• 1
  • 2
2017-07-24, 21:18
Medlem
Hej, eftersom Glassbilen har slutat att tillverka & sälja Sundborn så har jag bestämt mig för att försöka återskapa den glassen, jag har fortfarande några original att jämföra med.
Jag delar gärna med mig av receptet om det inte leder till några juridiska problem(?).

Jag har gjort 2 försök och kommit närmare varje gång, men den senaste gången blev glassen stenhård, knappt så man kan trycka in en gaffel i den med all kraft utan att värma upp gaffeln först, hur förhindrar jag det?

Jag använder inte glass-maskin utan gör den i en skål i frysen som jag rör om i varje 30 min.

Mina ingredienser för senaste försöket är:
  • Arla vispgrädde (40%)
  • Ägg
  • Vitt strösocker
  • Äkta vaniljpulver (Verkligen äkta: 6000kr/kg)
  • Ljus(brun) Sirap
Jag misstänker att Sirapen är boven, eller mer bestämt vattnet i sirapen, eftersom mitt första försök utan sirap var mycket mjukare, men sirapen behövs för smaken.

Jag vill gärna veta vad ni vet om glass tillverkning, alla tips & tricks än mycket uppskattade.
Men mitt största bekymmer inför nästa försök är hårdhets problemet.

Som jämförelse, här är Sundborns innehållsförteckning i den här ordningen:
  • Grädde (40,5%)
  • Skummjölk
  • Invertsockersirap
  • Äggula
  • Socker
  • Vaniljextrakt
Citera
2017-07-24, 21:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sensino
Hej, eftersom Glassbilen har slutat att tillverka & sälja Sundborn så har jag bestämt mig för att försöka återskapa den glassen, jag har fortfarande några original att jämföra med.
Jag delar gärna med mig av receptet om det inte leder till några juridiska problem(?).

Jag har gjort 2 försök och kommit närmare varje gång, men den senaste gången blev glassen stenhård, knappt så man kan trycka in en gaffel i den med all kraft utan att värma upp gaffeln först, hur förhindrar jag det?

Jag använder inte glass-maskin utan gör den i en skål i frysen som jag rör om i varje 30 min.

Mina ingredienser för senaste försöket är:
  • Arla vispgrädde (40%)
  • Ägg
  • Vitt strösocker
  • Äkta vaniljpulver (Verkligen äkta: 6000kr/kg)
  • Ljus(brun) Sirap
Jag misstänker att Sirapen är boven, eller mer bestämt vattnet i sirapen, eftersom mitt första försök utan sirap var mycket mjukare, men sirapen behövs för smaken.

Jag vill gärna veta vad ni vet om glass tillverkning, alla tips & tricks än mycket uppskattade.

Som jämförelse, här är Sundborns innehållsförteckning i den här ordningen:
  • Grädde (40,5%)
  • Skummjölk
  • Invertsockersirap
  • Äggula
  • Socker
  • Vaniljextrakt

Spelar det roll? Låt den smälta lite bara innan du äter den. Det bör man göra ändå, det smakar godare då.
Citera
2017-07-24, 21:29
Medlem
är det inte floursocker man ska änvända till glass
Citera
2017-07-24, 21:37
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Det kan bero på en del olika saker eller förstås flera som samverkar.

1. Du hade inte tillräckligt med socker i.
2. Du har inte vispat in tillräckligt med luft i smeten.
3. Du förkylde inte ingredienserna utan lät allting kylas ner först senare i frysen.

Tips: Olja, alkohol - lite Prosecco kanske, sänker förstås fryspunkten. Om du förvarar glassförpackningen i en förslutningsbar påse som det är lite luft i så blir den inte stenhård i frysen.
Citera
2017-07-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Spelar det roll? Låt den smälta lite bara innan du äter den. Det bör man göra ändå, det smakar godare då.
Glass blir inte bra om man smälter & fryser glassen flera gånger, den blir seg och får ett skinn liknande lager där den har smält, glass mår bäst av att alltid vara frusen, men det går ju att tina upp en portion i taget... om man kan få loss den.

Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
är det inte floursocker man ska använda till glass
Dom recepten jag har sett har oftast sagt strösocker och ibland även florsocker, här är ett exempel:
https://www.recepten.se/recept/vaniljglass.html

Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Det kan bero på en del olika saker eller förstås flera som samverkar.

1. Du hade inte tillräckligt med socker i.
2. Du har inte vispat in tillräckligt med luft i smeten.
3. Du förkylde inte ingredienserna utan lät allting kylas ner först senare i frysen.

Tips: Olja, alkohol - lite Prosecco kanske, sänker förstås fryspunkten. Om du förvarar glassförpackningen i en förslutningsbar påse som det är lite luft i så blir den inte stenhård i frysen.
Tackar! Det kan nog stämma.
* Version 2 var sötare än version 1, men mycket av den sötman kom från sirap men även socker.
* Vispa in luft före eller under nedkylningen?
* Ja, jag vispade ihop ingredienserna kylskåps varma & hällde ner dom i en för-frusen porslinsskål som jag lade plastfolie över i kontakt med glassen, jag vet inte varför det görs men jag såg någon som gjorde så i ett av recepten jag såg på Youtube & det verkade smart.

Har ni några fler tips & trick?
Senast redigerad av Sensino 2017-07-24 kl. 22:50.
Citera
2017-07-24, 23:35
Medlem
sommarlovs avatar
Äggula, inte ägg.
Äggvita är nästan bara vatten och vatten vill du inte ha!
Citera
2017-07-25, 07:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Glass blir inte bra om man smälter & fryser glassen flera gånger, den blir seg och får ett skinn liknande lager där den har smält, glass mår bäst av att alltid vara frusen, men det går ju att tina upp en portion i taget... om man kan få loss den.

Det vet jag. Jag brukar därför frysa min hemgjorda glass i halvlitersformar. Har aldrig varit något problem, man låter den som sagt bara stå framme en kvart innan man serverar den.

Om detta är mycket viktigt för dig bör du skaffa en glassmaskin, för annars går det nog inte att få glassen exakt som den fabrikstillverkade. Tänk även på att din glass är bättre på det sättet att den enbart innehåller råvaror, och inte en massa emulgeringsmedel, konserveringsmedel, färgmedel, konstgjorda essenser och Gud-vet-vad.
Citera
2017-07-25, 07:21
Medlem
StigAllans avatar
Testa glykossirap istället för sirap så blir det nog bättre konsistens på glassen.
Citera
2017-07-25, 11:15
Medlem
"Grädde (45,5 %), kondenserad skummjölk, invertsockersirap, äggula, socker, vaniljekstrakt.

Kan innehålla spår av soja och nötter."

Det ser ut som den fortfarande säljs.

Ta ett studiebesök på deras tillverkningsenhet så får du se hur tillverkningen går till.
Citera
2017-07-25, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Äggula, inte ägg.
Äggvita är nästan bara vatten och vatten vill du inte ha!
Tack, tänkte inte på det den här gången, tyvärr kommer jag inte ihåg hur jag gjorde första gången, men det är nog en bidragande orsak.

Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Testa glykossirap istället för sirap så blir det nog bättre konsistens på glassen.
Jag har just höpt en flaska glykossirap, jag hade inte det till senaste testet, men jag provsmakade den och glykossirap är visserligen tjockare men smakar inte alls lika sött eller ens samma sorts sött, det är svårt att beskriva skillnaden, men det är lite som skillnaden mellan socker & honung.

Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk

Ta ett studiebesök på deras tillverkningsenhet så får du se hur tillverkningen går till.
Efter att jag hörde att Hemglass skulle sluta med Sundborn så har jag frågat dom och dom har bekräftat att som har slutat tillverkningen, och glassbilen som kör där jag bor har slut på Sundborn, så om det finns några så är det nog för att dom inte har blivit sålda på den "glassbils-linjen", men om dom faktiskt fortsätter tillverkningen så vore det fantastiskt!
Citera
2017-07-25, 15:39
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk

Efter att jag hörde att Hemglass skulle sluta med Sundborn så har jag frågat dom och dom har bekräftat att som har slutat tillverkningen, och glassbilen som kör där jag bor har slut på Sundborn, så om det finns några så är det nog för att dom inte har blivit sålda på den "glassbils-linjen", men om dom faktiskt fortsätter tillverkningen så vore det fantastiskt!
Rättelse, Hemglass tillverkar fortfarande Sundborn Punch, men har slutat tillverka Sundborn Vanilj, vilket är vad jag försöker återskapa.
Citera
2017-07-25, 15:50
Medlem
Incendios avatar
Du rör väl om i glassen ofta under frysningsprocessen? Frysningen tar längre tid, men ingen hinna eller en massa is bildas och glassen blir mjukare. Rör med en kraftig gaffel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in