• 1
  • 2
2017-07-28, 19:49
Medlem
flashbacktrolls avatar
För en dryg månad sedan råkade jag tappa min smartphone i backen, vilket resulterade i att hela skärmen förvandlades till ett spindelnät. Luren hade ett par år på nacken så det var ingen katastrof, dock så kändes det lite surt när man vill spara pengar och inte har lust att lägga massa cash på en ny eller få skärmen fixad. Valde istället, som en nödlösning, att använda en gammal Nokia med närmare 10 år på nacken, som jag hittade i en låda hemma.

Kan säga att det var ett riktigt bra val! Tidigare satt jag slaviskt och kollade facebook, spelade meningslösa spel, och annat med luren. Tog massa bilder som ändå inte kom till någon nytta, skicka kilometerlånga sms utan vettigt innehåll, osv. Nu slipper jag detta, kan istället läsa fler böcker eller koncentrera mig på en film utan att behöva kolla mobilen ständigt. Det enda jag möjligtvis saknar är SL-appen, men det en egentligen en struntsak. Sjukt bra batteritid är det också i de gamla mobilerna, men behöver inte vara rädd att luren dör när man är ute.

Någon annan som valt att lägga undan sin smartphone och återgå till en gammal hederlig 3310'a eller liknande? Om inte, testa vettja!
Citera
2017-07-28, 19:56
Medlem
välkommenti bups avatar
Jag själv har en telefon från 2010. Allt jag behöver är att ringa/sms och att ha musik på mobilen.

jag har aldrig haft internet på en telefon.
Citera
2017-07-28, 19:58
Medlem
Internhumors avatar
Har en android mobil men har gått över till ett extremt batteri-sparläge utan några avancerade funktioner. Inte en enda app installerad.

Kan ringa/ta emot samtal och skicka/ta emot MMS/SMS. Det räcker.

Kostar bara onödigt mycket pengar att surfa och aktiviteten på sociala medier har jag flyttat till hemmets devicer som en exklusiv fritidsaktivitet. Jobbet går före tjattret på sociala medier.
Citera
2017-07-28, 19:59
Medlem
mainfurers avatar
njä inte en men det är jävligt nära, rätt trött på de här allt-i-allo lurarna, dyra och krånglar mest. Skulle sprungit in på netonnet idag o köpt en de har för typ 300 när jag var i stan men han inte. Får bli en annan dag
Citera
2017-07-28, 20:10
Medlem
PeterStormar-Ins avatar
Jag också.
Bytade ut min iPhone mot en gamla Huawei-knapptelefon som jag kom över för 30 kr.
Aldrig någon stress mer.
Citera
2017-07-28, 20:17
Medlem
Pretorian1s avatar
Jag sitter i tankarna att göra mig av med både dator och smarttelefon. Trist bara att telefonen är helt ny. Köpte den i och för sig väldigt billigt i Hong Kong. Men jag har också ett stort behov av att "koppla ner".

Jag matas stadigt med skräp i form av "nyheter", politik, folks idiotiska åsikter, spelberoende (ej pengar involverat) samt porr.

Jag har väldigt många andra saker som jag borde spendera tid med istället för att sitta uppkopplad 24/7.

Och nej, jag finner ingen balans på det.

Jag har dock en del vänner som jag träffat på resande fot som jag inte vill förlora kontakten med. Men får väl bara förklara att detta gäller 3 månader och att jag använder datorn på biblioteket någon gång i veckan.
Senast redigerad av Pretorian1 2017-07-28 kl. 20:19.
Citera
2017-07-28, 20:29
Bannlyst
Hade en 3310 fram till 2015 så kan väl säga att jag gjort det omvända då jag väntade så länge med att uppgradera. Kommer nog aldrig gå tillbaka till Nokia då jag är så mycket friare med min S7:a. Inte låst till datorn längre.

Så länge man inte har sociala medier så är den oerhört användbar och tar inte upp tid (sparar snarare) om man inte råkar vara beroende av spel på den eller något. Skulle dock inte ha några större problem att byta tillbaka. Värre för facebögberoende människor kåta på likes eller folk som måste spela angry birds/candy crush/vad det nu spelas.
Citera
2017-07-28, 21:10
Medlem
Det ni upplever är inte smartlurarnas fel utan helt och hållet erat eget.
Bara för att man har 100 liter öl eller brännvin hemma, så måste man inte sitta och pimpla jämt, och heller inte äta chips jämt bara för att man har 20 påsar hemma. Bilarna har 200 i toppfart, men inte måste man köra särskilt mycket fortare än skyltat för den delen.

Så, bara för att man har en smartlur, och 4G i stora lass, så måste man inte ha luren framför trynet mest hela tiden, var man går och står etc.

Jag har inte minsta problem med att låta min iPhone ligga i fickan orörd större delen av dagen, om det inte finns nån egentlig anledning att använda den.

Missbruk kan ha många ansikten...
Citera
2017-07-28, 21:16
Medlem
l150s avatar
Jag har en Nokia 3710, viktelefon.
Lessnade på dålig batteritid, höga prislappar och kass kvalitet, "härdat glas" etc.
Citera
2017-07-28, 21:25
Bannlyst
Jag har nyligen köpt en ny mobil en Doro vik telefon 1320 spänn, den ligger bra i fickan.

Jag har samma nummer i dag som jag fick 1995 jag kommer aldrig få mobilnacke.
Citera
2017-07-28, 22:06
Medlem
MCHapss avatar
Jag försökte ett tag men det blir krångligt när man har vant sig vid kartor, mobilbank, swish och sånt som faktiskt förenklar vardagen avsevärt. Har aldrig haft problem med att jag skulle kasta bort tid vid Facebook, förstår inte hur folk pallar. Ta bort alla appar som du slänger tid på, det är inte svårare än så egentligen.
Citera
2017-07-28, 22:10
Medlem
KonstigaGrannens avatar
Jag hade en smartphone då det kom.

Nu har jag en icke-smart mobil, ringer och sms'ar bara med den.

Känner inte för att betala för surf/leta wifi eller så. Det känns inte alls viktigt för mig med nåt av det där man har smartphone till.

Det kanske ändrar sig framöver. Just nu är det helt ointressant iaf.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in