Citat:
Det är ju bara att läsa detta, för att förstå att modern är fasiken inte normal.
Hon försöker skylla allt på att LVUn beror på omständigheter kring dotterns död. Det står nedan klart och tydligt att oavsett det, brister dem i sin tillsyn och det fanns brister redan innan hennes död.
Rätta mig gärna om jag har fel, men var det inte så att när soc hämtade barnen, så kunde inte ens A hitta alla mediciner till dottern?
Trots detta påstår föräldrarna att de alltid skött medicineringen.
Hon försöker skylla allt på att LVUn beror på omständigheter kring dotterns död. Det står nedan klart och tydligt att oavsett det, brister dem i sin tillsyn och det fanns brister redan innan hennes död.
Nathalie Westin anger att hon inte har några brister som förälder och visar ingen förståelse över oron att Andreas Westin inte får vara ensam med barnen. Vid det oanmälda hembesöket den 20 september 2017 hade hon lämnat barnen med Andreas Westin. I bostaden fanns även en man, som är känd av polisen, och hans flickvän. Nathalie Westin har uppgett att hon var och handlade medicin och att hon var borta i cirka 35 minuter samt att hon senare under kvällen var och handlade mat. Under de 45 minuter som nämnden var där kom hon inte hem. Hon var inte heller hemma när nämnden kom tillbaka senare under kvällen för att omhänderta barnen
När Joline var på Athenagården delade hon napp med andra barn och hennes nappar rengjordes aldrig trots att personalen påpekade infektionsrisken för föräldrarna. Hon fick även bada med andra barn där trots infektionsrisken. Det har även varit smutsigt i båda föräldrarnas hem och det har funnits cigarettfimpar framme som barnen kunnat få i sig. Joline har varit sluten och nedstämd samt har haft dåliga värden och har fått infektioner. Efter placeringen i jourfamiljen mår hon bättre och är glad, alert och hennes värden har ökat. Detta har även bekräftats av fyra sjuksköterskor på NÄL. Alwin har uppvisat ett avstängt och distanslöst beteende samt har inget känsloregister. Han uppfattas som självförsörjande vilket är ett tecken på när barn inte får stimulans. Föräldrarna har visat flera omsorgsbrister vad gäller säkerhet, hygien och att skydda barnen från skadliga miljöer. Även om man bortser från misstanken om grovt vållande till annans död är de brister som föräldrarna uppvisat allvarliga och föräldrarna saknar insikt i hur barnen påverkas. De tillgodoser vare sig tillsammans eller var för sig barnens behov av trygghet, stabilitet och säkerhet samt de utsätter barnen för en påtaglig och konkret risk att fara illa vad gäller deras hälsa, utveckling och anknytning. Den nödvändiga vården kan inte ges på frivillig väg då föräldrarna saknar insikt om sin egen problematik och barnens grundläggande behov. De har även tidigare avbrutit familjebehandling och tackat nej till familjehemsplacering. Förutsättningarna för vård enligt LVU är därmed uppfyllda.
Hon har tidigare bott i en bostad som inte var barnvänlig och vistades därför i Andreas bostad där barnen har bott. Sedan den 16 oktober 2017 har hon en ny bostad som är barnvänlig och som ligger nära Alwins dagmamma och Jolines förskola. Andreas syster, som varit ett stort stöd, bor mitt emot henne. Tanken är att barnen enbart ska vara i hennes bostad.
Rätta mig gärna om jag har fel, men var det inte så att när soc hämtade barnen, så kunde inte ens A hitta alla mediciner till dottern?
Trots detta påstår föräldrarna att de alltid skött medicineringen.
Jo, så var det. Pappan letade runt utan att hitta och soc fick åka till sjukhuset för att hämta upp ny medicin. Om mitt barn hade cancer och chansen att att överleva hängde på rätt medicinering och att jag inte utsatte barnet för smittorisker så skulle hela mitt liv gå ut på att göra rätt. Alla som är föräldrar kan sätta sig in i skräcken att ens barn kan dö ifrån en, och att då medvetet skita i både medicin och andra säkerhetsföreskrifter borde vara fängelsestraff på. Då båda föräldrarna skyller ifrån sig stenhårt gällande både dotterns död, och den andre dotterns dåliga värden, så inser man att det finns INGET som kan få dem att vakna upp. Herre gud - ett barn har dött och ett annat barn har de minskat chansen till överlevnad på.