Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-28, 23:36
  #1
Medlem
526s avatar
Frågan har debatterats i årtusenden. Låt oss fortsätta.


Absolutism, filosofisk ståndpunkt som antar att det finns sanningar eller värden som är oberoende av människors kunskap eller värderingar och därför är eviga och oföränderliga.

Relativism, filosofisk ståndpunkt enligt vilken uppfattningar och teorier kan vara sanna endast i en sorts lokal eller begränsad mening; de kan på sin höjd vara sanna relativt t.ex. en kultur, en ideologisk ståndpunkt eller ett teoretiskt paradigm.
Citera
2017-07-28, 23:38
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Frågan har debatterats i årtusenden. Låt oss fortsätta.


Absolutism, filosofisk ståndpunkt som antar att det finns sanningar eller värden som är oberoende av människors kunskap eller värderingar och därför är eviga och oföränderliga.

Relativism, filosofisk ståndpunkt enligt vilken uppfattningar och teorier kan vara sanna endast i en sorts lokal eller begränsad mening; de kan på sin höjd vara sanna relativt t.ex. en kultur, en ideologisk ståndpunkt eller ett teoretiskt paradigm.

Det är en absolut sanning att det finns absoluta sanningar. Relativism är bullshit.
Citera
2017-07-28, 23:39
  #3
Medlem
tickledeltas avatar
Relativism är inte ens filosofi, det finns inte ens några objektiva måttstockar att rätta sig efter, blir bara meningslöst flum. "It's all relative maaaan" *puffar på haschpipan* "It's just my opinion and my reality maaan".

Att folk ens tror på det är rentav pinsamt om inte rentav farligt.
Citera
2017-07-28, 23:54
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tickledelta
Relativism är inte ens filosofi, det finns inte ens några objektiva måttstockar att rätta sig efter, blir bara meningslöst flum. "It's all relative maaaan" *puffar på haschpipan* "It's just my opinion and my reality maaan".

Att folk ens tror på det är rentav pinsamt om inte rentav farligt.

En sanning som är relativ är inte sann. Ännu en absolut sanning.
Citera
2017-07-29, 00:26
  #5
Medlem
526s avatar
Jag gör kopplingen att absolutism går ihop med rationalism
och att relativism går med empirism och fysikalism/materialism.
Är jag fel ute?
__________________
Senast redigerad av 526 2017-07-29 kl. 00:28.
Citera
2017-07-29, 00:32
  #6
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag gör kopplingen att absolutism går ihop med rationalism
och att relativism går med empirism och fysikalism/materialism.
Är jag fel ute?

Relativism har ingen koppling till fysikalsm eller materialsm vad jag kan se. Du tänker inte på Einsteins relativitetsteori? Den har inget med relativa sanningar att göra, utan beskriver fysikens lagar.
Citera
2017-07-29, 00:39
  #7
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Relativism har ingen koppling till fysikalsm eller materialsm vad jag kan se. Du tänker inte på Einsteins relativitetsteori? Den har inget med relativa sanningar att göra, utan beskriver fysikens lagar.
Ja nej, tänker att empirismen har svårt att förklara absoluta sanningar som inte är beroende av observationer. Därför blir empirismen relativistisk då den måste hålla sig inom vad som är observerbart, dvs att teorier kan vara sanna endast i en lokal miljö eller begränsad mening.
Citera
2017-07-29, 00:45
  #8
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja nej, tänker att empirismen har svårt att förklara absoluta sanningar som inte är beroende av observationer. Därför blir empirismen relativistisk då den måste hålla sig inom vad som är observerbart, dvs att teorier kan vara sanna endast i en lokal miljö eller begränsad mening.

Nja, relativism handlar mer om att det inte finns absoluter. Empirism handlar väl mer om vad man kan veta? Jag vill mena att det är ortogonalt.

Till exempel, vi vet inte hur många stjärnor det finns i universum. Empirism säger att vi måste utforska hela universum för att veta hur många stjärnor det finns. Vi måste ju hitta dom för att empiriskt visa att dom finns.

Relativism säger att jag vet inte hur många stjärnor du har i ditt universum, men i mitt har jag en miljon. Det är sant för mig.

Typ den typen av bullshit. Relativism är flum.
Citera
2017-07-29, 09:06
  #9
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Frågan har debatterats i årtusenden. Låt oss fortsätta.


Absolutism, filosofisk ståndpunkt som antar att det finns sanningar eller värden som är oberoende av människors kunskap eller värderingar och därför är eviga och oföränderliga.

Relativism, filosofisk ståndpunkt enligt vilken uppfattningar och teorier kan vara sanna endast i en sorts lokal eller begränsad mening; de kan på sin höjd vara sanna relativt t.ex. en kultur, en ideologisk ståndpunkt eller ett teoretiskt paradigm.

Och mitt förslag är att denna diskussion börjar från ett epistemisk underlag.

Är vi överens om detta?
Citera
2017-07-29, 09:08
  #10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tickledelta
Relativism är inte ens filosofi, det finns inte ens några objektiva måttstockar att rätta sig efter,

Du förväxlar "objektivitet" med "absoluthet".
Citera
2017-07-29, 09:09
  #11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är en absolut sanning att det finns absoluta sanningar.

Nix, det är en a priori-premiss.
Citera
2017-07-29, 14:05
  #12
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och mitt förslag är att denna diskussion börjar från ett epistemisk underlag.

Är vi överens om detta?

Visst.
Definitionerna ovan är från NE
Låt höra dina epistemiska underlag? Lägg fram dem här.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback