2017-07-27, 18:36
Medlem
Jag hade en mercha 310d med långt flak. Helt slut i ramen och ihoprostade bromsar fram. Farsan ville kapa den bakom hytten för att göra traktorsläp men jag prövade lägga ut den på blocket före utifall det fanns någon nostalgiker..
10.000kr, såld till en Afrikan som körde 35 mil hit för att hämta den! Jag dubbelkollade flera gånger med transportstyrelsen att killen fanns och kunde få bilen överskriven på sig och det var helt ok.
Han betalade cash och kompisen körde den direkt till en container i värtahamnen. Avställd sedan 4år..
Hur som helst frågade jag afrikanen hur sjutton detta vrak var så intressant? Då berättade han att detta var nog den tjugonde lastbilen han skicka till Afrika. Han hade kontakter på SIDA via Norge som betalade honom en fast summa för varje bil han exporterade och dom stod även för frakten. Detta var 4 år sedan.
Citera
2017-07-27, 18:38
Medlem
yz44s avatar
Bilarna köps in och samlas ihop för vidare transport. Ser ofta att det är samma typ av modeller som är intressanta. Biltransporter fraktar sedan bilarna vidare till Tyskland för vidare färd med båt.
Om jag inte kommer ihåg fel så kostar transporten, utslaget per bil, ca fem tusen kronor, så jag har också funderat över hur det kan vara lönsamt.
Citera
2017-07-27, 18:49
Medlem
Sigstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Uppenbarligen så lönar det sig, tjejen har en Avensis 99,a och hon får brev en gång om året där någon som åtminstone utåt verkar vara en firma vill köpa hennes bil de har dessutom fasta priser som enligt vad de skriver är minimum pris så det inte blir lägre vid en eventuell försäljning, det är dessutom ganska bra betalt som de erbjuder så det är klart frestande om man vill bli av med bilen snabbt och inte vill hålla på med annonser på blocket.
Sen om det som de skriver vad gäller pris osv stämmer med verkligheten när det väl gäller är en annan sak men då är det ju bara att hänvisa till vad det står i texten och be dem dra dit pepparn växer.
Dessa skriver klart och tydligt att de tänker exportera bilen till Afrika.

Ja gamla Toyota är superpoppis i Afrika. Man kan lätt stoppa 1-2 bilar i en container och skicka ner till Afrika. Kostar antagligen ingen stor summa. Att skeppa containers har blivit väldigt billigt om man tänker på att dessa kan skickas runt hela världen.
Citera
2017-07-27, 18:56
Avslutad
Jag vet att afrikanerna lastar containrar med gamla kylskåp och sånt som betraktas som skräp här och skickar till Afrika.
Så en Kangoo är en relativt värdefull vara i sammanhanget.
Går dessutom in i containern, man kan även lasta bilen full innan man skeppar den.
De verkar gilla typ Renault, Peugeot av ngn anledning.
Det verkar inte råda ngn brist på Kangooer, så det låter märkligt med alla historier här.
https://www.autouncle.se/se/begagnade-bilar/Renault/Kangoo?page=1
Senast redigerad av pe11e 2017-07-27 kl. 19:21. Anledning: tillägg
Citera
2017-07-27, 19:06
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Uppenbarligen så lönar det sig, tjejen har en Avensis 99,a och hon får brev en gång om året där någon som åtminstone utåt verkar vara en firma vill köpa hennes bil de har dessutom fasta priser som enligt vad de skriver är minimum pris så det inte blir lägre vid en eventuell försäljning, det är dessutom ganska bra betalt som de erbjuder så det är klart frestande om man vill bli av med bilen snabbt och inte vill hålla på med annonser på blocket.
Sen om det som de skriver vad gäller pris osv stämmer med verkligheten när det väl gäller är en annan sak men då är det ju bara att hänvisa till vad det står i texten och be dem dra dit pepparn växer.
Dessa skriver klart och tydligt att de tänker exportera bilen till Afrika.

Tillhör också den målgruppen och känner igen detta, sen har min bil bara haft en ägare sen den var ny, om det skulle ha nån betydelse...
Citera
2017-07-27, 19:23
Medlem
Den och berlingo är även populär att bygga om till minicamper så här i sommartider...

googla kangoo camper
Citera
2017-07-27, 19:45
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Man måste ju ha ganska hög marginal om man både ska betala för transporten och ändå kunna plocka ut en vinst bara på mellanskillnaden. Låter sinnes, men det kanske stämmer. Jag vet inte så mycket om skåpbilspriser i Afrika, det bara lät märkligt.

Kör själv en Kangoo i jobbet och min teori varför den är populär i Afrika är att den är: Driftsäker ,väldigt lite allvarligare fel, lite rost , Fransk (fanns många franska kolonier där så Renault var säkert stort där med många lokala mekaniker) lätt laga etc.

Var något program för några år sedan om "Afrika bilar" ..allt som rullar köps upp ,körs via trailer till Hamburg där det fylls ett helt skepp som skickas till Afrika, rörde sig om hundratals bilar per ggr, kanske tusen, så nog finns där penga tjäna, sedan är tydligen helt nya bilar svindyra i afrika, och det är stor brist på begagnat.
Citera
2017-07-27, 19:54
Medlem
Sålde en Corolla och en Hilux för några år sedan. Corollan saknade fungerande bromsar och King cabben gick inte igenom besiktningen. En arab som skickat "Afrika export lapp" kom och betalade kontant för bilarna, inga frågor, ingen provkörning, inga problem.

Corollan skulle till Congo och Hilux skulle till Libyen sa han. Varierar vart bilarna går beroende på vem som betalt mest.
Det är rätt dyrt att köpa en skrotbil i Afrika, ett vrak kostar multum där nere.
Citera
2017-07-27, 19:59
Medlem
Påminner om en Corolla -95 jag sålde runt 2010. Det var en fin Corolla med fullstämplad servicebok och det ringde minst 20 med brytning under samma dag. Han som jag tyckte var mest seriös(Den enda egentlige.. suck...) kunde inte ens svenska utan använde en tolk men de var öppna med att bilen nog skulle gå för runt 80 000:- i Afrika. Han fick den för 25 oprutat av mig utan snack å jävelskap.

Kollade upp regnumret efter ett par år och bilen hade ställts av direkt. Efter ytterligare några år så var den borta från registret. Så utgår från att det han sa var sant. Bilen var i Afrika och han hade säkert gjort sig en rejäl hacka på den för några 55 går inte transporten loss på.
Citera
2017-07-27, 20:04
Medlem
Lumbagos avatar
Det är bara bilddelar och däck som skeppas i containers.
Hela bilar skeppas till Afrika med Roll-on-/Roll-off - båtar från Hamburg. Varje båt tar 3 000 -- 5 000 stycken personbilar vid varje resa. Antalet är lite beroende på om de samtidigt tar med lastbilar, maskiner eller annat stort gods.
Citera
2017-07-27, 20:12
Medlem
Min gamla firmabil va en Kangoo -02. Motorn gick på 3 cylindrar, hål i avgassystemet, kolkanistern hade exploderat(wtf), drog olja som satan, växlar hoppade ur och skrapa, va allmänt sliten och sönderkörd. En snubbe som såg den utanför firman ville köpa den även fast den va skrot mer eller mindre. Tror han betala 5k för den. Folk verkar gilla den bilmodellen.
Citera
2017-07-27, 20:51
Medlem
Ta bort alla företagslogotyper innan ni säljer:
http://teknikensvarld.se/rormokare-stammer-ford-handlare-hans-foretagsbil-ar-med-i-kriget-i-syrien-228168/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in