• 1
  • 2
2017-08-03, 19:53
Medlem
Hej alla flashbackare. Jag brukar aldrig posta här på flashback. Så om det är fel forumsdel så får mod fixa det. "Min polare" är 17 år och har gjort något väldigt väldigt dumt. Han vill inte berätta vad det är men han blev på sätt o vis jävligt blåst. Han har gått till rätten och förlorat. Någon vittnade och allt det vittnen har sagt är en ren lögn. Men han har nu blivit dömd och ska betala 139 000 Kr till Någon/Något. Vafan ska någon på 17 år göra nu? Och nej han har ej misshandlat någon eller något allvarligt. Någon med erfarenhet av liknande case ? Hur har ni tagit er till ? Det är många som kmr o säga att han borde överklaga men säg att han skulle förlora där också?. Är tacksam för svar.
Citera
2017-08-03, 20:02
Medlem
Xer0s avatar
Han får väl göra rätt för sig som alla andra.
Citera
2017-08-03, 20:05
Medlem
Om han överklagar och förlorar igen så blir det nog ytterligare rättegångskostnader att betala tyvärr.
Citera
2017-08-03, 20:06
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xLemonHaze
Hej alla flashbackare. Jag brukar aldrig posta här på flashback. Så om det är fel forumsdel så får mod fixa det. "Min polare" är 17 år och har gjort något väldigt väldigt dumt. Han vill inte berätta vad det är men han blev på sätt o vis jävligt blåst. Han har gått till rätten och förlorat. Någon vittnade och allt det vittnen har sagt är en ren lögn. Men han har nu blivit dömd och ska betala 139 000 Kr till Någon/Något. Vafan ska någon på 17 år göra nu? Och nej han har ej misshandlat någon eller något allvarligt. Någon med erfarenhet av liknande case ? Hur har ni tagit er till ? Det är många som kmr o säga att han borde överklaga men säg att han skulle förlora där också?. Är tacksam för svar.

Bara att tugga i sig och betala. Är man korkad så får man stå för det. Finns ingen väg runt.
Citera
2017-08-03, 20:58
Medlem
Definitivt överklaga, förslagsvis med en annan advokat. Det bör i värsta fall öka summan marginellt.
Citera
2017-08-03, 21:43
Medlem
kl4sseKocks avatar
Rätt intressant hur det inte kan vara något allvarligt om det gäller 139k?
Hur som, Betala och gör rätt för sig.
Citera
2017-08-03, 21:49
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Rätt intressant hur det inte kan vara något allvarligt om det gäller 139k?
Hur som, Betala och gör rätt för sig.

Troligen någon form av skadegörelse och att han nu är tvungen att ersätta skadorna, saker och ting kostar oftast en hel del.
Citera
2017-08-03, 22:00
Medlem
dwgs avatar
Blev en billig läxa för polarn din.
Om vi har tur slipper vi inte betala skattepengar för hans kriminella liv.
Att han lärde sig nåt nu
Citera
2017-08-03, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xLemonHaze

A) Välbetalt jobb och det är dagsböter? Troligtvis inte....
B) Inte ens misshandel eller våldtäckt ger dessa skadestånd
C) Grov Misshandel med månader på sjukhus eller våldtäckt med mordhot och misshandel är antagligen KANSKE möjligt att komma upp i den summan...

D) Som redan nämnts i tråden så gäller det nog med 99% säkerhet ett skadestånd för skadegörelse och materiella skador mestadels. Om polaren nu blivit fälld så är det i form av teknisk bevisning och/eller vittnen (Om polaren inte erkännt vill säga)
Bara att kolla med advokaten hur chanserna är att kunna vinna ett överklagande och se över ifall det är möjligt eller inte.
Var dock beredd på att det kan bli ännu dyrare med en överklagan......
Citera
2017-08-03, 23:18
Medlem
Men min fråga är, är det möjligt att med tanke på hans ålder, få ner kostnaden? Dem flesta är på rätt spår i denna tråd, det är en skadegörelse. Men då undrar jag hur? Kan man göra en avbetalning? Hur länge går det o avbetala. Han är 17. Vilka ska han prata med? Är det socialen?
Citera
2017-08-03, 23:27
Medlem
Han kan prata med vem han vill han får inte hjälp ändå. Soc. Glöm det.
Börja jobba och betala av så fort som möjligt. Annars är han körd att få lägenhet i framtiden. Fixar han ett jobb och fortfarande bor hemma. Har snälla föräldrar som inte kräver hyra mm... så kan han vara skuldfri nästa sommar.
Citera
2017-08-03, 23:42
Medlem
Du skulle ha tänkt efter före vad skadegörelse kan led till. Men det är lätt att vara efterklok. Mitt tips är att jobba stenhårt så att inte skulden växer lavinartat. Tycker att du har en bra inställning till det hela eftersom du ber om hjälp så tidigt. Försök att skaffa ett helgjobb vid sidan av studierna. Jobbar du varannan helg eller någon kväll i veckan så kommer du att kunna fixa det här rätt snabbt. Det värsta som du kan göra är att skita i att betala för då växer skulden snabbt och när du vaknar upp som 21-åring är skulden på en halv miljon och betydligt knöligare att lösa.

Jobba på donken eller liknande ger 80 kr efter skatt. Lyckas du få till 4 st 6-timmarspass i månaden så har du. 4x6x80=1920 kr
Det tar då faktiskt bara 70 månader att betala tillbaka skulden, det är mindre än 1,5 år. Du kommer alltså att vara skuldfri före du (förlåt "din kompis") fyller 19. Att klämma in 4 pass på en månad är inte så svårt. Dessutom så kanske du kan få jobba lite extra vid jul, semester och liknande. Det här kommer du att lösa galant om du bara anstränger dig lite.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in