2017-08-22, 16:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Faktum kvarstår - hade det inte varit för Sovjetunionens insatser i WW2 så hade du, jag, och alla andra användare på Flashback levt i ett rasrendat (nazistiskt Tredje rike) idag, och det hade varit min medborgerliga plikt att avsluta det här inlägget med ett entusiastiskt "Heil Hitler!".

I wish!

Alternativet hade varit att ryska är första språket.

Alltså, den tiden, den politiken... för min del led både Hitler och Stalin av storhetsvansinne för att världspolitiken var som den var på den tiden.

Finland som ett litet land var inte inblandat i just det men blev ändå indraget i kriget.
Senast redigerad av Rouen 2017-08-22 kl. 16:12.
Citera
2017-08-22, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Finland och Sverige förde seriösa samtal om en neutral Svensk-Finsk försvarsallians 1939, något Sovjet inte gillade. I praktiken avbröt Sovjet alla sådana överläggningar med angreppet på Finland, man skrämde helt enkelt skiten ur Sverige.
Den svenska hållningen i ett nötskal. Gärna allians och samarbete med grannländerna, så länge man inte riskerar något, sedan backar man och springer och gömmer sig så fort det hettar till. Feghet och ryggradslöshet, som markandsfördes under den ideologisk etiketten "neutralitet", och som i praktiken innebar att man i varje skede av kriget gjorde mest eftergifter åt den part som såg ut att ha störst chans att vinna.
Citera
2017-08-27, 12:08
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Dags att fortsätta beundra de groteska och ack så förutsägbara uppvisningarna i rysk historieförfalskning. Det nyaste exemplet härpå kan läsas på länken nedan. Texten härrör inte från år 1940 eller 1950 eller ens 1980 - den är publicerad idag.

https://tvzvezda.ru/news/qhistory/content/201707310904-1vri.htm

Att ta sig igenom originaltexten kräver tid för mitt eget vidkommande, men ett par finska tidningar har åstadkommit skapliga sammanfattningar av dravlet.

http://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005309849.html?ref=rss
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201708012200297595_ul.shtml

Grejen är alltså att TV-kanalen Zvezda (Stjärnan), som bland annat är det ryska försvarsdepartementets språkrör, publicerar en artikel av en viss Leonid Petrovitj Maslovskij (Леонид Петрович Масловский), vari hävdas att vinterkriget 1939-40 provocerades fram av Finland. Skribenten hävdar att Finland agerade på uppdrag av både västmakterna och Nazityskland, och att syftet var att testa de sovjetiska truppernas förmåga inför den invasion som Hitler planerade.

Maslovskij upprepar skrönan om skotten i Mainila - alltså att finskt artilleri den 26 november 1939 öppnade eld mot en sovjetisk postering på Karelska näset varvid flera soldater dödades eller sårades. Detta ansågs alltså av Moskva som casus belli. (Maslovskij använder marskalk Kirill Merteskovs, den sovjetiske befälhavarens, memoarer som källa och verkar inte tvivla på dem det minsta). Att skotten i Mainila är en stalinistisk propagandalögn har dock varit uppenbart sedan länge.

http://www.fytne.nu/skotten-i-mainila/
https://en.wikipedia.org/wiki/Shelling_of_Mainila

För att farsen ska bli fullständig vill Maslovskij göra rent hus med "myterna" om vinterkriget, till exempel att kampen på något vis skulle kunna ses som ett sovjetiskt nederlag. Enligt honom led sovjettrupperna förluster i början av kriget, eftersom finnarna kunde utnyttja terrängen och dessutom hade förberett sig länge - de stackars rödarmisterna var däremot helt oförberedda. Men när sovjetarmén väl samlat krafterna besegrades Finland lätt som ingenting. Sovjetunionen skulle ha haft möjlighet att ockupera hela landet, men nöjde sig med att sluta ett fredsavtal.

Maslovskij anser att hela "västern" var med om att provocera fram vinterkriget, vilket bevisas av att både USA, Storbritannien, Frankrike, Italien, Sverige och Norge försäg finnarna med flygplan och andra vapen. För Maslovskij är det fullkomligt klart att vinterkriget var "västerns" sätt att testa Sovjetunionens militära styrka. Efter att finnarna förintat den sovjetiska 44 divisionen talade Winston Churchill i radio (den 20 januari 1940) och sa att "Finland bevisat Röda arméns svaghet för hela världen". Syftet med dessa ord var att snabba på operation Barbarossa - det enda målet för västmakternas politik var att få Tyskland att angripa Sovjetunionen, påstår Maslovskij.

Och att så många europeiska lander så hastigt underkastade sig Hitlers styrkor är ett fullgott bevis för att de inte ens ville slåss. Alla europeiska lander hade ett gemensamt mål - att anfalla Sovjet, avrundar Maslovskij.

Zvezda har publicerat Maslovskijs artikel på första sidan och tillmäter den följaktligen stor betydelse. Snubben lär vara en ofta anlitad skribent, som presenteras som en expert på andra världskrigets historia. Jag erkänner att hans namn var mig obekant, men då jag sökte en smula på Google fann jag bland annat de här snilleproven. Även USA backade tydligen upp Hitler inför angreppet på Sovjet ...

http://www.fort-russ.com/2016/02/us-prepared-hitler-for-war-with-ussr_15.html
http://www.stalkerzone.org/humiliation-destruction-germany-us-prepared-hitler-war-ussr/

I slutet av Zvezda-artikeln står dock med fet stil att Maslovskijs åsikter i artikeln är hans egna, och att de inte nödvändigtvis stammer överens med vad TV-kanalens redaktion anser.

I princip alla ryssar som är lite äldre, har fått lära sig, och tror/trodde på att det var Finland som attackerade ryssland . Ryssland är inte Europa, deras propagandasystem och skolsystem liknade mer PRKs än Europas.

Fortfarande idag är säkerligen en majoritet kvar i dessa vanföreställningar.
Citera
2017-08-28, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Ryssland är inte Europa, deras propagandasystem och skolsystem liknade mer PRKs än Europas.

Okej, så Ryssland är inte Europa, de har ett propagandasystem, deras skolsystem liknar Nordkoreas, de lider av vanföreställningar, och i andra trådar skriver du att det är en diktatur, att de är ett hot mot sina grannländer, att valen är riggade, osv, osv. Sedan var det där inlägget där du skrev att du är "russofil". Tja, då börjar det kanske bli lite upp till bevis och dags att du förklarar vad du menar med det? Att du gillar deras landslag i bandy?
Citera
2017-08-28, 21:19
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Okej, så Ryssland är inte Europa, de har ett propagandasystem, deras skolsystem liknar Nordkoreas, de lider av vanföreställningar, och i andra trådar skriver du att det är en diktatur, att de är ett hot mot sina grannländer, att valen är riggade, osv, osv. Sedan var det där inlägget där du skrev att du är "russofil". Tja, då börjar det kanske bli lite upp till bevis och dags att du förklarar vad du menar med det? Att du gillar deras landslag i bandy?

Du är ett troll, jag har inte påstått hälften vad du dillar om, och resten förvränger du.

Detta forum är tolerant, men snart blir jag tvungen att få dig avstängd.
Citera
2017-08-28, 21:46
Medlem
Citat:
Du är ett troll, jag har inte påstått hälften vad du dillar om
Okej, jag måste ha läst fel då. Jag påstod alltså att du skrivit att:

Citat:
Ryssland är inte Europa, de har ett propagandasystem, deras skolsystem liknar Nordkoreas, de lider av vanföreställningar, och i andra trådar skriver du att det är en diktatur, att de är ett hot mot sina grannländer, att valen är riggade
Men minst hälften av dessa påståenden tar du alltså avstånd ifrån? Kan du specificera vilka?
Citera
2017-08-29, 10:53
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Okej, jag måste ha läst fel då. Jag påstod alltså att du skrivit att:

Men minst hälften av dessa påståenden tar du alltså avstånd ifrån? Kan du specificera vilka?

På ett debattforum ska man debattera, du bara trollar.
Citera
2017-08-29, 12:16
Medlem
Citat:
På ett debattforum ska man debattera, du bara trollar.
På ett debattforum skall man argumentera för sina åsikter. Alla de åsikter jag radade upp i mitt inlägg har du gett uttryck för i olika inlägg. Då är det ditt jobb att antingen försvara dessa åsikter med de bästa argument du kan uppbringa, eller backa och medge att du hade fel. Vilket väljer du?
Citera
2017-08-30, 14:00
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
På ett debattforum skall man argumentera för sina åsikter. Alla de åsikter jag radade upp i mitt inlägg har du gett uttryck för i olika inlägg. Då är det ditt jobb att antingen försvara dessa åsikter med de bästa argument du kan uppbringa, eller backa och medge att du hade fel. Vilket väljer du?

Du förvränger rvad jag skrivit, dessutom handlar detta forum inte om min person, du får nog acceptera det.
Citera
2017-08-30, 19:19
Medlem
Citat:
Du förvränger rvad jag skrivit
Nej, det gör jag verkligen inte. Du skrev:

Citat:
Ryssland är inte Europa, deras propagandasystem och skolsystem liknade mer PRKs än Europas.

Detta sammanfattade jag med:

Citat:
Okej, så Ryssland är inte Europa, de har ett propagandasystem, deras skolsystem liknar Nordkoreas, de lider av vanföreställningar
Det är en närmast exakt återgivning av vad du skrev. Jämför själv. De andra par sakerna jag tog upp skrev du i en annan tråd.

Och frågan kvarstår - vilket av dessa påståenden menar du INTE representerar dina åsikter? Du kanske t.ex. har ändrat dig och tycker att Ryssland är europeiskt, eller att de inte har ett propagandasystem, eller att detas skolsystem inte liknar Nordkoreas, eller att de inte har vanföreställningar? Jag är bara ute efter ett klart och tydligt besked om vad du tycker. Det är högst relevant i en debatt.

Citat:
dessutom handlar detta forum inte om min person
Nej, och jag angrep ju inte dig som person, utan undrade över de åsikter du nedtecknat i dina inlägg. Men lustigt nog tycker du tydligen att forumet handlar om min person, eftersom du upprepade gånger kallat mig "troll". Vad spelar det för roll om jag är troll, människa, igelkott eller flugsvamp ifall debatten inte handlar om oss som personer?
Citera
2017-09-01, 13:19
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Nej, det gör jag verkligen inte. Du skrev:

Detta sammanfattade jag med:

Det är en närmast exakt återgivning av vad du skrev. Jämför själv. De andra par sakerna jag tog upp skrev du i en annan tråd.

Och frågan kvarstår - vilket av dessa påståenden menar du INTE representerar dina åsikter? Du kanske t.ex. har ändrat dig och tycker att Ryssland är europeiskt, eller att de inte har ett propagandasystem, eller att detas skolsystem inte liknar Nordkoreas, eller att de inte har vanföreställningar? Jag är bara ute efter ett klart och tydligt besked om vad du tycker. Det är högst relevant i en debatt.

Nej, och jag angrep ju inte dig som person, utan undrade över de åsikter du nedtecknat i dina inlägg. Men lustigt nog tycker du tydligen att forumet handlar om min person, eftersom du upprepade gånger kallat mig "troll". Vad spelar det för roll om jag är troll, människa, igelkott eller flugsvamp ifall debatten inte handlar om oss som personer?

DU, är den som riktat in sig på person när du anklagar och ifrågasätter mina åsikter och försöker debattera dom
Är du bara trög eller du måste fråga 5 ggr om vad jag sagt och skrivit?

Jo du förvränger och halvljufger, jag förstår att det är jobbigt när folk ifrågasätter dina hyllningsepos til en diktator.

Läs mitt initiala inlägg istället.

Men visst, om du måste ha åsikterna slgana i huvet för att fatta, jovisst har Ryssland ett skolsystem som påminner om nordkoreas, de historieböcker (fniss) de använder ger ju detta vid handen.
Skillnaden är dock att de inte har EN BEFOLKNING som liknar PRKS, de flesta ryssar är numera medvetna om den grova propagandan.
Senast redigerad av Draken55 2017-09-01 kl. 13:23.
Citera
2017-09-01, 14:24
Medlem
Citat:
DU, är den som riktat in sig på person när du anklagar och ifrågasätter mina åsikter och försöker debattera dom
Nej, lilla vän, att ifrågasätta och debattera någons åsikter är inte att rikta in sig på denne som person. Riktar in sig på person gör man när man ifrågasätter en debattörs personlighetsdrag, karaktär, avsikter eller bakgrund. Detta kallas ad hominem-argument. Eftersom det här med debatt tydligen är lite nytt för dig så vill jag tipsa om att du kan läsa mer om det här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument

Citat:
Jo du förvränger och halvljufger, jag förstår att det är jobbigt när folk ifrågasätter dina hyllningsepos til en diktator.
Jag skriver inga "hyllningsepos". Vill du hävda det får du vara så god att citera ett exempel.

Citat:
Men visst, om du måste ha åsikterna slgana i huvet för att fatta, jovisst har Ryssland ett skolsystem som påminner om nordkoreas, de historieböcker (fniss) de använder ger ju detta vid handen.
Vilken historiebok som används i ryska skolor har du läst? Ge mig titel och författarnamn, så kan vi debattera innehållet i ifrågvarande bok sedan.

Eftersom du uttrycker dig så tvärsäkert om det ryska skolsystemet så undrar jag också om du någonsin varit i en rysk skola? Senast jag var i en var för ett par timmar sedan (eftersom det är skolstart idag). Berätta gärna om de erfarenheter som fått dig att dra slutsatsen att ryska skolor liknar nordkoreanska, så kan vi jämföra våra iakttagelser. Ja, och så undrar jag förstås också om du någon gång varit i en nordkoreansk skola? Det har inte jag, så jag kan tyvärr bara uttala mig om de ryska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in