• 1
  • 2
2017-07-31, 15:21
Medlem
elastikmandens avatar
Jag är så jävla feg och dum, att jag har hela mitt ynka knegarsparkapital hos Sparbanken Skåne, alltså som att ha dem under madrassen typ. Det är inte så mycket, ca 100k, men mycket för mig som har en låg lön i övrigt.

Jag är totalkass på allt vad som handlar om ekonomi och hur man får "småpengar" att växa, och jag vågar helt enkelt inte, att ens försöka! Är för feg och för dum, så jag måste ju vara väldigt försiktig!

Men nu är jag jävligt irriterat över att jag har min lilla "buffert" hos Sparbanken, som ju lånar mina pengar och investerar, men jag får inte så mycket so 0,5% tillbaka i ränta, alltså = 0:-

Kan någon här, ge mig en slutligen jävla spark i röven, och berätta hur jag skall få mod att t.ex välja en bank med största sparränta/ eller investera i något? Vet att 100k är en skitsumma som man lika gärna kunde spela upp i et nafs, men det vill jag inte. De hjälper mig, när jag behöver dem som bäst. Ni kan döma ut mig som en idiot bäst ni vill, men är tacksam om det finns en seriös själ??
Citera
2017-07-31, 15:56
Medlem
Pretorian1s avatar
Nu vet inte jag hur gammal du är men det är faktiskt ganska många människor som inte kan lägga upp 100.000 i kontanter om det behövs. Bra jobbat.

Jag har ingen vidare koll på hur man väljer sparkonto men kan tänka mig att om du binder dina pengar på ett sparkonto i säg 10 år så får du en bättre ränta än vad du hade fått vid ett normalt sparande.
Citera
2017-07-31, 17:11
Medlem
Gallrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Jag är så jävla feg och dum, att jag har hela mitt ynka knegarsparkapital hos Sparbanken Skåne, alltså som att ha dem under madrassen typ. Det är inte så mycket, ca 100k, men mycket för mig som har en låg lön i övrigt.

Jag är totalkass på allt vad som handlar om ekonomi och hur man får "småpengar" att växa, och jag vågar helt enkelt inte, att ens försöka! Är för feg och för dum, så jag måste ju vara väldigt försiktig!

Men nu är jag jävligt irriterat över att jag har min lilla "buffert" hos Sparbanken, som ju lånar mina pengar och investerar, men jag får inte så mycket so 0,5% tillbaka i ränta, alltså = 0:-

Kan någon här, ge mig en slutligen jävla spark i röven, och berätta hur jag skall få mod att t.ex välja en bank med största sparränta/ eller investera i något? Vet att 100k är en skitsumma som man lika gärna kunde spela upp i et nafs, men det vill jag inte. De hjälper mig, när jag behöver dem som bäst. Ni kan döma ut mig som en idiot bäst ni vill, men är tacksam om det finns en seriös själ??

Har du gjort i ordning odlingsrummet ? Då kan du ju låta pengarna ligga kvar ett tag till och öka högen innan du ska investera i nått
Citera
2017-07-31, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian1
Nu vet inte jag hur gammal du är men det är faktiskt ganska många människor som inte kan lägga upp 100.000 i kontanter om det behövs. Bra jobbat.

Jag har ingen vidare koll på hur man väljer sparkonto men kan tänka mig att om du binder dina pengar på ett sparkonto i säg 10 år så får du en bättre ränta än vad du hade fått vid ett normalt sparande.

Vem vågar binda kapital i 10 år? Då kan ju pengarna var värdelösa. Bara för att vi har låg inflation nu innebär inte att vi kommer att ha låg inflation i framtiden.

Jag skulle möjligtvis tänka mig att binda räntan i max. 3 månader. Då kanske man kan komma upp till en ränta på 1%, vilket ger 0,7% efter skatt. M.a.o. mindre än inflationen.

Tyvärr finns det just nu inget bra sätt att skydda sig för inflationen om man vill ha ett riskfritt sparande.

Att börja med aktier nu är nog ganska riskfyllt efter så många år med uppgång.

Så mitt råd blir att googla "bästa räntan" och välja en nischbank med insättningsgaranti.
Citera
2017-07-31, 19:07
Medlem
Jag öppnade ett investeringssparkonto (kallas ISK) hos Sparbanken i fjol, syftet var att pensionsspara men fungerar även till vanligt sparande. Jag sätter in 1000 kr varje månad. På ett år har jag alltså satt in 12000 kr, men värdet är drygt 13000 kr. Jag har valt en mixfond för 80-talister, vilket gör högre risk kortsiktigt men mindre risk långsiktigt eftersom innehållet i fonden ändras över tiden.

Jag vet att andra banker också kör samma upplägg.
Citera
2017-07-31, 19:29
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo.Fomalsi
Vem vågar binda kapital i 10 år? Då kan ju pengarna var värdelösa. Bara för att vi har låg inflation nu innebär inte att vi kommer att ha låg inflation i framtiden.

Jag skulle möjligtvis tänka mig att binda räntan i max. 3 månader. Då kanske man kan komma upp till en ränta på 1%, vilket ger 0,7% efter skatt. M.a.o. mindre än inflationen.

Tyvärr finns det just nu inget bra sätt att skydda sig för inflationen om man vill ha ett riskfritt sparande.

Att börja med aktier nu är nog ganska riskfyllt efter så många år med uppgång.

Så mitt råd blir att googla "bästa räntan" och välja en nischbank med insättningsgaranti.
Hmm,det är väl där jag är just nu.
Citera
2017-07-31, 19:34
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:

Ja, tack gör den dunken, det värmde! Men till vem skall jag binda mitt lilla sparande?
Citera
2017-07-31, 19:37
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:

Kanske en bättre ränta än den som är unde mafrassen? Men vem och var?
Citera
2017-07-31, 19:39
Medlem
elastikmandens avatar
[quote=Burnback|61363849]Jag öppnade ett investeringssparkonto (kallas ISK) hos Sparbanken i fjol, syftet var att pensionsspara men fungerar även till vanligt sparande. Jag sätter in 1000 kr varje månad. På ett år har jag alltså satt in 12000 kr, men värdet är drygt 13000 kr. Jag har valt en mixfond för 80-talister, vilket gör högre risk kortsiktigt men mindre risk långsiktigt eftersom innehållet i fonden ändras över tiden.

Jag vet att andra banker också kör samma upplägg.[/quote så du tjänade alltså 2000 på 12000 insatta kronor?
Citera
2017-07-31, 20:05
Medlem
Scherings avatar
Citat:

Först och främst så gratulerar jag din självkännedom.

Citat:

Jag är också feg och dum men lite mindre dum än du. Jag brukar jämföra på compricer eller liknande sida och välja en internetbank med insättningsgaranti och fria uttag. Då får man omkring 0,9% just nu. Om du gör det så tjänar du ca 600 kr per år, eller egentligen, du förlorar bara ungefär 1100 kr per år i inflation istället för 1700 som nu.

Du kan ju glädja dig åt att du förlorar mycket mindre pengar än jag gör, även med det konto du har nu.
Citera
2017-07-31, 20:07
Medlem
sucuks avatar
Bra jobbat, 100k är ett hyggligt "fuck off"-konto.

Jag tycker att om du inte lär dig något annat om investering och ekonomi så lär dig åtminstone det här; diversifiering - det är fikonspråk för riskspridning, dvs "inte alla ägg i en korg". Ex 20k sparkonto, 80k in i 4-5 olika fonder.

Orkar du sedan sätta dig in i mer saker så föreslår jag ett nytt isk hos avanza eller nordnet eftersom deras utbud är så mycket större och i denna isk bör du satsa på indexfonder med låga avgifter eftersom du troligen inte vill sätta dig in mer än absolut nödvändigt.
Citera
2017-07-31, 20:16
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Kanske en bättre ränta än den som är unde mafrassen? Men vem och var?
JA, det är väl sådär med "mafrassen",kanske är den bäst i slutändan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in