Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-06, 10:15
  #1
Medlem
Ska till Thailand en vecka med flickvännen. Vi landar i Bangkok och eftersom vi bara blir där så kort tid tänkte vi hålla oss i närheten, helst inte mer än tre timmars resa en dag, gärna mindre om möjligt.

Tanken är två till tre olika destinationer. Ett stopp nånstans med vacker strand. Ett stopp där man kan rida elefanter. Ett stopp med kul aktiviteter (ungefär som knarkbyn i Laos som jag har glömt namnet på)

Vi är båda väldigt intresserade av mat och gillar att testa mycket men det är väl inget problem nånstans.

Vi vill bo på hostel eller billiga hotell. Gillar inte riktigt turistcrowden utan känner mig mer hemma med backpackers.

Klubbar o dans är inte viktigt. Bara det finns öl att köpa nånstans. Vill inte ha ett festhostel där man inte kan sova men uppskattar om det finns bar

Tar tacksamt emot tips på destinationer och vart man bor bra där.
__________________
Senast redigerad av TommyTyk 2017-08-06 kl. 10:18.
Citera
2017-08-06, 10:41
  #2
Medlem
Landar sent på kvällen i Bangkok så tar gärna emot tips på nånstans att bo billigt i närheten av flygplatsen och vad man ska betala för taxi/tuktuk dit
Citera
2017-08-06, 11:29
  #3
Medlem
Rebelxs avatar
Umm.. Gå till Taxistationen, sedan säger du Khao san road typ. Om du gillar "backpackers", finns ett överflöd av hotell där ta första bästa bara.

Sedan finns det nog 100 stånd där som säljer dagstrippar där du kan rida elefanter.
Att fixa lite röka är nog inga problem heller, men knarkbyn i Laos ligger i Laos för att det inte är riktigt lika farligt att hålla på med droger där.

Vacker strand nära BKK.. Åk till Pattaya några dagar, Koh Larn (aldrig varit där men det sägs att den är ok där, stranden..).
Eller så åker du 30min längre till Rayong (?) och tar färjan till Koh Samet.
Typ 2,5h från BKK.

Där är det faktiskt rätt så lugnt och stränderna är fina.
Rekommenderar att sitta på piren på natten ensam och dricka öl.
Citera
2017-08-06, 11:39
  #4
Medlem
Ravenboxs avatar
Jag hade lätt dragit till phi phi under två dagar.
Jag började i pattaya och åkte inhemskt till patong och sen phi phi förra gången jag var i thailand, det var riktigt soft.
I phi phi kostade en bungalow 1000 spänn eller något och lätt den finaste utsikten jag har vaknat upp till (inklusive alla tjejer jag legat med).

Iom. att du ska va där med tjejen och inte grabbgänget är nog bangkok det sugigaste stället att stanna på.
Citera
2017-08-06, 11:51
  #5
Medlem
Med kul som i knarkbyn i Laos menade jag alla aktiviteter som finns där. Inga planer på att knarka i Thailand.

Phi phi har jag hört rekommenderat förut, hur långt är det från Bangkok?

Hur mycket ska man betala för taxi från flygplatsen till Kao San road?

Finns bankomat på flygplatsen? har inte växlat pengar än o använder hellre bankomat än att riskera lurendrejare på flygplatsen. Åker från Kina och här måste man boka växling tre dagar innan och vi flyger om 12 timmar

Pattaya är väl horstället? Eller kan man ha kul där med sin flickvän också?
Citera
2017-08-06, 12:26
  #6
Medlem
ItchyTastys avatar
Om du känner dig hemma bland backpackers ska du bo i närheten av Khaosan Road, fullt av dem där.

Bästa strand nära Bkk är Cha Am/Hua Hin eller Koh Larn, de vackraste stränderna är ju dock längre bort.
Kanchanaburi skulle jag rekommendera om ni vill se något annat än stränder, speciellt Erawan Falls.

Skulle undvika att rida elefanter, stackarna behandlas inte väl...

Citat:
Ursprungligen postat av TommyTyk
Med kul som i knarkbyn i Laos menade jag alla aktiviteter som finns där. Inga planer på att knarka i Thailand.

Phi phi har jag hört rekommenderat förut, hur långt är det från Bangkok?

Hur mycket ska man betala för taxi från flygplatsen till Kao San road?

Finns bankomat på flygplatsen? har inte växlat pengar än o använder hellre bankomat än att riskera lurendrejare på flygplatsen. Åker från Kina och här måste man boka växling tre dagar innan och vi flyger om 12 timmar

Pattaya är väl horstället? Eller kan man ha kul där med sin flickvän också?

Åk inte taxi direkt från flygplatsen. Ta Airport Link till Phaya Thai och ta en taxi därifrån istället, blir mycket billigare. Finns bankomater på flygplatsen ja.
Citera
2017-08-06, 12:29
  #7
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTyk
Med kul som i knarkbyn i Laos menade jag alla aktiviteter som finns där. Inga planer på att knarka i Thailand.

Phi phi har jag hört rekommenderat förut, hur långt är det från Bangkok?

Hur mycket ska man betala för taxi från flygplatsen till Kao San road?

Finns bankomat på flygplatsen? har inte växlat pengar än o använder hellre bankomat än att riskera lurendrejare på flygplatsen. Åker från Kina och här måste man boka växling tre dagar innan och vi flyger om 12 timmar

Pattaya är väl horstället? Eller kan man ha kul där med sin flickvän också?

Phi Phi är en bit bort, du får flyga till Phuket antagligen, lite kort med en vecka om du inte tänkt stanna där hela tiden.
Taxi kostar väl 500-700 baht, 150kr från flygplatsen in till BKK.
Och ja du kanske borde skippa Pattaya vid närmare eftertanke.. jag får inte heller åka dit längre.
Men ja, du sa närheten av BKK, så då säger jag fortfarande Koh Samet då det är tråkigt där , sånt gillar tjejer.

Men klart, det går snabbare att flyga till Phuket än åka bil dit, sen tar ni båten till Phi Phi och de öarna..
En vecka är rätt kort tid bara, du borde nog välja en destination och satsa på det.

Och ja det finns massa bankomater där, gör alltid så.
Ta ut 20.000 på en gång bara, jag gillar de lilafärgade och ljusblåa, växlingskursen är nog rätt lika på allihopa tror jag..
Citera
2017-08-06, 13:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItchyTasty
Om du känner dig hemma bland backpackers ska du bo i närheten av Khaosan Road, fullt av dem där.

Bästa strand nära Bkk är Cha Am/Hua Hin eller Koh Larn, de vackraste stränderna är ju dock längre bort.
Kanchanaburi skulle jag rekommendera om ni vill se något annat än stränder, speciellt Erawan Falls.

Skulle undvika att rida elefanter, stackarna behandlas inte väl...



Åk inte taxi direkt från flygplatsen. Ta Airport Link till Phaya Thai och ta en taxi därifrån istället, blir mycket billigare. Finns bankomater på flygplatsen ja.

Vi har bokat första natten på Khaosan road men vill inte stanna i BKK, känns som att det är både billigare och roligare att hålla sig på mindre orter. Kanchanaburi och erawan falls verkar trevligt och inte allt för långt att åka. Har du nån rekommendation på var man ska bo på en någorlunda tight budget?

Vad gälle elefanterna så håller jag visserligen med men jag tror att du har det nog bättre än grisen på tallriken trots det...

Tack för tipset på resa från flygplatsen. Vet du hur mycket man ska betala till khaosan road från Phaya Thai?

Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Phi Phi är en bit bort, du får flyga till Phuket antagligen, lite kort med en vecka om du inte tänkt stanna där hela tiden.
Taxi kostar väl 500-700 baht, 150kr från flygplatsen in till BKK.
Och ja du kanske borde skippa Pattaya vid närmare eftertanke.. jag får inte heller åka dit längre.
Men ja, du sa närheten av BKK, så då säger jag fortfarande Koh Samet då det är tråkigt där , sånt gillar tjejer.

Men klart, det går snabbare att flyga till Phuket än åka bil dit, sen tar ni båten till Phi Phi och de öarna..
En vecka är rätt kort tid bara, du borde nog välja en destination och satsa på det.

Och ja det finns massa bankomater där, gör alltid så.
Ta ut 20.000 på en gång bara, jag gillar de lilafärgade och ljusblåa, växlingskursen är nog rätt lika på allihopa tror jag..

Vad menar du med tråkigt? Jag gillar chill ställen o ligga i hängmattan med en öl o en bok men tjejen vill ha aktiviteter, gå på stranden o bada, rida elefanter, kanske paddla kajak o sånt.

Nån aning om hur långt det skulle ta med buss till Phuket?

Tjejen började snacka om att hon vill ta flyget upp till Chiang Mai, tips på vad som finns däromkring? (småbyar eller djungelretreats typ, har fan ingen lust att åka på semester o hänga i städer)

Pattaya är i närheten av BKK såg jag men är inte ute efter varken horor eller klubbar så det går nog bort
__________________
Senast redigerad av TommyTyk 2017-08-06 kl. 13:19.
Citera
2017-08-06, 14:01
  #9
Medlem
Rebelxs avatar
Tråkigt som att det är dött efter 22. Inga nattklubbar och sånt. Perfekt om man bara vill ta det lugnt.
Rätt liten ö.

Låter som du har tight budget, så skippa Phuket tycker jag.

Chiang Mai är ju en stad det med.. Men ni kommer ju hinna med ett ställe, jag skulle ta en ö framför djungeln, men hyrde ett hus ute i ingenstans uppe i norr förut det var faktiskt riktigt nice.
Men där finns det inget alls.. bor ute på ett risfält typ.

Hursomhelst, Koh Samet blir nog bra med din budget, köp färjebiljetten på plats och kolla så ni inte blir blåsta där i terminalen. Kan va värt att fråga priset från fler än en försäljare där, det går flera olika färjor.

Ta en minibuss (3h kanske) från Bangkok till Rayong (Baan Phe tror jag piren heter).
Sedan färjan 20min över dit.

Om ni tröttnar är det lätt att ta sig tillbaka, och varför inte testa Pattaya på hemvägen en natt, man behöver ju inte hänga på walking street om man inte vill.

Så. BKK Suvarnabhumi --> Khao san road med taxi då ni anländer sent, 150kr.
Sov på ett billigt hotell, boka i förväg på booking eller whatever om ni vill kunna välja, sedan hittar ni första bästa affär som säljer minibussbiljetter till Rayong/Koh Samet, ni får säkert köpa båtbiljetten samtidigt.
Kan försöka pruta lite.

Koh samet är som sagt rätt litet, men det finns några mer avlägsna stränder med hotell men den där taxin som åker runt är dyr, så hyr gärna moppe om ni har möjlighet och vill utforska lite.

Gå av färjan, håll till vänster och fortsätt längs vägen som går genom "stan", 1-2km och ni kommer till en strand.
Fixa boende.

Jag tror inte det finns elefanter där, men rida elefant är överskattat samt att de plågar de stackarna så tycker inte ni borde göra det ändå..

Finns 3st 7-eleven som är öppna dygnet runt, så öl får man tag i 24/7.
Men väldigt lugnt på nätterna, men ni var inte ute efter att festa så det blir nog alldeles perfekt.
Citera
2017-08-06, 14:47
  #10
Medlem
ItchyTastys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTyk
Vi har bokat första natten på Khaosan road men vill inte stanna i BKK, känns som att det är både billigare och roligare att hålla sig på mindre orter. Kanchanaburi och erawan falls verkar trevligt och inte allt för långt att åka. Har du nån rekommendation på var man ska bo på en någorlunda tight budget?

Vad gälle elefanterna så håller jag visserligen med men jag tror att du har det nog bättre än grisen på tallriken trots det...

Tack för tipset på resa från flygplatsen. Vet du hur mycket man ska betala till khaosan road från Phaya Thai?

Har inga direkta tips angående boende, men finns ju massa billiga ställen att bo på i Kanchanaburi. Bara att kolla upp på tripadvisor eller liknande.

Är inte helt säker på hur mycket taxin går på mellan Phaya Thai och Khaosan, runt 100 baht kanske. Säg att du vill använda taxametern om chauffören föreslår något fast pris, inte helt ovanligt att de försöker blåsa turister.
Citera
2017-08-06, 15:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItchyTasty
Har inga direkta tips angående boende, men finns ju massa billiga ställen att bo på i Kanchanaburi. Bara att kolla upp på tripadvisor eller liknande.

Är inte helt säker på hur mycket taxin går på mellan Phaya Thai och Khaosan, runt 100 baht kanske. Säg att du vill använda taxametern om chauffören föreslår något fast pris, inte helt ovanligt att de försöker blåsa turister.

Tack för tipset. När jag var där för 15 år sedan tror jag inte att jag såg en enda taxameter, åkte nog mest tuk tuk dock tror jag.

Vad har dom för vägguttag?
Citera
2017-08-06, 18:01
  #12
Medlem
ItchyTastys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTyk
Tack för tipset. När jag var där för 15 år sedan tror jag inte att jag såg en enda taxameter, åkte nog mest tuk tuk dock tror jag.

Vad har dom för vägguttag?

Alla taxis i Bkk har taxameter nu. Skulle också undvika tuk tuk, bara ett tips.
Går att använda svenska kontakter i deras vägguttag, dock kan de glappa lite ibland.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2861689

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback