Citat:
Ursprungligen postat av
vargen74
Nu är jag väldigt kluven till om de skall får demostera alla har den rätten men det uppstår bråk mot demostanter våld o jävelskapp
Hmm. Detta var verkligen storm i ett vattenglas blåst upp av medierna. Följde live-rapporteringen och Ritva Rönnberg på TV4play var den värsta att ösa på. Nassarna verkade vilja ta en annan väg än den som de blev anvisade och de blev stoppade av polisen om jag förstod det rätt. Helt rätt. Det "stora" våldet som folk är upprörda över och kräver att man nu skriver om grundlagen såg ut vara orsakad av en "motdemonstrant" som slungade en sten. Tydligen stoppad av andra "flanörer" som tagit sig till stan för att visa fingret åt nassarna alternativt sjunga ner dem i marken. Nothing happened är slutsatsen.
Polisen såg ut att sköta sig väl. Tror man att det kan bli kravaller och våldsamheter då är det massiv och aktiv närvaro som gäller. Och det var vad polisen gjorde. I mindre skala har jag sett samma agerande i "fotbollsfester".
Det oroande är att de som kräver grundlagsändring är sådana som förr alltid värnade om grundlagsfästa fri- och rättigheter. Ruggigt. Vem ska man rösta på i kommande valet då högre tjänstemän numera "gör avsteg" från lagarna och politiker vill utnyttja varje tillfälle att skriva om grundlagen.
Folk tycker att det kostar för mycket att polisen åker till Göteborg för att garantera grundlagsfästa rättigheter. Hörde en nasare som missat intäkter i Bokmässan intervjuas i radion. Hon tyckte naturligtvis att man då självklart ska nagga grundlagen i kanten. Jag för min del betalar gärna skatt för att landets våldsapparatur försvarar fri- och rättigheter. Då tycker jag att kommersiella fotbollsfester, bokmässor, politikerveckor i Allmedalen etc får betala extra för polisskydd om vi ska snacka kostnader. Inte intresserad av att ge skattebidrag till sånt.
Vad gäller nassarna så har de fått gratisreklam i månader inför den här demonstrationen. Media borde skämmas.