Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-01, 17:07
  #1
Medlem
Sitter i unreal engine och skapar mitt eget projekt. Vill ha lite tips och kolla hur stort intresset kan vara hos andra människor.
Min idé till projektet är att skapa ett tivoli spel som man kan spela multiplayer på. Kommer finnas spelbås , butiker och gå i , restauranger , flatrides givetvis , Berg och danor mm. Ja allt. Vilka tredje parts program finns som kan hjälpa till i utvecklingen ? 🙂 . Som stödjer unreal engine 4.

Kommer även finnas chatfunktion mm givetvis.
Kan hända att denna tråden ligger helt fel. Mod får gärna flytta den då. Vet inte exakt vart jag skulle lägga den.
Som sagt. Kom med idéer. Är detta ens genomförbart ? Jag e medveten att jag kommer få jobba flera år med projektet
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-08-01 kl. 17:48.
Citera
2017-08-01, 20:34
  #2
Moderator
vhes avatar
Egna projekt --> Övriga utvecklingsfrågor
/Moderator
Citera
2017-08-02, 02:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Sitter i unreal engine och skapar mitt eget projekt. Vill ha lite tips och kolla hur stort intresset kan vara hos andra människor.
Min idé till projektet är att skapa ett tivoli spel som man kan spela multiplayer på. Kommer finnas spelbås , butiker och gå i , restauranger , flatrides givetvis , Berg och danor mm. Ja allt. Vilka tredje parts program finns som kan hjälpa till i utvecklingen ? 🙂 . Som stödjer unreal engine 4.

Kommer även finnas chatfunktion mm givetvis.
Kan hända att denna tråden ligger helt fel. Mod får gärna flytta den då. Vet inte exakt vart jag skulle lägga den.
Som sagt. Kom med idéer. Är detta ens genomförbart ? Jag e medveten att jag kommer få jobba flera år med projektet

Kul projekt! 🙂 Hade varit nice om det även går att spela multiplayer i spelbåsen. Jag tänker mig enkla 80-tals spel.

Kikat på denna? UE4 Libraries You Should Know About

Ja, det är fullt genomförbart om du planerar och bygger upp en strukturerad arkitektur innan du börjar programmera. Vad har du gjort tidigare? Går det följa ditt arbete någonstans?
Citera
2017-08-02, 08:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sticky4loop
Kul projekt! 🙂 Hade varit nice om det även går att spela multiplayer i spelbåsen. Jag tänker mig enkla 80-tals spel.

Kikat på denna? UE4 Libraries You Should Know About

Ja, det är fullt genomförbart om du planerar och bygger upp en strukturerad arkitektur innan du börjar programmera. Vad har du gjort tidigare? Går det följa ditt arbete någonstans?

Jo ska framförallt bli kul och se hur bra resultat man kan få. Jag har aldrig jobbat med något liknande innan är mitt första projekt. Därför kommer de troligen ta lite tid 🙂.
Multi player i spelbåsen är egentligen grund idéen. Man kan spela och utmana varandra 🙂

Lära sig och koda systemen , bygga upp miljöer mm kommer vara en stor utmaning.
Har uppemot 1000 olika material i datorn till projektet nu. Finns mängder med fritt material.
Kommer la uppdatera här en del bla för kommer ju behöva en,hel del hjälp med idéer , problemlösning och så vidare. Vi får se hur långt jag kommer 🙂.
När du säger bygger upp strukturer och planera. Då menar du bygga upp byggnader och sånt först ? 🙂
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-08-02 kl. 09:15.
Citera
2017-08-03, 19:49
  #5
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Jo ska framförallt bli kul och se hur bra resultat man kan få. Jag har aldrig jobbat med något liknande innan är mitt första projekt. Därför kommer de troligen ta lite tid 🙂.
Multi player i spelbåsen är egentligen grund idéen. Man kan spela och utmana varandra 🙂

Lära sig och koda systemen , bygga upp miljöer mm kommer vara en stor utmaning.
Har uppemot 1000 olika material i datorn till projektet nu. Finns mängder med fritt material.
Kommer la uppdatera här en del bla för kommer ju behöva en,hel del hjälp med idéer , problemlösning och så vidare. Vi får se hur långt jag kommer 🙂.
När du säger bygger upp strukturer och planera. Då menar du bygga upp byggnader och sånt först ? 🙂
Nej, jag kan svara åt honom att det inte är byggnader han menar. Han menar det underliggande ramverket i programmeringen och hur du planerar ut koden innan du faktiskt skriver en rad.

Vad är målet med spelet? Är det något du tänkt sälja tillslut, eller är det bara för att lära dig? Har du planerat ut hur det ska fungera med servers? Ska det vara en stor megaserver som agerar lobby för alla spelare, eller ska spelarna kunna starta sina egna servers för bara sina vänner? Hur ska spelen fungera rent praktiskt och hur kommer varje spelare uppleva detta?

Du har mycket att fundera på och besvara innan du är redo att ens tänka på att stara UE.

Tyvärr tror jag detta projektet är lite ur ditt scope just nu, speciellt om du ska involvera multiplayer och göra all grafik själv.

Efter att ha utvecklat ett antal spelidéer själv så kan jag bara rekommendera att skriva ett pitchdokument och "60 seconds of gameplay". Detta kommer få dig att tänka igenom din idé och du bör kunna få bort eventuella problem som skulle kunnat sätta käppar i hjulen längre fram i utvecklingen.
Citera
2017-08-03, 20:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winINC
Nej, jag kan svara åt honom att det inte är byggnader han menar. Han menar det underliggande ramverket i programmeringen och hur du planerar ut koden innan du faktiskt skriver en rad.

Vad är målet med spelet? Är det något du tänkt sälja tillslut, eller är det bara för att lära dig? Har du planerat ut hur det ska fungera med servers? Ska det vara en stor megaserver som agerar lobby för alla spelare, eller ska spelarna kunna starta sina egna servers för bara sina vänner? Hur ska spelen fungera rent praktiskt och hur kommer varje spelare uppleva detta?

Du har mycket att fundera på och besvara innan du är redo att ens tänka på att stara UE.

Tyvärr tror jag detta projektet är lite ur ditt scope just nu, speciellt om du ska involvera multiplayer och göra all grafik själv.

Efter att ha utvecklat ett antal spelidéer själv så kan jag bara rekommendera att skriva ett pitchdokument och "60 seconds of gameplay". Detta kommer få dig att tänka igenom din idé och du bör kunna få bort eventuella problem som skulle kunnat sätta käppar i hjulen längre fram i utvecklingen.

Som sagt extremt tidigt i projektet. Vi får se hur det utvecklar sig 🙂.
Vad 60 seconds of gameplay? Att man ska skriva upp sina idéer och organera upp det ? 🙂. Vad när och hur typ ? 🙂. Som sagt kan inte så mycket om detta men är extremt envis och vill lära mig. Och är inte rädd att de ska ta sin tid att utveckla. Som att jag aldrig suttit med sånt här innan 🙂
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-08-03 kl. 21:39.
Citera
2017-08-04, 11:02
  #7
Medlem
Låter som ett mega projekt och risken är, tyvärr, stor att spelet aldrig slår så ett tips är att börja med någon del av spelet och testa marknaden, börjar det sen generar downloads så är det bara att köra på!

Oavsett önskar dig lycka till!
Citera
2017-08-04, 12:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GameSucker
Låter som ett mega projekt och risken är, tyvärr, stor att spelet aldrig slår så ett tips är att börja med någon del av spelet och testa marknaden, börjar det sen generar downloads så är det bara att köra på!

Oavsett önskar dig lycka till!

Är det idéen som du inte tror på eller e det min hyfsat dåliga erfarenhet som kommer begränsa mig tror du ? Jag satt och funderade igår också över hur man ska lägga upp det. Och jag kommer troligen börja smått nu för att kolla intresset nu i början. Idéerna är enorma så väl ambitionen för projektet.
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-08-04 kl. 12:32.
Citera
2017-08-04, 12:38
  #9
Medlem
Tack alla för era ärliga ord.

Som sagt projektet är inte dött för detta utan jag kommer skala ner det i småprojekt. Jobba upp det. Kommer bli riktigt skoj och se vad jag kan åtstakomma med detta projektet.
Det finns enorma ambitioner och tankar kring projektet. Och allt både ris och ros tar jag till mig för att försöka få ett fungerade spel.

Kommer uppdatera när jag börjar komma lite längre in i processen.
Ni är guld värda alla människor här på flashback 🙂.

Ska sätta mig, ta in kunskap från andra , läsa. Och så hörs vi lite senare. Förhoppningsvis har jag lite mer"kött " på benen då och kan svara på mer frågor angående utvecklingen , ambitionerna mm. Finns mängder med idéer 🙂
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-08-04 kl. 13:21.
Citera
2017-08-14, 14:40
  #10
Medlem
Vill ha lite förslag bara hur man löser detta 🙂. Sitter och jobbar på spelet . Och har kört lite fast i funderingarna hur man ska lösa äta och drick animering. Alltså rörelsen . Samtidigt ska ju maten på tallriken försvinna som personen äter. Är ju en bit ifrån där ännu men hade ändå varit bra och få nått förslag. Så..några förslag hur man löser detta på ett effektivt sätt ? 🙂. Har en rad med program till hjälp. Mixamo , unreal engine 4( som är det programmet där hela projektet sker ) , cinema 4d , blender , mixamo ( sida med olika animeringar ) och även en hel del andra hjälp program på vägen. Kan inte alla i huvudet just nu 🙂.
För övrigt går projektet bra..hoppas komma med lite bilder inom några månader . Projektet går stadigt framåt och utvecklas varje dag just nu 🙂
Tack på förhand gruppen 🙂
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-08-14 kl. 14:44.
Citera
2017-08-28, 02:39
  #11
Medlem
Uppdatering lite här . Jobbar just nu enormt mycket med projektet. Koder , kameror är igång både fps , thirtpeson , sideviev. Väg tool är inlagd genom spline component.
Finns lite affärer , kiosker . Jag tycker verkligen projektet går framåt. Tack vars unreals effektiva tools för importering , exportering , alla stöd av olika 3 part program. Idag har de varit en del arbete med den första rollercoastern.
Ska försöka se om jag kan skapa så man kan läggs upp bilder mm så kan folk följa projektet. Ev via en hemsida eller liknande. Men som sagt de går verkligen stadigt framåt. Otroligt roligt projekt

Början av nästa år ska jag försöka få ut en första test version. Men det är långt kvar till dess. Dock kommer hösten och vintern springa iväg. Tiden brukar ju göra detta

Ps om någon vet. Jag har fått byta ut blender som mitt primära 3d program Då dom inte kan samarbeta med varandra. När jag importerar in den till unreal så ser den vanlig ut . Efter jag build lights så blir den svart. Det verkar gälla allt. Testat både fbx och obj. Hjälper inte. Någon som har någon idé på lösning ?
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-08-28 kl. 02:42.
Citera
2017-08-28, 03:41
  #12
Medlem
Lite av de som är på gång nu!

* imorgon tänkte jag försöka bygga upp lite flaggor mm med som ska vaja i vinden

* strukturer upp i både datorn och bland filerna. Mycket importerat material. Allt från texture till staket , bilder. En enda röra tyvärr just nu. Men de ska nog lösa sig

* byggnad för ramper mm till rollercoasterna. Tänkte även försöka få igång spline funktionen för berg o dalbanan. Blir nog en vanlig kud eller nått som får vara mitt tåg ett tag. Viktigaste är att funktionen fungerar .

* ska se om jag kan börja bygga upp ett litet ljudbiblotek för ljudeffekter mm.

* blommor , träd , gräs. Grönska . Och försöka få ihop en vindeffekt in i systemet i träden mm .
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback