2017-07-29, 14:23
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du frvxlar "objektivitet" med "absoluthet".

Du postulerar att det finns en "relativ objektivitet?"
Belgg?
Senast redigerad av 526 2017-07-29 kl. 14:45.
Citera
2017-07-30, 15:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och mitt frslag r att denna diskussion brjar frn ett epistemisk underlag.

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Lt hra dina epistemiska underlag?

Det finns (varierande) kvantitativt och kvalitetativt epistemisk underlag fr olika versioner av icke-absolut metafysik ... i vilket jag ocks inkluderar icke-absolut filosofisk materialism och icke-absolut filosofisk idealism.

Dremot finns det knappast ngot annat underlag fr "absolut" metafysik n diskutabla spekulativa, semantiska resonemanger eller rent av a priori-antagande.
Citera
2017-07-30, 15:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du frvxlar "objektivitet" med "absoluthet".

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Du postulerar att det finns en "relativ objektivitet?"

Ja.

Citat:
Belgg?

Det r mjligt att ... i ett slutet, metafysisk system som kanske r "absolut", kanske inte ... enligt parametrerna i detta slutna system kunne konstatera objektivitet.

En sn "lokal" objektivitet r dock inte representativ fr andra tnkbara metafysiska modeller.
Citera
2017-08-01, 11:40
Medlem
Lord Loves avatar
Citat:
Ja.

Det r mjligt att ... i ett slutet, metafysisk system som kanske r "absolut", kanske inte ... enligt parametrerna i detta slutna system kunne konstatera objektivitet.

En sn "lokal" objektivitet r dock inte representativ fr andra tnkbara metafysiska modeller.

Jag tolkar detta som att du genom att utvidga grnserna fr verkligheten frsker fastsl att varat inte har ngot absolut fr att det hela tiden kan vara relativt den tidigare grnsen.
Citera
2017-08-01, 13:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Lord Love
Jag tolkar detta som att du genom att utvidga grnserna fr verkligheten frsker fastsl att varat inte har ngot absolut fr att det hela tiden kan vara relativt den tidigare grnsen.

1. Jag har inte ansvaret fr den spekulativa semantikens eskapader; jag kan bara bemta den med bl.a. epistemologi.

2. "Absoluthet" r a priori-premissat.
Citera
2017-08-01, 14:07
Medlem
Lord Loves avatar
Citat:
1. Jag har inte ansvaret fr den spekulativa semantikens eskapader; jag kan bara bemta den med bl.a. epistemologi.

2. "Absoluthet" r a priori-premissat.

Man kan kalla alla filosofiska teser fr Apriori. Det r inget argument vare sig fr- eller emot.
Logiken r i mnga fall absolut. Som tex matematiken. Att ting och entiteter existens utanfr vrt medvetande r mer eller mindre bevisat p vissa plan. Att pst att s inte r fallet r en form av solipsism.
Citera
2017-08-01, 14:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Man kan kalla alla filosofiska teser fr Apriori.

Visst ... och sluta i solipsism.
Citera
2017-08-01, 14:19
Bannlyst
Varfr inte skapa ngon ism som sammanfogar dessa ismer? Att bde absolutismen och relativismen r mjliga p samma gng?
Citera
2017-08-01, 14:47
Medlem
Lord Loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorVem
Varfr inte skapa ngon ism som sammanfogar dessa ismer? Att bde absolutismen och relativismen r mjliga p samma gng?

Vissa freteelser r givet relativa. Frgan hr, om jag uppfattat det rtt, r huruvida allt r relativt eller inte. Relativismen i sin rena form menar att inget r absolut och att det inte finns en objektiv verklighet.

En fortsttning p frgan r hur denna verklighet ter sig. Verkligheten som vi mnniskor upplever den finns inte utan oss sjlv, men det lr med skerhet finnas en verklighet utan oss.
Emanuel Kant frklarade det i sin tes med "Tingen fr oss och tingen i sig".
Citera
2017-08-01, 14:52
Medlem
Lord Loves avatar
Citat:

Inte alla filosofiska resonemang gr det. Ganska f.
Relativismen slutar dock i solipisim d den frnekar objektiv existens och sanning. D finns bara jagets egna varseblivningar kvar.
Senast redigerad av Lord Love 2017-08-01 kl. 15:04.
Citera
2017-08-01, 15:15
Bannlyst
Citat:

Solipsism r fr den trngsynta som inte frstr eller kan knna p sig andras medvetande och uppleva det andra upplever.

S enkelt r det. Ditt eget medvetande r som en gren p ett stort trd dr allas medvetande tillhr samma rtter. Det r drfr samtal med andra kan verka som att man pratar med sig sjlv ibland. Att man s att sga kan rkna ut vad den andra svarar hela tiden.

Men just drfr r dmjukhet bra. Se mitt citat om universum nedan.
Citera
2017-08-01, 17:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Man kan kalla alla filosofiska teser fr Apriori.

Citat:

Citat:
Inte alla filosofiska resonemang gr det. Ganska f.
Relativismen slutar dock i solipisim d den frnekar objektiv existens och sanning. D finns bara jagets egna varseblivningar kvar.

MIN version av relativism frnekar inte objektivitets-konceptet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in