2017-07-27, 16:56
Medlem
Hej!

Är en tjej på 29 år med Adhd och GAD och lite annat.

Jag har provat alla mediciner för Adhd under 10 års tid, nu tar jag endast Attentin eftersom Metaminan togs bort.
Dem säger att det är samma bara att den innehåller en annan molekyl.

Jag tar 2+2+2.. och mer vis behov beroende på när jag vaknat och hur tätt inpå jag tagit medecinen.

Förut tog jag 3+3+3 av Metaminan men gick ner i dos efter att jag bytte medicin för jag trodde kanske jah blev lite "osocial/tråkig" av den dosen men nu kanske jag vill höja nångång igen.

Det jag vill fråga er är detta, Upplever ni några biverkningar? Hur känner ni er när ni inte tar medecinen? Känner ni av när den avtar?

Jag personligen har svårt att avgöra om medecinen är det som gör mig pigg/trött under dagen eller om det är min kost.

På mornarna är jag alltid trött, jag KAN inte funka, kroppen är stel och kommer igång efter 2-3 h i komb med medecinen.

Sen får jag en del dippar under dan om ja ej tar medecinen med 2-3 timmars mellanrum.

Har svårt att umgås med människor också, vet inte om det är pga medecinen eller allmän temporär depression/eller rekyleffekt av medecinen.

Ibland är jag glad och hype men det skiftar nått enormt.

Låt oss diskutera våra symptom och erfarenheter för att hjälpa varann :-)

Hareeeee!!!
Citera
2017-07-28, 11:07
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberrez
Hej!

Är en tjej på 29 år med Adhd och GAD och lite annat.

Jag har provat alla mediciner för Adhd under 10 års tid, nu tar jag endast Attentin eftersom Metaminan togs bort.
Dem säger att det är samma bara att den innehåller en annan molekyl.

Jag tar 2+2+2.. och mer vis behov beroende på när jag vaknat och hur tätt inpå jag tagit medecinen.

Förut tog jag 3+3+3 av Metaminan men gick ner i dos efter att jag bytte medicin för jag trodde kanske jah blev lite "osocial/tråkig" av den dosen men nu kanske jag vill höja nångång igen.

Det jag vill fråga er är detta, Upplever ni några biverkningar? Hur känner ni er när ni inte tar medecinen? Känner ni av när den avtar?

Jag personligen har svårt att avgöra om medecinen är det som gör mig pigg/trött under dagen eller om det är min kost.

På mornarna är jag alltid trött, jag KAN inte funka, kroppen är stel och kommer igång efter 2-3 h i komb med medecinen.

Sen får jag en del dippar under dan om ja ej tar medecinen med 2-3 timmars mellanrum.

Har svårt att umgås med människor också, vet inte om det är pga medecinen eller allmän temporär depression/eller rekyleffekt av medecinen.

Ibland är jag glad och hype men det skiftar nått enormt.

Låt oss diskutera våra symptom och erfarenheter för att hjälpa varann :-)

Hareeeee!!!

Det är olika hur man uppfattar effekten från Dexamfetamin (attentin, metamina, dexedrin, et c), den fungerar inte för alla med sjukdomen - därför det finns andra preparat.

Dock, så tycks det vara väldigt många med "klassisk" ADHD (dom mest solklara fallen, som stämmer bra med vad diagnosen traditionellt uppfattats innebära) som uppfattar Dexamfetamin som det bästa medlet av alla.

Du kan läsa mer vad folk har sagt om det hela i dom här två trådarna:

(FB) Allt om ADHD!

(FB) Den stora tråden om Cs-läkemedel som Ritalina, Metamina, Concerta med flera.

Jag själv har en atypisk form av ADHD, någonting som stämmer in mer på ett koncept som kallas SCT - Sluggish Cognitive Tempo, möjligen vissa likheter med Narkolepsi.

Endast provat LISdexamfetamin, Elvanse, vilket dock borde ha nästan exakt samma effekt som Dexamfetamin - min erfarenhet var att det hjälpte med kanske 30% av symptomen och att det hade något bättre bieffekter än Metylfenidat (ritalin, concerta, medikinet, et c), men att det dessvärre inte hjälpte mig nog mycket.

Skall förmodligen prova det närbesläktade preparatet DextroLEVOamfetamin (m ao klassiskt "tjack") inom en nära framtid - det har faktiskt lite annorlunda egenskaper och effekter än Dexamfetamin.
Citera
2017-07-28, 15:02
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Skall förmodligen prova det närbesläktade preparatet DextroLEVOamfetamin (m ao klassiskt "tjack") inom en nära framtid - det har faktiskt lite annorlunda egenskaper och effekter än Dexamfetamin.

Uppdatera gärna eller dra iväg ett PM när du provat racematet.

Jag hade en förhoppning om att det skulle ge mindre blyröv (couch lock) än den isolerade dextroisomeren, blev nog lite besviken i synnerhet eftersom Adderall
- på alla engelskspråkiga forum - hypas upp som världens raketbränsle i jämförelse med Dexedrine/Dextrostat.

Antar att det rör sig om läkemedlet Amfetamin och inte något jox från gatan?
Citera
2017-07-28, 16:26
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar
Uppdatera gärna eller dra iväg ett PM när du provat racematet.

Jag hade en förhoppning om att det skulle ge mindre blyröv (couch lock) än den isolerade dextroisomeren, blev nog lite besviken i synnerhet eftersom Adderall
- på alla engelskspråkiga forum - hypas upp som världens raketbränsle i jämförelse med Dexedrine/Dextrostat.

Antar att det rör sig om läkemedlet Amfetamin och inte något jox från gatan?

Självfallet - gatujox är bara idiotiskt.

Minns att du beskrivit dina erfarenheter med AMP-racemat förut, och det lät välan inte allt för lovande, då vi har liknande symptom, men det känns i vart fall som om att det är värt ett försök.

För tillfället provar jag förresten Guanfacin, vilket välan är en intressant upplevelse - tycks hjälpa på en del sätt, men ärligt talat så tycker jag den funkar bättre sen jag började kombinera den med låga doser överblivet Metylfenidat - detta tycks vara ett övergripande mönster online också, för dom av oss med liknande ADD/SCT/CDD -symptom.

I teorin så borde det inverka DIREKT på CDD's grundproblem, eftersom att SPL, centrat i hjärnan som nyligen blev utpekat som ett första troligt läkemedelsmål, innehåller en stor mängd Alpha-2-receptorer.
Dock så verkar inte åsikterna bland patienterna helt stämma överens med teorin - möjligen att det har att göra med att det är annorlunda Alpha-2 underreceptorer i SPL än i PFC - inte Alpha-2a, men möjligen Alpha-2b eller 2c.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in