar dyrt, ibland dyrare an i Svedan.

http://www.sananwan.com/
Inget lyx hotel men helt ok med pool,gym,bastu och rena rum, dom styr upp taxi om ni vill.
Brukar kosta 500-600 baht for ett D/Rum om man bokar pa Hotels.com eller Agoda
Citera
2017-09-21, 10:46
  #20
Medlem
stevenstillss avatar
Tycker Kanchanaburi är idealiskt för en kortare semester. Tag en van från Victory Monument i BKK. Med Kanchanaburi menar jag den del av staden som ligger lite norrut längs floden - snett neråt bortåt från den gamla krigskyrkogården. Där finns hotell med fin flodutsikt - perfekt att softa med en drink i skymningen och sedan gå och äta på den långa restaurang och bargatan på gångavstånd.

Vill man vara kulturell kan man ta en tur med det gamla tåget längs dödens järnväg. Numera en turistjärnväg. Har man gott om pengar kan man bo ett par dar på de berömda flytande hotellen. Man måste då ta en flaktaxi från Sai Yok där tåget har sin slutstation till en pir i floden där det finns matarbåtar uppströms till de flytande hotellen som egentligen är bungalowplattformar ihopfogade med vajrar som långa ormar. Jag bodde på Jungle Rafts där priset inkuderade helpension men där det inte fanns elektricitet och air con. Små oljelampor fick vara belysning på kvällen....Däremot fanns en liten Hmongby intill med ett par elefanter som badades på morgonen alldeles utanför hotellrummet. Kul att hoppa i floden också och flyta med strömmen och sedan ta sig upp på hotellet längre ner längs ormen.

Jag såg också att turister med flytvästar kom drivande ner längs floden - tydligen en sorts aktivitet som man kan delta i. Men en tysk tror jag det var hade fått hjärtproblem.....och måste räddas in till mitt hotell.
Citera
2017-09-21, 10:58
  #21
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Importerad alkohol ar relativt dyr, en 70cls lokal producerad Sang som eller Blend 265
Thai whiskey kostar 260-300 baht pa Tesco Lotus,7/11 eller Big C.

Det mesta som ar importerat i Sydostasien ar dyrt, ibland dyrare an i Svedan.

http://www.sananwan.com/
Inget lyx hotel men helt ok med pool,gym,bastu och rena rum, dom styr upp taxi om ni vill.
Brukar kosta 500-600 baht for ett D/Rum om man bokar pa Hotels.com eller Agoda

Jag tycker den thailändska Sang Som-rommen är bra och prisvärd. Säljs internationellt också. Den är gjord på thailländska sockerrör Finns på småflaska på 25 cl för 145 bath cirka men den är mer prisvärd om man köper en 70 cl flaska för 275-285 Bath. Det blir 75-80 kr för en flaska. I Sverige kostar ju en 37:a 125 kr.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2861689

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback