Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-05, 13:03
  #1
Medlem
I Sverige så är det fritt fram att kontakta SKV och begära ut information om privatpersoners deklaration.

Min fråga är, hur är läget i andra europeiska länder? Tex Tyskland, Storbritannien, Spanien? Går det att kontakta deras motsvarighet till SKV och få ut information?
Citera
2017-08-05, 13:39
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
I Sverige så är det fritt fram att kontakta SKV och begära ut information om privatpersoners deklaration.

Min fråga är, hur är läget i andra europeiska länder? Tex Tyskland, Storbritannien, Spanien? Går det att kontakta deras motsvarighet till SKV och få ut information?

Tror de länder säger att du ska ge fan i andras privatliv 😅

Sverige är ju lite speciell xd
Citera
2017-08-06, 08:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Tror de länder säger att du ska ge fan i andras privatliv 😅

Sverige är ju lite speciell xd

Kan vara så. I USA tror jag det är svårt att få ut sådan information.

Men jag är inte sådär jätteintresserad av att veta vad andra "tror"
Citera
2017-08-06, 10:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Kan vara så. I USA tror jag det är svårt att få ut sådan information.

Men jag är inte sådär jätteintresserad av att veta vad andra "tror"

Svaret är satt det beror på det aktuella landets lagstiftning.

I Norge, Sverige och Finland kan man få ut viss information om privatpersoners deklaration.
I Sverige och Finland kan det göras anonymt. I Norge måste man sedan 2014(eller 2015, inte helt säker) identifiera sig för att få ut deklarationsinformation och den man begär information om blir informerad om att det skett och vem som sökt informationen.

I USA och England är den här typen av information inte offentlig.
Inte heller i Tyskland eller Danmark är det offentlig information.

Det kan finnas fler länder där privatpersoners deklaration är offentlig än Sverige, Norge och Finland men inga som jag känner till.
Citera
2017-08-06, 11:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Svaret är satt det beror på det aktuella landets lagstiftning.

I Norge, Sverige och Finland kan man få ut viss information om privatpersoners deklaration.
I Sverige och Finland kan det göras anonymt. I Norge måste man sedan 2014(eller 2015, inte helt säker) identifiera sig för att få ut deklarationsinformation och den man begär information om blir informerad om att det skett och vem som sökt informationen.

I USA och England är den här typen av information inte offentlig.
Inte heller i Tyskland eller Danmark är det offentlig information.

Det kan finnas fler länder där privatpersoners deklaration är offentlig än Sverige, Norge och Finland men inga som jag känner till.

Bra svar. Tack
Citera
2017-08-06, 16:48
  #6
Medlem
miikoss avatar
I en del länder så finns heller ingen central folkbokföring, utan det sker på kommunal eller länsnivå.

USA har väl endast mest register för skatt på federal nivå, och det är inte offentlig information. Däremot så kan sheriffen i länet ha information. Eller domstolarna. Men det är inte alltid lätt. En län (county) kan ha flertal domstolar, lika så kan kommunerna också ha domstolar och en egen polismyndighet. Plus ev. en federal domstol.

Federalt när nog lättare att få ut information ifrån, då registerna är landsomfattande. Allt är inte offentligt där dock.

Tror även att ex. tyskland och Nederländerna har folkbokföringsregister på kommunal nivå. Och i tyskland så är väl uppgifterna sekretessbelagda.

Sverige är det ju enkelt då de flesta myndigheter med sådan information är nationella. Ex. folkbokföringen på Skatteverket. Enda man behöver kontakta flera om är domstolarna. Ex. så har varje tingsrätt ett eget register. Samt alla kommunala register då, men det är sällan man behöver kontakta en kommun i Sverige för att få uppgifter om en person.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback