2017-07-28, 22:15
Medlem
PappaPundares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktroll
För en dryg månad sedan råkade jag tappa min smartphone i backen, vilket resulterade i att hela skärmen förvandlades till ett spindelnät. Luren hade ett par år på nacken så det var ingen katastrof, dock så kändes det lite surt när man vill spara pengar och inte har lust att lägga massa cash på en ny eller få skärmen fixad. Valde istället, som en nödlösning, att använda en gammal Nokia med närmare 10 år på nacken, som jag hittade i en låda hemma.

Kan säga att det var ett riktigt bra val! Tidigare satt jag slaviskt och kollade facebook, spelade meningslösa spel, och annat med luren. Tog massa bilder som ändå inte kom till någon nytta, skicka kilometerlånga sms utan vettigt innehåll, osv. Nu slipper jag detta, kan istället läsa fler böcker eller koncentrera mig på en film utan att behöva kolla mobilen ständigt. Det enda jag möjligtvis saknar är SL-appen, men det en egentligen en struntsak. Sjukt bra batteritid är det också i de gamla mobilerna, men behöver inte vara rädd att luren dör när man är ute.

Någon annan som valt att lägga undan sin smartphone och återgå till en gammal hederlig 3310'a eller liknande? Om inte, testa vettja!

Haha erkänn att du bara gjort det för du becknar
Citera
2017-07-28, 22:17
Medlem
BonerBatmans avatar
Äger en mobil men inte gett ut telefonnumret till någon. Använder den enbart för GPS och olika applikationer som underlättar olika sysslor som, bankid, biljettköp och miniräknare. Om folk vill få tag på mig kan de nå mig när jag kommer hem.
Citera
2017-07-28, 22:22
Medlem
Använder Ericsson Hotline.

Kommer nog byta inom kort och köra fältapan i framtiden.
Citera
2017-07-28, 22:26
Bannlyst
facebook är det stora problemet. Att känna tecnostress över vad en en brutta man för 20 år sen gick i årskurs nio gör på sin ålandsresa.

Själv kör jag bara whatsapp med min särbo, mina barn.

Utan swish skulle jag gå i KK inom 72 timmar.
Citera
2017-07-28, 22:32
Medlem
Firewaias avatar
34årig semi-datornörd som förra året köpte min första smartphone, inte haft mobiltelefon innan dess förutom en kort stund med en gammal Nokia på 90talet... Men nej, jag har inget mobilberoende så jag använder den bara för musik i bilen, ringa, smsa och glo på skitsidor online när jag sitter i en kö eller väntar på någon.

Bli av med beroendet så slipper du tvinga dig själv att använda skräp.
Citera
2017-07-28, 22:34
Medlem
Många, framförallt unga tjejer, är uppenbarligen helt torsk på smartphone och sociala medier. Häromdagen såg jag en ung mamma med två 4-5-åriga flickor i fina sommarklänningar som hoppade och skuttade bredvid kärran hon sköt framför sig. I kärran satt en lintott, i 2-årsåldern skulle jag gissa.
Mamman sköt kärran med armbågarna, i händerna höll hon en smartphone som tog all hennes uppmärksamhet. Hon tittade inte åt barnen en enda gång på väg till bilen som stod på parkeringen.
Denna syn gjorde mig samtidigt både sorgsen och förbannad. Unga föräldrar som är beroende av sociala medier fattar inte vad de och barnen går miste om. T o m en hund blir glad vid ögonkontakt, detta är vetenskapligt bevisat läste jag i en artikel nyligen. Kan tyvärr inte länka eftersom jag inte minns var jag läste det.
Smartphones är bra och praktiskt om man ger fan i sociala medier oavbrutet. Men det jag såg är helt oacceptabelt i min värld och den unga mamman borde aldrig skaffat barn, utan eventuellt en smartphone till.
Citera
2017-07-28, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktroll
För en dryg månad sedan råkade jag tappa min smartphone i backen, vilket resulterade i att hela skärmen förvandlades till ett spindelnät. Luren hade ett par år på nacken så det var ingen katastrof, dock så kändes det lite surt när man vill spara pengar och inte har lust att lägga massa cash på en ny eller få skärmen fixad. Valde istället, som en nödlösning, att använda en gammal Nokia med närmare 10 år på nacken, som jag hittade i en låda hemma.

Kan säga att det var ett riktigt bra val! Tidigare satt jag slaviskt och kollade facebook, spelade meningslösa spel, och annat med luren. Tog massa bilder som ändå inte kom till någon nytta, skicka kilometerlånga sms utan vettigt innehåll, osv. Nu slipper jag detta, kan istället läsa fler böcker eller koncentrera mig på en film utan att behöva kolla mobilen ständigt. Det enda jag möjligtvis saknar är SL-appen, men det en egentligen en struntsak. Sjukt bra batteritid är det också i de gamla mobilerna, men behöver inte vara rädd att luren dör när man är ute.

Någon annan som valt att lägga undan sin smartphone och återgå till en gammal hederlig 3310'a eller liknande? Om inte, testa vettja!

Aldrig i livet att jag återgå till gammal telefon! Jag kollar inte heller facebook och spela meningslösa spel som du men jag kan inte tänka mig vara utan GPS. Den har räddat mig många gånger när jag har svårt att hitta till rätt address. Bara GPS:en är skäl nog att äga smartphone tycker jag ifall man gå vilse. Tänk så mycket lidande det kan innebär att gå vilse. Jag skulle vilja påstå att det är omöjlig att gå vilse om man har en fungerande GPS i mobilen och vet hur man använder det. Människor har dött när de gått vilse innan det fanns smartphone. GPS:en i smartphone är därför en billig livförsäkring!
Citera
2017-07-28, 22:55
Medlem
AlfaQhards avatar
Köpte nya Nokia 3310 2017, bästa köpet på länge, batteriet räcker i veckor, och jag mår mycket bättre när man inte blir spammad med reklam från sociala medier
Citera
2017-07-28, 22:56
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Skulle aldrig vilja ha en gammal mobil och det har inget med FaceBook , Instagram och allt vad det heter att göra eftersom jag avhåller mig från allt som inte är person-till-person-kommunikation.
Email, SMS och Whatsapp (bara man blockerar alla jävla grupper) är inget problem.

En smartphone är så jävla prakiskt för Mobilt BankID, bankappar, resebolagsappar med boarding cards och andra e-biljetter, GPS- och kartfunktion, vattenpass, ficklampa osv osv.

Det är inte distraherande utan oerhört praktiskt och ger snarast mer tid till annat.
Citera
2017-07-28, 23:01
Medlem
Raudsepps avatar
Har inte gått över till smartphone ännu, kört på en tålig Samsung de senaste 5-6 åren..
Citera
2017-07-28, 23:03
Medlem
Kul att folk gnäller på själva telefonen när viljestyrkan att bara ta bort fejsan/insta/twitter apparna inte verkar finnas
Citera
2017-07-28, 23:12
Medlem
bl-gr-ns avatar
Hade en period då jag ville ha en liten fickvänlig mobil, efter att ha tröttnat på Galaxy Note1 phablet (med en för 2011 enorm 5,3" skärm).
under dryga året slet jag ut en SE Hazel och en SE T707, de fungerar fortfarande men har repiga skärmar och andra skönhetsfel.
Hade hela den tiden SGN1/Note1:en som bilnavigator och för surf på arbetsraster.

Har en SE W880 (supertunn walkman mobil) som är mig kär och skoj att leka med (W880 fungerar utmärkt med 16GB m2 kort med tusentals mp3 låtar).

Har kapitulerat för smartphones idag via en LG H410 hopfällbar Android till en kompakt Galaxy A3. Väntar nu på en 5,5" Oukitel K6000 att använda som "resedator" (I väntan på en Linux surfplatta)g
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in