Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Man måste ju ha ganska hög marginal om man både ska betala för transporten och ändå kunna plocka ut en vinst bara på mellanskillnaden. Låter sinnes, men det kanske stämmer. Jag vet inte så mycket om skåpbilspriser i Afrika, det bara lät märkligt.
Från Stockholm till Hamburg betalar man 3.000 kr per bil. Man får med lite trix in 3 bilar i en 13-meters trailer.
Båt från Hamburg till Afrika mellan € 500-600.
Under tiotusen i frakt. Visst mkt pengar men du tjänar ändå c:a 5.000 kr per bil du skickar ner om det är en sen 90-talare som du betalat gångbart Sverigepris för. Hyundai, Nissan och Toyota är det som gäller. Inte alla modeller av dessa märken gillas. Har bilen bara en nyckel vill ingen ha den då den kommer fram. Antagligen för att om man tappar en nyckel är bilen oanvändbar iom svårighet att framställa ny nyckel med inbyggd startspärr.
Skruva bil kan man även i Afrika men när det kommer till felkoder är det få som kan något. Man bryr sig inte om ABS-lampor och airbag-lampor och andra varningar som inte hindrar bilen från att vara funkionell på vägen.
Nånting jag läste här på Flashback om nycklar som är kodade och bilen inte kan starta utan -har man bara en nyckel med chip i så kan man bygga in den i instrumentbrädan och då får motorn/styrboxen signal från nyckel men du kan använda en nyckel gjord hos valfri låssmed. Då kringgår man att man behöver en nyckel med ship.
Bilar är hårdvaluta i bl.a. Guinea. Reservdelar är mkt billigare än i Europa.
Skickar man 2 bilar och har en eller flera personer på plats som kan hämta bilarna från hamnen har man 10.000 kr svart och det är inte mkt jobb ens. Båtfrakt beställer man på nätet. Bilarnas transport till Hamburg har bl.a. jag numret till pga omständigheter.
Man måste komma ihåg att det är hårt korrumperade länder i Afrika. Du måste verkligen känna den person där nere som ska hjälpa dig. I bland kan de i hamnen vilja ha mutor för att man ska få loss bilen från hamnen och det är inte bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
lespaul80
Ja det är ju den intressanta punkten här. Vilka summor erbjuder man för bilarna osv ? Transporten måste de ha något system för och komma undan billigt via något fraktfartyg.
Min kompis köper t.ex. en Nissan Almera sent 90-tal el- tidigt 00-tal för c:a 10.000 kr och kammar ändå hem c:a 5.000 kr i vinst på den.
Bil : 10K
Frakt land: 3K
Båtfrakt : 5.5 K
Det gör 18,500 kr och han tjänar 5.000 kr ovanpå detta.
Vill man tjäna pengar ska man starta en firma som kan läsa felkoder i Afrikanska länder. Den kunskapen är det ont om där. Skruva kan de som sagt.