2017-07-27, 15:39
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l150
Dom skickas kanske ner i bulk.
När jag tänker efter så ringde dom till mitt gamla jobb och ville köpa en riktigt röten gammal sprinter med flak.
När den väl hamnade på blocket så försvann den på fem minuter.

Har själv sålt en gammal cheva pickis, då ringde halva Afrika under första halvtimmen.

Bulk eller inte, det kostar att köra ett stort transportfartyg, bilar tar mycket plats, det kostar att frakta dom till och från båten, det är alla möjliga kostnader inblandade. Marknaden måste skrika efter begagnade pickups och plåtskjulsbilar om det ska löna sig.

Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Ja det är ju den intressanta punkten här. Vilka summor erbjuder man för bilarna osv ? Transporten måste de ha något system för och komma undan billigt via något fraktfartyg.

Ja, dom måste få ner priserna enormt, och dessutom få bra betalt väl där.
Citera
2017-07-27, 15:41
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Uppenbarligen så lönar det sig, tjejen har en Avensis 99,a och hon får brev en gång om året där någon som åtminstone utåt verkar vara en firma vill köpa hennes bil de har dessutom fasta priser som enligt vad de skriver är minimum pris så det inte blir lägre vid en eventuell försäljning, det är dessutom ganska bra betalt som de erbjuder så det är klart frestande om man vill bli av med bilen snabbt och inte vill hålla på med annonser på blocket.
Sen om det som de skriver vad gäller pris osv stämmer med verkligheten när det väl gäller är en annan sak men då är det ju bara att hänvisa till vad det står i texten och be dem dra dit pepparn växer.
Dessa skriver klart och tydligt att de tänker exportera bilen till Afrika.

Jaha, så det är även personbilar? Begpriserna är ju väldigt låga på äldre bilar nuförtiden, så finns det köpkraft i Afrika och inte här så visst, men transportkostnaden... tja, måste löna sig då.
Citera
2017-07-27, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Uppenbarligen så lönar det sig, tjejen har en Avensis 99,a och hon får brev en gång om året där någon som åtminstone utåt verkar vara en firma vill köpa hennes bil de har dessutom fasta priser som enligt vad de skriver är minimum pris så det inte blir lägre vid en eventuell försäljning, det är dessutom ganska bra betalt som de erbjuder så det är klart frestande om man vill bli av med bilen snabbt och inte vill hålla på med annonser på blocket.
Sen om det som de skriver vad gäller pris osv stämmer med verkligheten när det väl gäller är en annan sak men då är det ju bara att hänvisa till vad det står i texten och be dem dra dit pepparn växer.
Dessa skriver klart och tydligt att de tänker exportera bilen till Afrika.

Så vilka summor erbjuder man på papperet som minimum?
Citera
2017-07-27, 15:56
Medlem
En bekant hade en gammal slutkörd Toyota Corolla från sent 90-tal tror jag, som han lade ut på Blocket för 6000 kr.
Det var 3 intressenter som hörde av sig som alla var öppna med att bilen skulle till Afrika. De budade över varandra så att han slutligen fick 20000 kr för den.
När de var och hämtade bilen så tittade de knappt på den. Berättade att den skulle gå för minst 40000 kr i Afrika.

Som någon tidigare skrev så är det vissa bilmodeller som är enkla att laga och där kunskapen finns att göra det så dessa blir väldigt populära där nere.
Citera
2017-07-27, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Så vilka summor erbjuder man på papperet som minimum?
8500 var det senast i December, tittade på blocket och de verkar ligga mellan 10-15000 beroende på mil. Med tanke på att tjejens skulle vara likvärdig med de runt 10 enligt mig så tycker jag det budet är helt ok för en osedd bil.
Citera
2017-07-27, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jaha, så det är även personbilar? Begpriserna är ju väldigt låga på äldre bilar nuförtiden, så finns det köpkraft i Afrika och inte här så visst, men transportkostnaden... tja, måste löna sig då.
Har också funderat på hur det kan löna sig med tanke på transport osv, gissar på att de får ihop så många från Europa att det på något vis, troligen så är det väl så att de har någon därnere som har en egen båt eller så, kanske samlar de alla bilar någonstans och gör typ en över resa per år.
Citera
2017-07-27, 16:46
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Hehe, det där fick mig att tänka på den här dokumentären som Vice gjorde:

https://www.youtube.com/watch?v=GslPzhFLyas

Ja, bush mechanics ska inte underskattas. Jag blir mest förundrad över hur man kan få marginal efter att ha betalat en transport till Afrika.

Har en bekant som i flera år sysslade med detta, han köpte alla möjliga bilar, mest Toyota men några Mercedes slank ju med ibland. Han kapade upp mer bilar än vad han skickade hela, han skeppade någon container ner då och då blandat med alla möjliga delar och motorer och bakaxlar dörrar och allt man kan tänkas behöva. Han körde allt svart, men tjänade tillräckligt för att överleva och ha någon ''anställd'' under sig. Inte sett han på ett par år, vet inte om det fortgår, men han levde väl med en mer än dräglig standard iallafall. Har för mig han var från Marocko.

Nackdelen kommer väl senare, efter att ha jobbat i skogen ett antal år, inte skattat, och sen äger 250+ bilar som varje år kostar en slant som läggs på skuldkontot, tvekar på att vanliga hederliga hade kunnat få något sådant att gå runt om vi säger så, är nog mest svarta pengar.
Senast redigerad av Sleepyoh22 2017-07-27 kl. 16:48.
Citera
2017-07-27, 16:51
Medlem
Facebacks avatar
Fanns en bilfirma som ringde från Göteborg på våran Kangoo också, fast vi inte har haft den ute på försäljning.
Citera
2017-07-27, 17:54
Medlem
Citat:
Hehe, det där fick mig att tänka på den här dokumentären som Vice gjorde:

https://www.youtube.com/watch?v=GslPzhFLyas

Ja, bush mechanics ska inte underskattas. Jag blir mest förundrad över hur man kan få marginal efter att ha betalat en transport till Afrika.

Jag såg dokumentären. Fascinerande. Krävs en hel del mod och kreativitet för att klara en sådan transport genom Afrika.
Citera
2017-07-27, 18:19
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Har en bekant som i flera år sysslade med detta, han köpte alla möjliga bilar, mest Toyota men några Mercedes slank ju med ibland. Han kapade upp mer bilar än vad han skickade hela, han skeppade någon container ner då och då blandat med alla möjliga delar och motorer och bakaxlar dörrar och allt man kan tänkas behöva. Han körde allt svart, men tjänade tillräckligt för att överleva och ha någon ''anställd'' under sig. Inte sett han på ett par år, vet inte om det fortgår, men han levde väl med en mer än dräglig standard iallafall. Har för mig han var från Marocko.

Nackdelen kommer väl senare, efter att ha jobbat i skogen ett antal år, inte skattat, och sen äger 250+ bilar som varje år kostar en slant som läggs på skuldkontot, tvekar på att vanliga hederliga hade kunnat få något sådant att gå runt om vi säger så, är nog mest svarta pengar.

Ah, sant. Plockar man ner och säljer som reservdelar så kanske man får bättre vinst på det faktiskt. Delarna är ju värda mer var för sig än vad bilen är, i alla fall här, så länge det finns köpare.
Citera
2017-07-27, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studioworks
Sitter på ett företag som har en Renault Kangoo.
Med jämna mellanrum ringer folk (bilföretag?) och frågar om de kan få köpa den.
Endast Kangoon, aldrig någon av de andra transportbilarna vi har!
Och den är inte ens särskilt ny!
Why is that??
Jag tror det har ringt ett 20-tal olika och frågat samma sak de sista åren.
Snälla Kangoofantaster och andra på Flashback, hjälp mig lösa denna gåta!
Varför i helvete är det så många som är just Kangookåta?

Kan vara så att de tror att den heter Kongo ! Men vet att östfolk va sugna på VW LT får kanske 15 årsedan.

Antar att den är prisvärd här och inbringar en viss status där.
Citera
2017-07-27, 18:26
Medlem
Ett företag jag jobbade på förut sålde sin rötna kranbil för 50 k och dom som köpte den skulle skeppa iväg den. Dom berättade att dom skär av taket, fyller hytten med gamla däck sen kan dom skeppa skiten som skrot. Väl på plats svetsas ett nytt tak över hytten på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in