2017-07-27, 21:10
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdeimos
Påminner om en Corolla -95 jag sålde runt 2010. Det var en fin Corolla med fullstämplad servicebok och det ringde minst 20 med brytning under samma dag. Han som jag tyckte var mest seriös(Den enda egentlige.. suck...) kunde inte ens svenska utan använde en tolk men de var öppna med att bilen nog skulle gå för runt 80 000:- i Afrika. Han fick den för 25 oprutat av mig utan snack å jävelskap.

Kollade upp regnumret efter ett par år och bilen hade ställts av direkt. Efter ytterligare några år så var den borta från registret. Så utgår från att det han sa var sant. Bilen var i Afrika och han hade säkert gjort sig en rejäl hacka på den för några 55 går inte transporten loss på.

80 lax för en 15 år gammal bil?! Man kanske skulle ge sig in i branschen...
Citera
2017-07-27, 21:26
Medlem
trollgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l150
Defekta, krockade, långmilare etc etc.
Allt gammalt skrot verkar vara en vinstaffär att skeppa ner till Afrika.
Dom producerar ju inte så mycket själva där nere.
Så behovet av import är skyhögt, och därefter sätts priserna.

Varför produceras så lite i Afrika?
Citera
2017-07-27, 21:30
Medlem
Något som inte nämnts angående varför det är så lönsamt att exportera skit till Afrika: det finns cirka 500 miljoner fler afrikaner idag (läs: ett nytt Europa i befolkningsmängd) idag än 1990. Med andra ord, genomsnittsafrikanen kanske inte är så tät, men den totala efterfrågan ökar något så in i helvete ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av trollgubben
Snitt-IQ på 70. Alltså samma nivå som utvecklingsstörda européer.
Citera
2017-07-27, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollgubben

Fel forum, men det är förmodligen de rasistiska europernas fel.
Citera
2017-07-27, 21:38
Medlem
Studioworkss avatar
Gott att se att min enkla fråga gav sådan respons.
Hamnade gudbevars på förstasidan 😃
Svaret verkar ju vara att de går till Afrika med växande befolkning och ingen tillverkning.
Svårt att se vinstmöjligheten ändå, men den måste ju finnas...
Hur är det att äga en Toyota transportbil? De ser man ju ofta på bilder från t.ex. Syrien. Är de också eftertraktade?
Citera
2017-07-27, 22:01
Medlem
Hardbens avatar
En bekant till mig hade en Kangoo och han fick samtal och besök titt som tätt som ville köpa den direkt. Den var rätt risig och inte i något vidare skick. Okända personer som hade sett den på gården började ringa på och ville köpa den direkt, och han fattade inte ett dugg varför alla ville ha rishögen. Fanns fler bilar på gården och grannarnas bilar brydde de sig inte om. Till slut sålde han den till en snubbe som kom och ringde på, fick riktigt bra överpris kontant.

Om jag inte minns fel var det någon som jobbade ute i skogen som köpte den, var tydligen en driftsäker och praktisk bil till ett billigt pris att ha i jobbet, var tydligen omtyckt i de kretsarna.
Citera
2017-07-27, 22:34
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Man måste ju ha ganska hög marginal om man både ska betala för transporten och ändå kunna plocka ut en vinst bara på mellanskillnaden. Låter sinnes, men det kanske stämmer. Jag vet inte så mycket om skåpbilspriser i Afrika, det bara lät märkligt.

Från Stockholm till Hamburg betalar man 3.000 kr per bil. Man får med lite trix in 3 bilar i en 13-meters trailer.
Båt från Hamburg till Afrika mellan € 500-600.

Under tiotusen i frakt. Visst mkt pengar men du tjänar ändå c:a 5.000 kr per bil du skickar ner om det är en sen 90-talare som du betalat gångbart Sverigepris för. Hyundai, Nissan och Toyota är det som gäller. Inte alla modeller av dessa märken gillas. Har bilen bara en nyckel vill ingen ha den då den kommer fram. Antagligen för att om man tappar en nyckel är bilen oanvändbar iom svårighet att framställa ny nyckel med inbyggd startspärr.

Skruva bil kan man även i Afrika men när det kommer till felkoder är det få som kan något. Man bryr sig inte om ABS-lampor och airbag-lampor och andra varningar som inte hindrar bilen från att vara funkionell på vägen.

Nånting jag läste här på Flashback om nycklar som är kodade och bilen inte kan starta utan -har man bara en nyckel med chip i så kan man bygga in den i instrumentbrädan och då får motorn/styrboxen signal från nyckel men du kan använda en nyckel gjord hos valfri låssmed. Då kringgår man att man behöver en nyckel med ship.

Bilar är hårdvaluta i bl.a. Guinea. Reservdelar är mkt billigare än i Europa.

Skickar man 2 bilar och har en eller flera personer på plats som kan hämta bilarna från hamnen har man 10.000 kr svart och det är inte mkt jobb ens. Båtfrakt beställer man på nätet. Bilarnas transport till Hamburg har bl.a. jag numret till pga omständigheter.

Man måste komma ihåg att det är hårt korrumperade länder i Afrika. Du måste verkligen känna den person där nere som ska hjälpa dig. I bland kan de i hamnen vilja ha mutor för att man ska få loss bilen från hamnen och det är inte bra.

Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Ja det är ju den intressanta punkten här. Vilka summor erbjuder man för bilarna osv ? Transporten måste de ha något system för och komma undan billigt via något fraktfartyg.

Min kompis köper t.ex. en Nissan Almera sent 90-tal el- tidigt 00-tal för c:a 10.000 kr och kammar ändå hem c:a 5.000 kr i vinst på den.
Bil : 10K
Frakt land: 3K
Båtfrakt : 5.5 K

Det gör 18,500 kr och han tjänar 5.000 kr ovanpå detta.

Vill man tjäna pengar ska man starta en firma som kan läsa felkoder i Afrikanska länder. Den kunskapen är det ont om där. Skruva kan de som sagt.
Citera
2017-07-27, 22:39
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Vill man tjäna pengar ska man starta en firma som kan läsa felkoder i Afrikanska länder. Den kunskapen är det ont om där. Skruva kan de som sagt.

Kanske vore intressant business. Jag ska bara komma på ett land i Afrika jag är sugen på att flytta till först...
Citera
2017-07-27, 23:05
Medlem
Har förekommit i många år, enklare motorer som förgasarmotorer rivs ut på många skrotar och skeppas till Afrika.

Likaså verkar gamla VW bussar från 80-talet vara populära att exportera i delar/ hela bilar.

Att tänka på är att ta bort firmanamn/loggor ifrån gamla företagsbilar, var någon Engelsk rörmokare som sålde sin pickup för några år sedan, han fick mass bekymmer iom den hamnade i nån sandöken och användes av ISIS.
Citera
2017-07-27, 23:34
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Kanske vore intressant business. Jag ska bara komma på ett land i Afrika jag är sugen på att flytta till först...

Gamla utrangerade bussar -både lokal- och långfärdsvarianten är också gångbara. Lastbilar med men hur det ser ut m. avans på dem har jag ingen koll på.

Ja, att bo där nere vore det bästa som man inte blir blåst av någon. Sedan måste man rätt snabbt bygga upp ett rätt bra kontaktnät så som främling.

Ponera att man bodde där nere. Då skulle man ju behöva nån pålitlig här hemma. Tror ändå det är svårt att bli väldigt rik på detta. Tror storskalighet är svårare än att skeppa c:a 3 fordon per år.
Citera
2017-07-27, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studioworks
Sitter på ett företag som har en Renault Kangoo.
Med jämna mellanrum ringer folk (bilföretag?) och frågar om de kan få köpa den.
Endast Kangoon, aldrig någon av de andra transportbilarna vi har!
Och den är inte ens särskilt ny!
Why is that??
Jag tror det har ringt ett 20-tal olika och frågat samma sak de sista åren.
Snälla Kangoofantaster och andra på Flashback, hjälp mig lösa denna gåta!
Varför i helvete är det så många som är just Kangookåta?

A F R I K A
Citera
2017-07-27, 23:41
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Gamla utrangerade bussar -både lokal- och långfärdsvarianten är också gångbara. Lastbilar med men hur det ser ut m. avans på dem har jag ingen koll på.

Ja, att bo där nere vore det bästa som man inte blir blåst av någon. Sedan måste man rätt snabbt bygga upp ett rätt bra kontaktnät så som främling.

Ponera att man bodde där nere. Då skulle man ju behöva nån pålitlig här hemma. Tror ändå det är svårt att bli väldigt rik på detta. Tror storskalighet är svårare än att skeppa c:a 3 fordon per år.

Jag syftade på biten med att äga och kunna hantera en felkodsläsare. Är det bristkompetens så kan man nog göra fina pengar på plats. Men det finns inget land i hela Afrika som lockar mig. Zambia verkar väl lite okej kanske. Sen såklart Mauritius och sådana ställen, men jag antar att bilsituationen gäller mainland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in