Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-07-29, 14:23
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du förväxlar "objektivitet" med "absoluthet".

Du postulerar att det finns en "relativ objektivitet?"
Belägg?
Senast redigerad av 526 2017-07-29 kl. 14:45.
Citera
2017-07-30, 15:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och mitt förslag är att denna diskussion börjar från ett epistemisk underlag.

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Låt höra dina epistemiska underlag?

Det finns (varierande) kvantitativt och kvalitetativt epistemisk underlag för olika versioner av icke-absolut metafysik ... i vilket jag också inkluderar icke-absolut filosofisk materialism och icke-absolut filosofisk idealism.

Däremot finns det knappast något annat underlag för "absolut" metafysik än diskutabla spekulativa, semantiska resonemanger eller rent av a priori-antagande.
Citera
2017-07-30, 15:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du förväxlar "objektivitet" med "absoluthet".

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Du postulerar att det finns en "relativ objektivitet?"

Ja.

Citat:
Belägg?

Det är möjligt att ... i ett slutet, metafysisk system som kanske är "absolut", kanske inte ... enligt parametrerna i detta slutna system kunne konstatera objektivitet.

En sån "lokal" objektivitet är dock inte representativ för andra tänkbara metafysiska modeller.
Citera
2017-08-01, 11:40
Medlem
Lord Loves avatar
Citat:
Ja.

Det är möjligt att ... i ett slutet, metafysisk system som kanske är "absolut", kanske inte ... enligt parametrerna i detta slutna system kunne konstatera objektivitet.

En sån "lokal" objektivitet är dock inte representativ för andra tänkbara metafysiska modeller.

Jag tolkar detta som att du genom att utvidga gränserna för verkligheten försöker fastslå att varat inte har något absolut för att det hela tiden kan vara relativt den tidigare gränsen.
Citera
2017-08-01, 13:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Lord Love
Jag tolkar detta som att du genom att utvidga gränserna för verkligheten försöker fastslå att varat inte har något absolut för att det hela tiden kan vara relativt den tidigare gränsen.

1. Jag har inte ansvaret för den spekulativa semantikens eskapader; jag kan bara bemöta den med bl.a. epistemologi.

2. "Absoluthet" är a priori-premissat.
Citera
2017-08-01, 14:07
Medlem
Lord Loves avatar
Citat:
1. Jag har inte ansvaret för den spekulativa semantikens eskapader; jag kan bara bemöta den med bl.a. epistemologi.

2. "Absoluthet" är a priori-premissat.

Man kan kalla alla filosofiska teser för Apriori. Det är inget argument vare sig för- eller emot.
Logiken är i många fall absolut. Som tex matematiken. Att ting och entiteter existens utanför vårt medvetande är mer eller mindre bevisat på vissa plan. Att påstå att så inte är fallet är en form av solipsism.
Citera
2017-08-01, 14:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Man kan kalla alla filosofiska teser för Apriori.

Visst ... och sluta i solipsism.
Citera
2017-08-01, 14:19
Bannlyst
Varför inte skapa någon ism som sammanfogar dessa ismer? Att både absolutismen och relativismen är möjliga på samma gång?
Citera
2017-08-01, 14:47
Medlem
Lord Loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorVem
Varför inte skapa någon ism som sammanfogar dessa ismer? Att både absolutismen och relativismen är möjliga på samma gång?

Vissa företeelser är givet relativa. Frågan här, om jag uppfattat det rätt, är huruvida allt är relativt eller inte. Relativismen i sin rena form menar att inget är absolut och att det inte finns en objektiv verklighet.

En fortsättning på frågan är hur denna verklighet ter sig. Verkligheten som vi människor upplever den finns inte utan oss själv, men det lär med säkerhet finnas en verklighet utan oss.
Emanuel Kant förklarade det i sin tes med "Tingen för oss – och tingen i sig".
Citera
2017-08-01, 14:52
Medlem
Lord Loves avatar
Citat:

Inte alla filosofiska resonemang gör det. Ganska få.
Relativismen slutar dock i solipisim då den förnekar objektiv existens och sanning. Då finns bara jagets egna varseblivningar kvar.
Senast redigerad av Lord Love 2017-08-01 kl. 15:04.
Citera
2017-08-01, 15:15
Bannlyst
Citat:
´

Solipsism är för den trångsynta som inte förstår eller kan känna på sig andras medvetande och uppleva det andra upplever.

Så enkelt är det. Ditt eget medvetande är som en gren på ett stort träd där allas medvetande tillhör samma rötter. Det är därför samtal med andra kan verka som att man pratar med sig själv ibland. Att man så att säga kan räkna ut vad den andra svarar hela tiden.

Men just därför är ödmjukhet bra. Se mitt citat om universum nedan.
Citera
2017-08-01, 17:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Man kan kalla alla filosofiska teser för Apriori.

Citat:

Citat:
Inte alla filosofiska resonemang gör det. Ganska få.
Relativismen slutar dock i solipisim då den förnekar objektiv existens och sanning. Då finns bara jagets egna varseblivningar kvar.

MIN version av relativism förnekar inte objektivitets-konceptet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in