2017-07-27, 14:48
Medlem
Studioworkss avatar
Sitter på ett företag som har en Renault Kangoo.
Med jämna mellanrum ringer folk (bilföretag?) och frågar om de kan få köpa den.
Endast Kangoon, aldrig någon av de andra transportbilarna vi har!
Och den är inte ens särskilt ny!
Why is that??
Jag tror det har ringt ett 20-tal olika och frågat samma sak de sista åren.
Snälla Kangoofantaster och andra på Flashback, hjälp mig lösa denna gåta!
Varför i helvete är det så många som är just Kangookåta?
Citera
2017-07-27, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studioworks
Sitter på ett företag som har en Renault Kangoo.
Med jämna mellanrum ringer folk (bilföretag?) och frågar om de kan få köpa den.
Endast Kangoon, aldrig någon av de andra transportbilarna vi har!
Och den är inte ens särskilt ny!
Why is that??
Jag tror det har ringt ett 20-tal olika och frågat samma sak de sista åren.
Snälla Kangoofantaster och andra på Flashback, hjälp mig lösa denna gåta!
Varför i helvete är det så många som är just Kangookåta?
För att den inte är så ny och de misstänker att ni kommer att byta ut den snart och att de då på detta vis kan få den billigt för att exportera till Afrika och tjäna en slant?
Citera
2017-07-27, 15:06
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
För att den inte är så ny och de misstänker att ni kommer att byta ut den snart och att de då på detta vis kan få den billigt för att exportera till Afrika och tjäna en slant?

Jo, men varför bara Kangoon?
Varför aldrig aldrig någon av de andra, lika gamla, transportbilarna?
Citera
2017-07-27, 15:14
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen

Lönar det sig verkligen att transportera en gammal skruttbil så långt? Den kan väl inte vara värd mycket?
Citera
2017-07-27, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studioworks
Jo, men varför bara Kangoon?
Varför aldrig aldrig någon av de andra, lika gamla, transportbilarna?
Det kan vara så att de är enormt eftertraktade i Afrika och därmed vet de att hur den än ser ut så kan de sälja den vidare.
Grannen har en rostig Toyota Hilux stående och han får samtal och brev minst en gång i månaden med folk som vill köpa den trots att den inte varit varken påställd eller besiktigad de senaste fyra åren.
Han Mitsubishi pic up däremot vill de inte ens lägga ett skambud på trots att den är i trafik och många år nyare.
Jag har även för mig att jag läst någonstans att Kangoon och Berlingo ska vara eftertraktade i Estland eller om det nu var Lettland.
Citera
2017-07-27, 15:24
Medlem
Värden i länder som går mer åt u-länder brukar det kring bilar mest handla om huruvida man kan serva dem. Dessa bilar är förmodligen populära av den anledningen. Vissa modeller kan man och har reservdelar till, eller kan bush-fixa enkelt.

Rutinerna man bygger upp kring bilmärkena blir starka. Man är van att reparera skiten ur bilen. Och har inte alls samma synsätt som vi har där vi mäter årsmodell med antal mil och där bush-fixing handlar mer om att slå ett samtal till en verkstad/bärgare.
Citera
2017-07-27, 15:24
Medlem
l150s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Lönar det sig verkligen att transportera en gammal skruttbil så långt? Den kan väl inte vara värd mycket?

Defekta, krockade, långmilare etc etc.
Allt gammalt skrot verkar vara en vinstaffär att skeppa ner till Afrika.
Dom producerar ju inte så mycket själva där nere.
Så behovet av import är skyhögt, och därefter sätts priserna.
Citera
2017-07-27, 15:26
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l150
Defekta, krockade, långmilare etc etc.
Allt gammalt skrot verkar vara en vinstaffär att skeppa ner till Afrika.
Dom producerar ju inte så mycket själva där nere.
Så behovet av import är skyhögt, och därefter sätts priserna.

Man måste ju ha ganska hög marginal om man både ska betala för transporten och ändå kunna plocka ut en vinst bara på mellanskillnaden. Låter sinnes, men det kanske stämmer. Jag vet inte så mycket om skåpbilspriser i Afrika, det bara lät märkligt.
Citera
2017-07-27, 15:28
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Värden i länder som går mer åt u-länder brukar det kring bilar mest handla om huruvida man kan serva dem. Dessa bilar är förmodligen populära av den anledningen. Vissa modeller kan man och har reservdelar till, eller kan bush-fixa enkelt.

Rutinerna man bygger upp kring bilmärkena blir starka. Man är van att reparera skiten ur bilen. Och har inte alls samma synsätt som vi har där vi mäter årsmodell med antal mil och där bush-fixing handlar mer om att slå ett samtal till en verkstad/bärgare.

Hehe, det där fick mig att tänka på den här dokumentären som Vice gjorde:

https://www.youtube.com/watch?v=GslPzhFLyas

Ja, bush mechanics ska inte underskattas. Jag blir mest förundrad över hur man kan få marginal efter att ha betalat en transport till Afrika.
Citera
2017-07-27, 15:34
Medlem
Citat:
Uppenbarligen så lönar det sig, tjejen har en Avensis 99,a och hon får brev en gång om året där någon som åtminstone utåt verkar vara en firma vill köpa hennes bil de har dessutom fasta priser som enligt vad de skriver är minimum pris så det inte blir lägre vid en eventuell försäljning, det är dessutom ganska bra betalt som de erbjuder så det är klart frestande om man vill bli av med bilen snabbt och inte vill hålla på med annonser på blocket.
Sen om det som de skriver vad gäller pris osv stämmer med verkligheten när det väl gäller är en annan sak men då är det ju bara att hänvisa till vad det står i texten och be dem dra dit pepparn växer.
Dessa skriver klart och tydligt att de tänker exportera bilen till Afrika.
Citera
2017-07-27, 15:35
Medlem
l150s avatar
Citat:
Man måste ju ha ganska hög marginal om man både ska betala för transporten och ändå kunna plocka ut en vinst bara på mellanskillnaden. Låter sinnes, men det kanske stämmer. Jag vet inte så mycket om skåpbilspriser i Afrika, det bara lät märkligt.

Dom skickas kanske ner i bulk.
När jag tänker efter så ringde dom till mitt gamla jobb och ville köpa en riktigt röten gammal sprinter med flak.
När den väl hamnade på blocket så försvann den på fem minuter.

Har själv sålt en gammal cheva pickis, då ringde halva Afrika under första halvtimmen.
Citera
2017-07-27, 15:35
Medlem
Citat:
Jag blir mest förundrad över hur man kan få marginal efter att ha betalat en transport till Afrika.

Ja det är ju den intressanta punkten här. Vilka summor erbjuder man för bilarna osv ? Transporten måste de ha något system för och komma undan billigt via något fraktfartyg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in