• 1
  • 2
2017-08-05, 10:40
Medlem
Stockmokks avatar
Idag fortsätter nyheter att könsdysfori ökar, i flera dar har nu detta pågått och uppfattningen blir att det är frågan om en alarmerande farsot. Läser man kritiskt kommer tanken att det är selektiv rapportering (storm i en tekopp) styrt av nåt slags HBQT krav. Fungerar det så därborta ?

Sen står det att "digitala våldet ökar" , vad är digitalt våld egentligen ? Går man in på artikeln handlar det om förtal och avlyssningsappar. Låt vara att det är brott men vad är våldet i det? Vet skribenten inte vad ordet våld betyder eller får numera ord brukas nonchalant såsom clickbait?

Har det tillkommit en ny redaktör med bakgrund i Aftonbladets skumhörnor ? Jag har aldrig tidigare känt mig nödgad att ta till kritiskt tänkande när det gäller SVT Text. Vad är det som hänt ?
Citera
2017-08-05, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Idag fortsätter nyheter att könsdysfori ökar, i flera dar har nu detta pågått och uppfattningen blir att det är frågan om en alarmerande farsot. Läser man kritiskt kommer tanken att det är selektiv rapportering (storm i en tekopp) styrt av nåt slags HBQT krav. Fungerar det så därborta ?

Sen står det att "digitala våldet ökar" , vad är digitalt våld egentligen ? Går man in på artikeln handlar det om förtal och avlyssningsappar. Låt vara att det är brott men vad är våldet i det? Vet skribenten inte vad ordet våld betyder eller får numera ord brukas nonchalant såsom clickbait?

Har det tillkommit en ny redaktör med bakgrund i Aftonbladets skumhörnor ? Jag har aldrig tidigare känt mig nödgad att ta till kritiskt tänkande när det gäller SVT Text. Vad är det som hänt ?

Jag använde mig av SVT Text just för de korta icke uppfostrande och polariserade nyheterna, men fick lämna.

Visste inte var jag skulle vända mig.

Till slut tänkte jag att TT nyhetsbyrån på twitter måste vara de bästa då de har inskrivet i sin värdergrund att rapportera "värdeneutralt utan hänsyn till någon specifik intressegrupp".

Dessutom rapporterar de till mängder av tidningar med olika politiska färger så det borde sätta press att leva upp till den egna värdegrunden.

Redan första natten med TT twitter plingade det till i telefonen och jag väcktes av tweeten..

"Vi måste prata mer om mens"

Vad ska man säga! Mänskligheten slår nog rekord i dumhet i detta nu. Jag har alltid funderat hur människan kunde vara så befriad från förnuft en gång i tiden att de lät barns vittnesmål vara till grund för några av häxbränningarna. Men vi är nog på samma mentala nivå idag.?

Läste du den tråden?
Senast redigerad av ThinkTank111 2017-08-05 kl. 10:58.
Citera
2017-08-05, 10:59
Medlem
Den som brukade stå för Text-tv i många år, möjligen ända sedan starten, slutade för inte så länge sedan. Om karaktären på text-tv har ändrats nyligen kan det bero på att det sitter någon annan som väljer ut och formulerar vad som skrivs där numera.
Citera
2017-08-05, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkTank111
Jag använde mig av SVT Text just för de korta icke uppfostrande och polariserade nyheterna, men fick lämna.

Till slut tänkte jag att TT nyhetsbyrån på twitter måste vara de bästa då de har inskrivet i sin värdergrund att rapportera "värdeneutralt utan hänsyn till någon specifik intressegrupp".

Dessutom rapporterar de till mängder av tidningar med olika politiska färger så det borde sätta press att leva upp till den egna värdegrunden.

Redan första natten med TT twitter plingade det till i telefonen och jag väcktes av tweeten..

Vad ska man säga! Mänskligheten slår nog rekord i dumhet i detta nu. Jag har alltid funderat hur människan kunde vara så befriad från förnuft en gång i tiden att de lät barns vittnesmål vara till grund för några av häxbränningarna. Men vi är nog på samma mentala nivå idag.?

Läste du den tråden?

Vilken tråd menar du?

Testa nyheterna på svenska på yle.fi
https://svenska.yle.fi
De är också lite pk tyvärr, men mindre än i sverige och de tillåter ofta kommentarer från läsare!
Citera
2017-08-05, 11:06
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Den som brukade stå för Text-tv i många år, möjligen ända sedan starten, slutade för inte så länge sedan. Om karaktären på text-tv har ändrats nyligen kan det bero på att det sitter någon annan som väljer ut och formulerar vad som skrivs där numera.

Här kan man läsa om denne ”Mr text-tv” Torbjörn Jacobsson. Man undrar vem som gör jobbet nu?

http://pejl.svt.se/nu-slutar-mr-text-tv/
Citera
2017-08-05, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57

man ska undvika monopolmedia för man får inte sina jobb utifrån meriter och för att man oftast är kommunist. Kommunister har låq intelligens.
Citera
2017-08-06, 18:40
Medlem
Demokraturdns avatar
Gärna fler exempel. Det går att länka via texttv.nu eller någon arkiveringstjänst.
Det har alltid varit variationer i kvalitet när det gäller notiserna på SVT Text. Nu i sommar har stavfel som "sammarbete" förekommit.
Citat:
Bakom nedstängningarna av hemsidorna ligger ett sammarbete mellan europeisk och amerikansk polis. Tillslaget tros leda till nya utredningar i Europa i framtiden.
https://texttv.nu/138/hemsidor-pa-da...angda-15511881
Om det är mer vinklade nyheter på SVT Text än på på SVT Nyheter på nätet så bör det kunna gå att försöka påvisa det.
Citera
2017-08-06, 19:18
Medlem
Jag har slutat lästa text tv efter 20 år nu ..det är för mycket aftonbladet i det helt enkellt
Citera
2017-08-06, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkTank111

Läste du den tråden?

Ja, visst är det rekordförsök på gång i dumhet. Politisk korrekthet är den idioti som vänsterdominansen inom media kunnat enas kring. Man har tagit en politisk uppfattning, gjort den till sanning och kastar nu konstant ut politiska texter som påstås vara neutrala.
Citera
2017-08-06, 20:57
Medlem
Jan Helin
Citera
2017-08-07, 11:49
Medlem
Ankdammsmans avatar
Som vanligt är inställningen till undersökningar intellektuellt slapp hos journalisterna. Självklart ökar detta när det skrivits spaltmil om det sista åren. Ungdomar är de mest lättpåverkade som finns.

Ännu en bra dag på jobbet. Inte.
Citera
2017-08-13, 01:22
Medlem
hatar text tv nu efter 20 år
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto