• 1
  • 2
2017-07-31, 20:20
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Bra jobbat, 100k är ett hyggligt "fuck off"-konto.

Jag tycker att om du inte lär dig något annat om investering och ekonomi så lär dig åtminstone det här; diversifiering - det är fikonspråk för riskspridning, dvs "inte alla ägg i en korg". Ex 20k sparkonto, 80k in i 4-5 olika fonder.

Orkar du sedan sätta dig in i mer saker så föreslår jag ett nytt isk hos avanza eller nordnet eftersom deras utbud är så mycket större och i denna isk bör du satsa på indexfonder med låga avgifter eftersom du troligen inte vill sätta dig in mer än absolut nödvändigt.
Ja, min dröm är ju att kunna köra på aktier, men då får jag klia mig i håret, och gratulera dem som kan!
Senast redigerad av elastikmanden 2017-07-31 kl. 20:26.
Citera
2017-07-31, 20:20
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Bra jobbat, 100k är ett hyggligt "fuck off"-konto.

Jag tycker att om du inte lär dig något annat om investering och ekonomi så lär dig åtminstone det här; diversifiering - det är fikonspråk för riskspridning, dvs "inte alla ägg i en korg". Ex 20k sparkonto, 80k in i 4-5 olika fonder.

Orkar du sedan sätta dig in i mer saker så föreslår jag ett nytt isk hos avanza eller nordnet eftersom deras utbud är så mycket större och i denna isk bör du satsa på indexfonder med låga avgifter eftersom du troligen inte vill sätta dig in mer än absolut nödvändigt.
Ja, avanza, det är dem alla babblar om! Ni som fattar, nä nu måste jag fan fatta, innan skånebanken äter upp min lilla ploj. Tack.
Citera
2017-07-31, 20:28
Medlem
elastikmandens avatar
1000 tack! För alla schysta svar! Mycket tänkvärt för en idiot som jag.
Citera
2017-07-31, 21:06
Medlem
08oss avatar
Vill du göra något riskfritt och väldigt enkelt kan du öppna ett konto på en högräntebank (med insättningsgaranti). Tror räntan hos någon bank är på 1% nu. Efter skatt får du då 700 kr... Inte så mycket men alltid något!

Finns en tråd om "hög"räntekonton här
(FB) Hoist spar? ..och andra högräntekonton!
Citera
2017-07-31, 21:32
Medlem
Jag rekommenderar att du börjar läsa på rikatillsammans.se som är en väldigt bra blogg för att lära sig mer om sparande och investeringar.
Citera
2017-07-31, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bo.Fomalsi
Jag skulle möjligtvis tänka mig att binda räntan i max. 3 månader. Då kanske man kan komma upp till en ränta på 1%, vilket ger 0,7% efter skatt. M.a.o. mindre än inflationen.
Passar på att fråga: Avanza är ju som sagt det många rekommenderar och vad gemene man drar sig till. Hittar där insättning på konto utan bindningstid "Sparkonto+ Collector" på just 0.7% - är detta ett seriöst och främst rekommenderat alternativ? länk

Såvitt jag förstår är det en av de bästa och safeaste möjligheterna idag med insättningsgaranti när det kommer till sparkonto hos bank.
Citera
2017-07-31, 22:23
Medlem
Om du vill investera i aktier kan du ju börja med en liten summa. Jag började med 10 000 kr för att experimentera med. Det är ju ändå pengar man har råd att förlora om det går dåligt menar jag.
Körde hos Avanza som är shyssta mot små investerare som mig själv och tar inga stora avgifter.
Sparkonton o sånt är ju svårt att få nån avkastning på.
Men jag är ingen expert på sånt här, jag läste här på forumet om tips för hur man börjar
Citera
2017-07-31, 23:10
Medlem
nakamotos avatar
Lägg hälften i fonder och andra hälften en diversifierad portfolio bestående av cryptovalutor, varav minst 35% är bitcoin.
Citera
2017-07-31, 23:13
Medlem
patrikgbgs avatar
...
Senast redigerad av patrikgbg 2017-07-31 kl. 23:23.
Citera
2017-07-31, 23:34
Medlem
Boka tid med din bank och be om råd! Banktjänstemännen är oftast väldigt kunniga och glada att få hjälpa till. Jag hade en liknande situation för tre år sedan med typ hälften av din summa. Min bankperson rådde mig att låsa pengarna i någon form av fond i tre år. Under den tiden växte kapitalet med 20 %. Jag är nöjd.
Citera
2017-08-01, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molle11
Boka tid med din bank och be om råd! Banktjänstemännen är oftast väldigt kunniga och glada att få hjälpa till. Jag hade en liknande situation för tre år sedan med typ hälften av din summa. Min bankperson rådde mig att låsa pengarna i någon form av fond i tre år. Under den tiden växte kapitalet med 20 %. Jag är nöjd.

Får man gissa att det blev bankens egna fonder med höga avgifter?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in