• 1
  • 2
2017-08-06, 14:38
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Hmm, är helt ny i denna värld av företagande. Så det mesta där är tyvärr kinesiska för mig :/ Det jag förstod är att jag oavsett vilket land så måste jag redovisa moms.

Jag tror deras råd är ganska bra, vid försäljning till USA, ta kontakt med tullverket och fråga hur du skall göra.

Du kan även fråga skatteverket eller anlita en jurist. Det är ju en engångsgrej, men det kan vara vär att reda ut det så att du inte råkar på överraskningar senare.
Senast redigerad av Xer0 2017-08-06 kl. 14:41.
Citera
2017-08-06, 14:40
Medlem
Citat:
Vad menar du? Måste ju skatta oavsett hur stor omsättning jag har?

Ja men lägg inte din energi på att hålla på o skatteplanera etc, det kommer bara gå åt helvete ändå. Kötta på med affärsverksamheten och försök att växa.
Citera
2017-08-06, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Ja men lägg inte din energi på att hålla på o skatteplanera etc, det kommer bara gå åt helvete ändå. Kötta på med affärsverksamheten och försök att växa.

"kommer bara gå åt helvete ändå" haha, gillar din positivitet Ja, men det är sant. Jag ska försöka växa verksamheten. Kommer även snart anlita en redovisningskonsult som kostar 1000kr/mån men det är det värt för att slippa huvudvärken!
Citera
2017-08-06, 14:44
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
"kommer bara gå åt helvete ändå" haha, gillar din positivitet Ja, men det är sant. Jag ska försöka växa verksamheten. Kommer även snart anlita en redovisningskonsult som kostar 1000kr/mån men det är det värt för att slippa huvudvärken!

Det borde du göra ändå.
Trodde fö de kostade 1000kr/timmen.
Låter som om det är värt, helt klart.
Senast redigerad av Xer0 2017-08-06 kl. 14:47.
Citera
2017-08-06, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Det borde du göra ändå.
Trodde fö de kostade 1000kr/timmen, mem det kanske bara är Pwc.

Ja, hmm. Har fått en offert på 1000kr/mån och då hjälper hon till med alla kring moms + skatt osv. Det brukar oftast vara redovisningsbyråer som kostar 1000kr/timmen. Redovisningskonsult är oftast MYCKET billigare.
Citera
2017-08-06, 15:12
Medlem
Citat:

1000kr/månaden? Vafan är det? Någon afgan eller?

Hur som, försök inte hantera SKV utan att sitta på fet bankroll - dömt att förlora.
Citera
2017-08-06, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
1000kr/månaden? Vafan är det? Någon afgan eller?

Hur som, försök inte hantera SKV utan att sitta på fet bankroll - dömt att förlora.

Tror det handlar om något som heter fortnox. Vet inte hur långt tjänsten sträcker sig kan vara så att man får göra en del själv men det skall inte vara så svårt.

Vad är SKV?
Citera
2017-08-06, 15:37
Medlem
Citat:
Tror det handlar om något som heter fortnox. Vet inte hur långt tjänsten sträcker sig kan vara så att man får göra en del själv men det skall inte vara så svårt.

Vad är SKV?

Skatteverket
Citera
2017-08-09, 00:23
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Hmm, är helt ny i denna värld av företagande. Så det mesta där är tyvärr kinesiska för mig :/ Det jag förstod är att jag oavsett vilket land så måste jag redovisa moms.

Dock utanför EU som USA behöver jag inte redovisa moms? Vilket i sin tur gör att jag får högre lönsamhet? Eller missar jag något?

Momsen påverkar inte din lönsamhet. Säljer du till USA betalar köparen i normalfallet momsen. Du kommer inte hitta något kryphål här - i så fall hade direktexport/import dominerat hela marknaden istället för vanlig försäljning.
Citera
2018-01-04, 09:38
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Momsen påverkar inte din lönsamhet. Säljer du till USA betalar köparen i normalfallet momsen. Du kommer inte hitta något kryphål här - i så fall hade direktexport/import dominerat hela marknaden istället för vanlig försäljning.

USA har ingen moms. Köparen/importören i USA betalar tull och en MPF på 0.34 %
Googla MPF USA customs om du vill veta vad det är
Citera
2018-01-04, 20:58
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
USA har ingen moms. Köparen/importören i USA betalar tull och en MPF på 0.34 %
Googla MPF USA customs om du vill veta vad det är

Vilket inte stämmer, många (alla?) stater kräver att du betalar State tax på importerade saker, detta sköter dock inte det federala tullverket om jag minns rätt, vilket gör att folk i regel skiter i det (precis som folk gör här i Sverige när saker kommer hem utan moms att betala)
Citera
2018-01-05, 10:27
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Vilket inte stämmer, många (alla?) stater kräver att du betalar State tax på importerade saker, detta sköter dock inte det federala tullverket om jag minns rätt, vilket gör att folk i regel skiter i det (precis som folk gör här i Sverige när saker kommer hem utan moms att betala)

State tax är bara på köp innom din egen stat, tex Florida.
Köper du nått från Californien och bor i Florida betalar du ingen state tax än mindre på import.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in