Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-11, 22:30
  #133
Medlem
Enydrions avatar
Jag handlar mer och mer från Tyskland, kamremssats med vattenpump och ljuddämpare och katalysator förra året, dessa grejor blev det eBay.de på.

Lär även bli annat än bildelar i år...

Halva eller en tredjedel av priset i Sverige för exakt samma märkesvaror, säger man ju inte nej till...
Citera
2017-08-12, 13:18
  #134
Medlem
Machiavellys avatar
Hittade en liter olja till min bil för 220kr här i Sverige. Köpte sedan FEM LITER SAMMA OLJA för 300kr från Tyskland!
Citera
2017-08-12, 20:40
  #135
Medlem
Grisons avatar
Inte bara Tyskland, jag kör 2 amerikanska bilar, handlar från Rockauto (som även har gott om delar till europeiska/japanska m.fl. bilar, det man får kolla noga med dessa är att det kan skilja mellan bilar som säljs i Nordamerika och övriga världen) och amerikanska Ebay, jämfört med Hansen Racing och liknande ligger ofta priserna under hälften, när frakt och moms räknats in.
Citera
2017-08-13, 04:30
  #136
Medlem
pantywankers avatar
Beställde just lite grejer till min 240.
Komplett kamrem sats med spännare. Generatorremmar samt rem till servon samt bränslefilter. Kostnad 698 kronor.
Försökte göra samma beställning på dyronomen för att jämföra. Vissa saker gick ej att beställa som typ kamremmen! Kostnaden för bara dessa 2 delar blev kamremsspännare 546. Bränslefilter 314. totalt över 1100 och då är inte det viktigaste med samt flera grejer saknas. Jag hoppas att ockrarna Dyonomen konkar inom en snar framtid.
Citera
2017-08-13, 09:28
  #137
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Jag hoppas att ockrarna Dyonomen konkar inom en snar framtid.


Med över en halv miljard i vinst per år så lär det nog inte bli "inom en snar framtid".

Men man kan ju hoppas på att dom får lite rejäl konkurrens "inom en snar framtid"...
Citera
2017-08-14, 10:58
  #138
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Med över en halv miljard i vinst per år så lär det nog inte bli "inom en snar framtid".
Men man kan ju hoppas på att dom får lite rejäl konkurrens "inom en snar framtid"...

Visst, men så länge dom har knutit upp verkstadskedjorna att vara deras huvudleverantör så blir det nog svårt att slå in en kil i detta. Ställde frågan tidigare i tråden men har inte fått svar: får man som ägare av en Meca/Mekonomen eller liknande kedja handla sina delar var man vill eller är man per avtal tvingade att köpa från dem?

Skulle en tysk leverantör aktivt börja bearbeta marknaden, alltså skicka ut försäljare på fältet skulle det nog kunna hända grejor. Idag har man bara svenskporterade webkataloger och gör även en del reklam på olika ställen men det räcker inte om man verkligen ska erövra marknaden. Innan dess bör man nog även överväga alternativet med ett svenskt lager, före det är verklighet tror jag det är svårt att på allvar ta upp kampen.
Citera
2017-08-14, 18:27
  #139
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Visst, men så länge dom har knutit upp verkstadskedjorna att vara deras huvudleverantör så blir det nog svårt att slå in en kil i detta. Ställde frågan tidigare i tråden men har inte fått svar: får man som ägare av en Meca/Mekonomen eller liknande kedja handla sina delar var man vill eller är man per avtal tvingade att köpa från dem?

Skulle en tysk leverantör aktivt börja bearbeta marknaden, alltså skicka ut försäljare på fältet skulle det nog kunna hända grejor. Idag har man bara svenskporterade webkataloger och gör även en del reklam på olika ställen men det räcker inte om man verkligen ska erövra marknaden. Innan dess bör man nog även överväga alternativet med ett svenskt lager, före det är verklighet tror jag det är svårt att på allvar ta upp kampen.
Meca (visserligen ägt av mekonomen) ad center. bds etc bry sig inte var du handlar om du handlar merparten hos dem.
Men jag jobbade på en liten firma (3 anställda) vi var på väg att bli mekonomen men vilka idioter.
De ville att vi skulle måla om i deras färger ha kund toalett. Svara i telefon mekonomen istället för vår firmas namn stå för reklam på tv etc så vi sa upp avtalet dierkt.
Citera
2017-08-14, 20:54
  #140
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Det här var intressant. Ja inte att det inte finns Biltema (motsv) utan att du upplever att prisbilden är likartad. Att servicen inte skiljer nämnvärt det kan jag förstå - dom har ungefär samma löner, skatter etc som oss och originaldelarna kostar säkert ungefär detsamma - men reservdelspriserna som mindre, ej märkesbundna verkstäder ofta använder borde vara markant lägre. Läs bara alla inlägg och jämförelser i den här tråden och bor du där så måste ju leveranserna vara blixtsnabba och fraktpriserna försumbara?
Och då undrar jag: vem fan behöver Biltema när man kan få märkesdelar på någon dag och mycket billigare? Fast en del bra har dom på Biltema ska erkännas. Många verktyg t ex.

Jag har själv beställt däck via Däckonline och tjänat en rejäl hacka jämfört med här så det borde gälla samma sak där.

När det gäller inköp via nätet har jag personligen ganska dålig koll, eftersom jag aldrig köper via internet.
Men jag vet att tyskarna köper mycket via Ebay och Amazon, - och jag vet att det är betydligt billigare att handa på dessa internetsajter än i butik i Tyskland.

För som sagt, det är absolut inte billigare att handla biltillbehör och bildelar i biltillbehörsbutikerna i Tyskland än i Sverige, det är skit samma.
På den punkten har man det ju till och med bättre i Sverige, i och med att det finns så många stora och billiga kedjor som Biltema, Autoexperten, Mekonomen etc.

Sådana stora butiker med bildelar/tillbehör finns ju inte alls i Tyskland, här finns bara små löjliga butiker, typ stora som en turklivs med uselt sortiment och delvis högre priser än i sverige.
Ledande kedja här är ATU, och även dessa har bara små butiker med litet sortiment i hyllorna, och med priser som är betydligt högre än tex Biltema.
Nej, biltema skulle starta upp i Tyskland istället! - för det är helt sjukt att det inte finns några rejäla ställe att handa bilgrejor, delar och tillbehör, speciellt eftersom den tyska marknaden på bildelar omsätter 150 miljarder svenska kronor om året!
Citera
2017-08-14, 21:07
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Meca (visserligen ägt av mekonomen) ad center. bds etc bry sig inte var du handlar om du handlar merparten hos dem.
Men jag jobbade på en liten firma (3 anställda) vi var på väg att bli mekonomen men vilka idioter.
De ville att vi skulle måla om i deras färger ha kund toalett. Svara i telefon mekonomen istället för vår firmas namn stå för reklam på tv etc så vi sa upp avtalet dierkt.
Varför anser du dem vara idioter? Om en butik eller verkstad skall profilera sig som Mekonomen exempelvis, då är det väl fullt rimligt att det skall se ut som det brukar i dylika butiker. Vanligtvis kommer det egna företagsnamnet i skymundan, men det accepteras eftersom mervärdet i att få använda ett känt namn tar över.

Var ni aldrig med i Mekonomen, du skriver att ni "var på väg", sedan att ni sa upp avtalet, hänger inte riktigt ihop.
Citera
2017-08-15, 08:44
  #142
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
När det gäller inköp via nätet har jag personligen ganska dålig koll, eftersom jag aldrig köper via internet.
Men jag vet att tyskarna köper mycket via Ebay och Amazon, - och jag vet att det är betydligt billigare att handa på dessa internetsajter än i butik i Tyskland.

För som sagt, det är absolut inte billigare att handla biltillbehör och bildelar i biltillbehörsbutikerna i Tyskland än i Sverige, det är skit samma.
På den punkten har man det ju till och med bättre i Sverige, i och med att det finns så många stora och billiga kedjor som Biltema, Autoexperten, Mekonomen etc.

Sådana stora butiker med bildelar/tillbehör finns ju inte alls i Tyskland, här finns bara små löjliga butiker, typ stora som en turklivs med uselt sortiment och delvis högre priser än i sverige.
Ledande kedja här är ATU, och även dessa har bara små butiker med litet sortiment i hyllorna, och med priser som är betydligt högre än tex Biltema.
Nej, biltema skulle starta upp i Tyskland istället! - för det är helt sjukt att det inte finns några rejäla ställe att handa bilgrejor, delar och tillbehör, speciellt eftersom den tyska marknaden på bildelar omsätter 150 miljarder svenska kronor om året!

Hm. Det här föranleder till fler frågor.
Varför köper du själv inget på nätet?
Jag blir mäkta förvånad att det inte finns landstäckande biltillbehörsbutiker i Tyskland med ett så stort kundunderlag. Eller har det funnits och dom har blivit utknuffade av internetbutikerna?
Om jag får gissa lite så är tyskar lite mera kräsna än svenskar och skulle aldrig montera ett oljefilter på sin bil som det stod Biltema på. Särkskilt inte om det finns märkesfilter att tillgå för nästan samma pengar.

Om vi tar fenomenet Biltema så har dom byggt upp sitt varumärke under många år - med varierande framgång - och deras idé byggde redan från början på att branda (sätta sitt eget namn) på produkterna. Det har funkat hyfsat inom vissa produkter men illa genom andra. Alla har en åsikt om Biltems produkter och många har också köpt nåt som visat sig vara rent junk. Sånt skulle vara döden i Tyskland. Sen har dom ju tagit in så mycket annat i sitt sortiment, bildelarna är ju bara en liten del av deras utbud numera. Dom gör alltså en "OKQ8".

Oavsett detta så borde det redan ha funnits ett Biltema i Tyskland om dom ansåg att det fanns en marknad där och på samma sätt borde de tyska internetbutikerna också ha byggt upp fysiska butiker runt om i landet med tanke på vilket kundunderlag det finns. Det måste helt enkelt finnas ett gott skäl till varför man inte har gjort det!
Den som är mera insatt i tyska marknadslagar och fenomen får gärna försöka förklara!
Citera
2017-08-20, 12:47
  #143
Medlem
Jofs avatar
Ytterligare ex:

Bilverkstad i Stockholm tar 260 kr för EN liter olja när jag lämnar in bilen för service.

Samma olja kostar 212 kr för FEM liter om jag skickar efter den från Tyskland. Inkl moms OCH frakt.

Eftersom det är garantiservice så måste jag köpa deras olja.

Tar jag med mig egen olja så gör dom intre servicen skriver dom till mig (Kia verkstad).

Ocker.
Citera
2017-08-20, 14:16
  #144
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ytterligare ex:

Bilverkstad i Stockholm tar 260 kr för EN liter olja när jag lämnar in bilen för service.

Samma olja kostar 212 kr för FEM liter om jag skickar efter den från Tyskland. Inkl moms OCH frakt.

Eftersom det är garantiservice så måste jag köpa deras olja.

Tar jag med mig egen olja så gör dom intre servicen skriver dom till mig (Kia verkstad).

Ocker.

Det kan dom inte neka om oljan följer de specifikationer som biltillverkaren kräver och dunken är oöppnad. Jag skulle kontakta generalagenten och ifrågasätta detta. Och det är ju för fan din bil!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback