2017-07-27, 23:43
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigsten
Ja gamla Toyota är superpoppis i Afrika. Man kan lätt stoppa 1-2 bilar i en container och skicka ner till Afrika. Kostar antagligen ingen stor summa. Att skeppa containers har blivit väldigt billigt om man tänker på att dessa kan skickas runt hela världen.

Man kan nog kanske få in 3 Kangoo i en 45 fots container. En koll med online-kalkylator visar t ex att det kostar ca 2000 USD att skeppa en sådan container från Göteborg till Lagos i Nigera.
Citera
2017-07-28, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Sålde en Corolla och en Hilux för några år sedan. Corollan saknade fungerande bromsar och King cabben gick inte igenom besiktningen. En arab som skickat "Afrika export lapp" kom och betalade kontant för bilarna, inga frågor, ingen provkörning, inga problem.

Corollan skulle till Congo och Hilux skulle till Libyen sa han. Varierar vart bilarna går beroende på vem som betalt mest.
Det är rätt dyrt att köpa en skrotbil i Afrika, ett vrak kostar multum där nere.

Vart skulle King cabben då
Citera
2017-07-28, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Man måste ju ha ganska hög marginal om man både ska betala för transporten och ändå kunna plocka ut en vinst bara på mellanskillnaden. Låter sinnes, men det kanske stämmer. Jag vet inte så mycket om skåpbilspriser i Afrika, det bara lät märkligt.
en bil värd 10k här kan säljas för 150k i afrika. var ju på uppdrag granskning om firmor som sysslade med detta. köpte upp skrotbilar som dom skickade utan att regga om dom till afrika = massa avställda bilar rullar i afrika.
Citera
2017-07-28, 07:12
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Hehe, det där fick mig att tänka på den här dokumentären som Vice gjorde:

https://www.youtube.com/watch?v=GslPzhFLyas

Ja, bush mechanics ska inte underskattas. Jag blir mest förundrad över hur man kan få marginal efter att ha betalat en transport till Afrika.
Kvantitet, jobbat i exporthamn o det var en helvetes massa containers ibland med just en avsändare, uppåt 200 bilar.
Citera
2017-07-28, 08:07
Medlem
nittontrettons avatar
Har en bekant som hade en Toyota Pickup som någon gång per år fick brev om att dem köper bilen av han.. 15 år gammal bil. Afrika export. Toyota är väldigt populära där, driftsäker...
Citera
2017-07-28, 08:49
Medlem
Under---18s avatar
Många båtar fraktar saker från kina till europa, när dom går tillbaka kan dom väl knappast vara fullastade med varor som ska tillbaka till kina. Lär bli lite billigare att transportera då, eller?
Citera
2017-07-28, 09:28
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Jaha, så det är även personbilar? Begpriserna är ju väldigt låga på äldre bilar nuförtiden, så finns det köpkraft i Afrika och inte här så visst, men transportkostnaden... tja, måste löna sig då.

Lastbilar med grusflak går som smör med.

Har en afrikan på ena jobbet han håller på med sånt här. Letar på blocket, Mercedes SUV är också eftertraktade.

Han kör ner bilarna till Hamburg, in i cointainer. Tror att han får ganska bra för det, iaf i hans ögon. För mig låter det inte som att det skulle vara värt besväret.

Hans afrikanska bekanta skickar email om vad de vill ha, så letar han.

Hur bra flyt han har i dessa affärer vet jag inte riktigt, troligen gör han sken av att det går bättre än det gör medtanke på hur han lever. Det eller så blir han blåst och får för lite för det hela.
Citera
2017-07-28, 09:50
Medlem
Export av gamla bilar (främst japanska) till Afrika har som sagt pågått under många år. Min farbror har en Toyota Hilux som firmabil och han får påringningar då och då från araber som vill köpa den. (Den skall säkert skickas till IS i Syrien, Hilux är ju populära där). Grannarna till mina föräldrar hade en 15 år gammal HiAce buss som hade gått sisådär 30 tusen mil, den kom några afrikaner och köpte en kväll helt oanmält. De hade hämtat utdrag från Transportstyrelsen på intressanta bilar som de ville köpa och exportera. De betalade dock bra, tror de fick 30-35 tusen kontant för den.
Citera
2017-07-28, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
Det är bara bilddelar och däck som skeppas i containers.
Hela bilar skeppas till Afrika med Roll-on-/Roll-off - båtar från Hamburg. Varje båt tar 3 000 -- 5 000 stycken personbilar vid varje resa. Antalet är lite beroende på om de samtidigt tar med lastbilar, maskiner eller annat stort gods.

Det stämmer inte alltid!
Jag har flera kompisar som sålt både person och lastbilar till dessa afrikaner.
I samtliga fall stuvades fordonen in i containrar efter att dom fyllts med beggade och nya varor.
Det var gamla toastolar,handfat,badrumsskåp.......ja all möjlig skit som syns i baljorna på återvinningsstationerna.
I ett fall så var det två gamla Volvo lastbilar som gått som tidningsbilar i Stockholms innerstad.
Där fick snubbarna kapa flaken på bredden för att få in dom i containern.
Dom fick nog ta en bit på längden också.
Hytterna fylldes med ovannämnda skit.
Över och under bilarna var det knökfullt också.
Senast redigerad av Rivet 2017-07-28 kl. 10:48.
Citera
2017-07-28, 13:04
Medlem
När vi köpte en RAV4 så tvekade inte bilförsäljaren att ta våran Yaris Verso, och bara påpekade direkt att den hamnar i Afrika.
Citera
2017-07-28, 14:40
Medlem
rejvgudruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomodoFall
Något som inte nämnts angående varför det är så lönsamt att exportera skit till Afrika: det finns cirka 500 miljoner fler afrikaner idag (läs: ett nytt Europa i befolkningsmängd) idag än 1990. Med andra ord, genomsnittsafrikanen kanske inte är så tät, men den totala efterfrågan ökar något så in i helvete ändå.

Snitt-IQ på 70. Alltså samma nivå som utvecklingsstörda européer.
Jesus. Det produceras lite eftersom det inte finns en marknad (ännu). Kina investerar enormt mycket stålar i afrika som spås bli den nya tigerekonomin när Kinas östkust blir för dyr. Ge det 10-20 år till så kommer kineser äga en kontinent full av slavar som jobbar för bananer.
Citera
2017-07-28, 16:23
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Jag syftade på biten med att äga och kunna hantera en felkodsläsare. Är det bristkompetens så kan man nog göra fina pengar på plats. Men det finns inget land i hela Afrika som lockar mig. Zambia verkar väl lite okej kanske. Sen såklart Mauritius och sådana ställen, men jag antar att bilsituationen gäller mainland.

Exakt, jag med. Det är sån brist på människor där som har kunskapen. Frågat min kompis som är därifrån och han har inget bättre svar än att det är kulturella skillnader. Här när felkodsavläsningsmöjligheteran kom räcker det ju med en diod och hobbymeckar kunde genast anamma metoden redan då. Nu är det ju ofta plug and play men ändå sån brist på kunskap på den afrikanska kontinenten. Mitt lilla huvud har svårt att förstå det för entreprenörsandan saknas inte i de afrikanska länderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in