2017-10-01, 09:30
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
ursäkta om det redan har tagits upp men vad hände när NMR hamnade i bråk med polisen och en polis började skrika av smärta som fan?
Vid typ 2 minuter och framåt.
https://www.youtube.com/watch?v=nXiqfuhRB3Q

Det är en stökig situation med mycket svingande batonger, och han ser ut att ha riktigt ont så jag kan tänka mig att det är något ben i handen eller handleden som fått sig en smäll. Jag förstår att det är lockande att leka manlig och att med mjuka tangentbordsfingrar skriva diverse påhopp på polisen, men tro mig; teleskopbatonger gör duktigt ont, och det är aldrig kul när folk blir skadade.
Citera
2017-10-01, 09:32
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sessovic
Om du AFA var så fruktansvärt sugna på att slåss mot NMR, varför tog de sig inte bara till ICA Maxi?

De försökte, men en mur av Poliser, samt ett litet men effektivt gäng av Modiga Medborgare, ställde sig emellan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Bildörr + Finger = Aoooiiieeee... Avsaknaden av en serie svärord av den grövre sorten kan förklaras av medienärvaron.

Personligen så PRISAR jag polisen i fråga för detta agerande.
I could NOT have done Better.
varför tror du att det är en bildörr som är skurken?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Och nu sitter man i Morgonpasset och undrar om det var nazisterna som hade stenar och slunga. Inte så konstigt att de tror det kanske, eftersom media helt låtit bli att informera allmänheten om händelsen. NMR-demonstranterna var under kontroll efter max en kvart...
Vilken tid i sändningen?
Länk?
Citera
2017-10-01, 09:33
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Frågan är om den ryggraden finns kvar när Göteborg står värd för EU toppmötet i November och inga nazister finns att frukta utan bara AFA och stenkastande förortspack?

Vilka grupper som utgjorde en verklig fara för allmänheten igår kan knappast ha undgått någon och det var ju definitivt inte NMR som väl aldrig ens kom inom synhåll för allmänheten.

Det stenkastande förortspacket ligger på samma nivå som NMR. Med alldeles för dominerande neanderthalargener. Det öppna samhället måste stå upp mot dem med. Och jag tyckte att deet var skitbra att man gjorde det i GBG.
Citera
2017-10-01, 09:35
Medlem
Citat:
Och nu sitter man i Morgonpasset och undrar om det var nazisterna som hade stenar och slunga. Inte så konstigt att de tror det kanske, eftersom media helt låtit bli att informera allmänheten om händelsen. NMR-demonstranterna var under kontroll efter max en kvart...
Ja exakt, inte alls konstigt, och om det nu stämmer att myndigheterna försökte "lura" in NMR i en fälla för massomhändertagande så är det väll ännu större anledning av Statligt styrd media att mörka, jag personligen är neutral politiskt och har röstat blankt dom sista 4 valen, men på nåt sett känns detta som ett jätte övergrepp mot demokratin, man har nog skapat stora problem för sig själv i framtiden, tror inte att många organisationer kommer att ansöka om demonstrationstillstånd och då menar jag inte bara NMR och andra "höger" organisationer.
Citera
2017-10-01, 09:35
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Vilken tid i sändningen?
Länk?
Runt klockan 09:20-09:25, alltså 80-85 minuter in i sändningen.
Citera
2017-10-01, 09:39
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
NMR vann fett - de har fått uppmärksamhet i nationell och internationell media i över 2 månader.

Att få uppmärksamhet är bra men det leder inte per automatik till framgångar. Svenskarnas parti fick också oerhört mycket massmedial uppmärksamhet, framförallt 2014, men tyvärr uteblev de framgångar som partiet hoppades på.
Citera
2017-10-01, 09:39
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Det har framförts som en förklaring på Nordfront, en förvisso oacceptabel förklaring, men likväl. Vad man däremot tydligt hör på livesändningen i efterhand (med knappt någon fungerande intervju för övrigt) är hur någon ropar åt främre ledet att gå vänster. Detta gjorde man också och resten är historia.

Planen var hela tiden att avvika från den utstakade demonstrationsrutten, eftersom polisen hade gillrat en fälla för NMR längre fram. När jag först såg uppgifterna om en fälla kom de från NMR och jag avfärdade dem som ett försök att i efterhand rättfärdiga ett oklokt beslut. Men nu bekräftar polisen att de hade gillrat en fälla:

Citat:
Enligt uppgifter till Aftonbladet före demonstrationen var polisens strategi att direkt ingripa om någon bar en fana eller sköld i demonstrationståget.
Taktiken i det fallet skulle vara att trycka in hela tåget på en enskild gata.
– Om vi ska ta fanbärare och sköldar kommer det att bli en ordentlig batalj, det kommer att behövas otroligt mycket våld, sa en person med insyn i kommenderingen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...hemliga-taktik

Att polisen lägger sig i bakhåll för en fullt laglig demonstration (att fanor och sköldar skulle utgöra hets mot folkgrupp finns det inga belägg för) och planerar att tillgripa "otroligt mycket våld" för att stoppa den är inget mindre än en rättsskandal. NMR:s beslut att välja en annan demonstrationsrutt än den anvisade framstår mot den bakgrunden som rimligt.
Citera
2017-10-01, 09:44
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
De förhindrades inte att genomföra demonstrationen som fått tillstånd.

De valde att istället försöka genomföra en annan, otillåten, demonstration på en annan väg.

Polisen gjorde sitt jobb precis som de skulle. När NMR attackerade polisen och försökte bryta sig igenom deras linjer så förhindrades de av polisen.

Sakligt sett är det helt korrekt att skriva att NMR förhindrades från att genomföra en tillståndsgiven demonstration, det var ju vad som de facto hände. Anledningen till det kan diskuteras med facit i hand dock men det saknade relevans i mitt inlägg.
Citera
2017-10-01, 09:52
Medlem
Citat:
Runt klockan 09:20-09:25, alltså 80-85 minuter in i sändningen.
Det var nog runt 9:10 om det är det jag hittar men hörde inget om just slungan specifikt bara om det bråk som var mellan vanligt folk och trasdockorna?

De sitter ju bara och svamlar om något som de inte har någon koll på, varför ens prata om det om ingen i studion vet någonting om det man pratar om... Public service i sitt esse.
Citera
2017-10-01, 09:54
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonServium
Ja exakt, inte alls konstigt, och om det nu stämmer att myndigheterna försökte "lura" in NMR i en fälla för massomhändertagande så är det väll ännu större anledning av Statligt styrd media att mörka, jag personligen är neutral politiskt och har röstat blankt dom sista 4 valen, men på nåt sett känns detta som ett jätte övergrepp mot demokratin, man har nog skapat stora problem för sig själv i framtiden, tror inte att många organisationer kommer att ansöka om demonstrationstillstånd och då menar jag inte bara NMR och andra "höger" organisationer.

Kanske det var bäst ändå att stoppa demonstrationen, det finns mycket skjutvapen på vift i Göteborg och jag själv hade inte blivit förvånad om några ur NMR hade blivit skjutna. Nu skall man inte överdriva riskerna men det finns gott om stollar i götet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in