Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-08-04, 18:01
Medlem
Hej!

Hur fungerar det med momsen om jag beställer saker ifrån en butik i Kina och dom skickar sakerna direkt till kunder i USA?

Behöver jag redovisa någon moms eller måste kunden i USA göra det?

Mvh
Citera
2017-08-04, 21:05
Medlem
HarryHotters avatar
Det beror på vilka villkor du tillämpar när du säljer.

Det vanliga torde dock vara att kunden i USA ansvarar för alla importkostnader. Du betalar ingenting eftersom varan aldrig tas in i Sverige. Men det gäller då att vara tydlig gentemot kunden om att han svarar för dessa kostnader.

Säljer du t.ex DDP så måste du skapa en lösning så att du betalar avgifterna när varan kommer in i USA. Det kan man göra genom avtal med de större speditionsföretagen.
Citera
2017-08-04, 21:39
Medlem
solis789s avatar
Enklast att köra samma villkor såsom alla säljare på Aliexpress tex: köparen står för all tax/duties
Citera
2017-08-06, 08:44
Medlem
Om jag inte minns fel så är det ingen importmoms om man beställer från USA till Hong Kong iaf. Hur det är på andra hållet vet jag inte dock, kan även vara andra regler med Kina.
Citera
2017-08-06, 13:33
Medlem
Mer lönsamt att sälja till USA istället för Sverige? Slippa moms?

Hej!

Låt säga att man jobbar med dropshipping. Jag köper grejer från Kina och dom levererar produkten till USA, då slipper jag betala 25% moms?

Köper jag en sak från Kina och dom skickar till Sverige då ingår ju 25% i priset.

Så min fråga är, om jag endast inriktar mig på sälja till kunder i USA då slipper jag momsen?
Citera
2017-08-06, 14:18
Avstängd
Xer0s avatar
Du kan ju dra av momsen på inköpen du gör i sverige.

Det kallas för ingående och utgående moms. Du lägger på utgående moms på priserna och betalar ingående moms på inköpen. Sedan drar du av ingående moms från utgående moms och betalar in mellanskillnaden till skatteverket.

Notera att om du har ett bolag i sverige och importerar från kina så är du skyldig att deklarera moms på dina importvaror.
Senast redigerad av Xer0 2017-08-06 kl. 14:22.
Citera
2017-08-06, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Du kan ju dra av momsen på inköpen du gör i sverige.

Det kallas för ingående och utgående moms. Du lägger på utgående moms på priserna och betalar ingående moms på inköpen. Sedan drar du av ingående moms från utgående moms och betalar in mellanskillnaden till skatteverket.

Notera att om du har ett bolag i sverige och importerar från kina så är du skyldig att deklarera moms på dina importvaror.

Hej!

Tack för svar. Ja jo, men vad räknas som inköp då? Jag köper egentligen inte in någonting till företaget. Eller räknas varorna jag köper från kina som inköp? För jag köper ju en produkt och sedan skickar det företaget produkten till min kund i Sverige? Blir det +- noll då med momsen?
Citera
2017-08-06, 14:27
Avstängd
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Hej!

Tack för svar. Ja jo, men vad räknas som inköp då? Jag köper egentligen inte in någonting till företaget. Eller räknas varorna jag köper från kina som inköp? För jag köper ju en produkt och sedan skickar det företaget produkten till min kund i Sverige? Blir det +- noll då med momsen?

Iom att det är du som köper varan så är det du som skall deklarera momsen. Att den skickas direkt till kund, spelar ingen roll.
Citera
2017-08-06, 14:29
Medlem
Skatteplanera kan du göra när du har minst 10 miljoner i vinst per år. Innan dess, skippa det och fokusera på att få 10 miljoner i vinst per år.
Citera
2017-08-06, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Skatteplanera kan du göra när du har minst 10 miljoner i vinst per år. Innan dess, skippa det och fokusera på att få 10 miljoner i vinst per år.

Vad menar du? Måste ju skatta oavsett hur stor omsättning jag har?
Citera
2017-08-06, 14:34
Avstängd
Xer0s avatar
Här har du lite info om försäljning till utlandet (din topic):
https://www.speedledger.se/om-bokfor...till-utlandet/

Citat:
Försäljning av varor till länder utanför EU (tredje land)
Vid försäljning till länder utanför EU anger du ingen moms alls på fakturan. Tullverket är den myndighet som svarar på frågor om försäljning till länder utanför EU. På fakturan ska det framgå varför moms inte debiteras. På fakturan anges Export, outside-community supply of goods.

Citat:
När du säljer varor till andra EU-länder debiterar du ingen svensk moms om din kund är ett företag och har ett momsregistreringsnummmer. Momsregistreringsnumret kallas inom EU för VAT-nummer. VAT-numret anger du på fakturan till din kund. Om din kund saknar ett giltigt VAT-nummer lägger du istället på vanlig svensk moms på fakturan. Det gör du även om du säljer till en privatperson i ett annat EU-land, eftersom privatpersoner inte har VAT-nummer.

Din kund, det vill säga köparen, redovisar momsen i sitt land. När du gör din momsredovisning redovisar du beloppet som du fakturerade i ruta 35 (försäljning av varor till ett annat EU-land) på din momsdeklaration.
Senast redigerad av Xer0 2017-08-06 kl. 14:36.
Citera
2017-08-06, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Här har du lite info om försäljning till utlandet (din topic):
https://www.speedledger.se/om-bokfor...till-utlandet/

Hmm, är helt ny i denna värld av företagande. Så det mesta där är tyvärr kinesiska för mig :/ Det jag förstod är att jag oavsett vilket land så måste jag redovisa moms.

Dock utanför EU som USA behöver jag inte redovisa moms? Vilket i sin tur gör att jag får högre lönsamhet? Eller missar jag något?
Senast redigerad av adde9400 2017-08-06 kl. 14:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in