Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-11, 17:59
  #217
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jag är så liten och smal så jag blir riktigt full på ett sexpack. Så är systemet stängt kan jag köpa folköl istället för vin. Om jag ska bli full alltså.

Fast det gäller att kunna dricka snabbt också.
Citera
2018-08-11, 18:21
  #218
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Fast det gäller att kunna dricka snabbt också.

Ja absolut. Men dricker man dem snabbt så kan jag bli riktigt full. 6-7 är perfekt.
Citera
2018-08-11, 19:28
  #219
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Ja absolut. Men dricker man dem snabbt så kan jag bli riktigt full. 6-7 är perfekt.

Kan bli full på 7 men drack 11 igår och inte så snabbt och blev inte full alls så det gäller att ligga i. Tycker egentligen inte om att alkoholen är beskattad att man måste dricka kolossala mängder öl för att bli full bli full för lite pengar.

Sättet alkohol beskattas och regleras är en fortsättning av motbokstiden. Under motbokstiden var det sprit som begränsades medan man kunde köpa så mycket vin man ville om man hade motbok. Om man inte kunde ha en motbok fick man nöja sig med att dricka vad som motsvarade folköl på restauranger starköl var föbjuden med undantag av porter som såldes på apotek som medicin. Nu vill man reglera spriten med höga skatter som egentligen bara leder till att folk dricker mer öl och vin. I andra länder är alkoholpriset konstant oavsett styrka.
__________________
Senast redigerad av Avsiktaren 2018-08-11 kl. 19:47.
Citera
2018-08-27, 10:35
  #220
Medlem
jag tål inte alkohol, blir ganska lullig av 5-6 stycken 50cl, 3,5er. skönare öppetider.
Citera
2018-10-19, 16:37
  #221
Medlem
Man orkar fler bärs och kan dricka under vardagar om lust finns. Jag är rätt lättpåverkad så det är ett plus att kunna dricka mer men inte blir superkalasfull.
Citera
2018-10-19, 16:43
  #222
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex-spelar
Man orkar fler bärs och kan dricka under vardagar om lust finns. Jag är rätt lättpåverkad så det är ett plus att kunna dricka mer men inte blir superkalasfull.

Så det är ett tecken på låg moral och/eller missbruk att knäcka några starkbira en vardag?
Tvärtom är folköl det man handlar på söndagar, aldrig annars.
Citera
2018-10-19, 16:56
  #223
Medlem
Flytt-lasses avatar
Med tanke på priset på folköl 3,5 så ja då räknar man apk.
Men en kall 3,5 på sommaren funkar bra, även vid grillning eller vilken mat som helst om det inte är fylla som gäller.
Bra om man ska köra tidigt.
Min farsa, den gamla generationen.... Drack aldrig starköl, var det fylla som gällde var det sprit, lättöl eller folkisar var måltidsdryck
Citera
2018-10-19, 17:03
  #224
Medlem
Är de vuxna är det förmodligen de som tycker alkoholfria öl är dyra.
Citera
2018-10-19, 21:16
  #225
Medlem
Samowiedzas avatar
Vi som blir sugna på en vanlig ljus lager till maten medans vi handlar, men inte ids åka till Systemet för 1.7% alkohol mer.

Kanske de som har mediciner som krockar med för mycket alkohol, eller 18- till 20-åringar som inte får ut på Systemet? Fast det gör väl alla över 15 iof.
Citera
2018-10-20, 01:41
  #226
Medlem
snusmumrik50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Det suraste med att köpa folköl är att en halvliter på Ica alltid är dyrare än en halvliter starköl på Systemet. Men det har väl med skatter att göra.
Detta irriterar mig kraftigt. Sveriges alkoholpolitik är retarderad.
Citera
2018-10-20, 13:20
  #227
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snusmumrik50
Detta irriterar mig kraftigt. Sveriges alkoholpolitik är retarderad.
Hur får du det till alkoholpolitik? Att folköl är dyrare på ICA har heller inget med skatter att göra, det är samma skatt på starköl som på foklköl, dvs. baserat på alkoholhalten. Det som gör folköl dyrare på ICA är att ICA-handlaren har en betydligt högre vinstmarginal än vad monopolet har.

Sett ur det perspektivet, tror du att starkare alkoholdrycker skulle sjunka i pris om monopolet slopades?
Citera
2018-10-20, 13:30
  #228
Medlem
Jag köper sällan 3,5 folköl, de är för dyra. Köper istället 2,8 öl som ligger på ungefär halva prisen.

Gillar lite alkoholsvagare öl så brukar blanda starköl med 2,8.

Ex två-tre starköl med en 2,8 brukar blir lagom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback