Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-25, 16:04
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Du rör väl om i glassen ofta under frysningsprocessen? Frysningen tar längre tid, men ingen hinna eller en massa is bildas och glassen blir mjukare. Rör med en kraftig gaffel.
Stämmer, jag rör om med en gaffel ca var 30e minut, det verkar vara en ganska lagom tid.
Citera
2017-07-27, 19:46
  #14
Medlem
Har påbörjat försök 3, är på infrysning nu, får se hur det går.

Än så länge har jag märkt att smeten var mycket hårdare/stabilare an dom tidigare försöken, vet inte om det är bra eller dåligt än.
Skillnaden är mest att jag har bytt ut 1/2 av sirapen mot glykos sirap & använt äggulor istället för hela ägg.
__________________
Senast redigerad av Sensino 2017-07-27 kl. 19:50.
Citera
2017-08-27, 18:43
  #15
Medlem
StigAllans avatar
Om du inte gillar glykossirapen kan du testa med honung.
Honungen brukar finnas svensk nu på hösten med en mängd smaker men i glassen kan det nog passa med någon mera slätstruken sort.
Citera
2017-08-27, 18:56
  #16
Medlem
Är ingen glassguru men det har blivit ganska mycket och jag gör som så här (ett ca recept)

4dl grädde 40%
3dl standard mjölk
Liten nypa salt för att bryta det feta i grädden
Ner i kastrull och värm halvfort till 84grader på termometern, under tiden har i krossad vanilj och 1/4dl socker under OMRÖRNING. Ska inte vispa smör.
3 äggulor
1 helt ägg
1/4dl socker
Vispa vitt och pösigt I bunke
När äggen är färdiga och gräddmjölken uppnått temperatur, strila ner gräddmjölken I äggsmeten under OMRÖRNING. Sedan rör jag runt till jag känner att temperaturen sjunkit att jag vågar ställa den i skafferiet under några timmar.
Sedan gör jag min glass som blir len och fyllig utan att vara hård. Ibland byter jag ut sockret mot sirap eller honung men då skippar jag äggvitan för att slippa iskristaller.
Citera
2018-12-03, 19:39
  #17
Medlem
Lyckades du att få fram det perfekta receptet? Jag saknar verkligen Sundborn vanilj! 😭
Citera
2019-01-07, 22:08
  #18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
är det inte floursocker man ska änvända till glass

Florsocker. Det brukar gå bra med vanligt strösocker.
Citera
2019-07-11, 18:52
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lincoln333
Lyckades du att få fram det perfekta receptet? Jag saknar verkligen Sundborn vanilj! 😭

Jag handlade av glassbilen för 15 minuter sedan och Sundborn Vanilj finns fortfarande, den är även med på deras hemsida 😋
Citera
2019-07-16, 12:02
  #20
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sensino
Hej, eftersom Glassbilen har slutat att tillverka & sälja Sundborn så har jag bestämt mig för att försöka återskapa den glassen, jag har fortfarande några original att jämföra med.
Jag delar gärna med mig av receptet om det inte leder till några juridiska problem(?).

Jag har gjort 2 försök och kommit närmare varje gång, men den senaste gången blev glassen stenhård, knappt så man kan trycka in en gaffel i den med all kraft utan att värma upp gaffeln först, hur förhindrar jag det?

Jag använder inte glass-maskin utan gör den i en skål i frysen som jag rör om i varje 30 min.

Mina ingredienser för senaste försöket är:
  • Arla vispgrädde (40%)
  • Ägg
  • Vitt strösocker
  • Äkta vaniljpulver (Verkligen äkta: 6000kr/kg)
  • Ljus(brun) Sirap
Jag misstänker att Sirapen är boven, eller mer bestämt vattnet i sirapen, eftersom mitt första försök utan sirap var mycket mjukare, men sirapen behövs för smaken.

Jag vill gärna veta vad ni vet om glass tillverkning, alla tips & tricks än mycket uppskattade.
Men mitt största bekymmer inför nästa försök är hårdhets problemet.

Som jämförelse, här är Sundborns innehållsförteckning i den här ordningen:
  • Grädde (40,5%)
  • Skummjölk
  • Invertsockersirap
  • Äggula
  • Socker
  • Vaniljextrakt

Föredra recept där man skall värma glassmeten och den sedan låta den svälla i kylen ett antal timmar. Dock måste man ha termometer för man får inte värma förmycket, det skall inte koka.
Citera
2021-07-02, 13:23
  #21
Medlem
Uppdatering.
Ursäkta att det har dröjt så länge, har inte gjort så många försök än, och har också haft en olycka med frysen som förstörde dom kvarvarande Sundborn, men har lyckats få tag på ett sätt till med Sundborn att jämföra med.

Det här är det senaste försöket, det är inte likt Sundborn än, och är främst alldeles för söt.

Tillbehör:
* 2 Bunkar (1 stor, 1 mindre).
* 1 Elvisp.
* Slev.
* Slickepott.
* Timer (ex. mobiltelefon)
* (Frys. Vet ej om det fungerar med glassmaskin, antagligen fungerar det?)

Ingredienser:
* Ägg GULOR 3 St (ej vitor) (M-L ägg storlek).
* Sirap 1 DL (rekommenderar ca: 1/2 DL )
* Socker 1 DL (rekommenderar ca: 1/2 DL)
* Vaniljpulver 1 tsk (kan köpas på stora typ Willys, Coop, etc..) (info: Vaniljpulver)
* Grädde 3 DL

Tillagning:
* Elvispa på hög hastighet: Ägg Gulor, Sirap & Socker, tills smeten är så fluffig den kan bli.
* I en annan bunke, elvispa på så LÅG hastighet som möjligt: Vispgrädde & Vaniljpulver (grädden håller fluffigheten bättre med länge men långsamt vispande), vispa tills grädden håller formen efter spåren av vispen & inte faller ihop till en smet igen.
* När båda smetarna är vispade ordentligt, häll över den ena smeten i den andra & skrapa ur skålen.
* VIK FÖRSIKTIGT ihop smetarna ordentligt med en slev, ELVISPA INTE!
* Ställ i frysen & sätt en timer på 30 min.
* När timern ringer, ställ in timern på 30 min igen & rör om i smeten med en slev, upprepa detta flera gånger tills glassen har blivit genom fryst som den ska, annars bildas iskristall klumpar i smeten så när smeten fryser blir glassen olika hård på olika ställen (kanske intressant textur, men oftast inte önskvärt).

Resultat vs. Sundborn (original recept, ej rekommenderad variant).
* Är (mycket) sötare än Sundborn.
* Är fetare än Sundborn. (behöver antagligen Mjölk på något sätt).
* Är krämigare än Sundborn. (Sundborn har väldigt små fina is kristaller, kanske pga. Mjölk?).
* Har mer smak av Sirap än Sundborn.
* Sundborn har inga svarta prickar av Vanilj (Dom använder vanilj extrakt istället för äkta vanilj)

Övriga tankar:
* Det vore nog bra att värma glass smeten på något sätt, för att smälta socker kristallerna, men på något sätt utan att koka äggen & grädden eftersom det kan göra grädden svårare att vispa. Har ännu inte experimenterat med kokning. Kanske kan koka med mjölk? (typ 1-2 DL?)

Hoppas det här kan hjälpa oss alla, och experimentera gärna med olika mängder mm. av allt i receptet, så kanske vi kan komma närmare det äkta Sundborn receptet mycket snabbare.

På återseende, lycka till!
__________________
Senast redigerad av Sensino 2021-07-02 kl. 13:38.
Citera
2021-07-08, 22:39
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sensino
Hej, eftersom Glassbilen har slutat att tillverka & sälja Sundborn så har jag bestämt mig för att försöka återskapa den glassen, jag har fortfarande några original att jämföra med.
Jag delar gärna med mig av receptet om det inte leder till några juridiska problem(?).

Jag har gjort 2 försök och kommit närmare varje gång, men den senaste gången blev glassen stenhård, knappt så man kan trycka in en gaffel i den med all kraft utan att värma upp gaffeln först, hur förhindrar jag det?

Jag använder inte glass-maskin utan gör den i en skål i frysen som jag rör om i varje 30 min.

Mina ingredienser för senaste försöket är:
  • Arla vispgrädde (40%)
  • Ägg
  • Vitt strösocker
  • Äkta vaniljpulver (Verkligen äkta: 6000kr/kg)
  • Ljus(brun) Sirap


Jag misstänker att Sirapen är boven, eller mer bestämt vattnet i sirapen, eftersom mitt första försök utan sirap var mycket mjukare, men sirapen behövs för smaken.

Jag vill gärna veta vad ni vet om glass tillverkning, alla tips & tricks än mycket uppskattade.
Men mitt största bekymmer inför nästa försök är hårdhets problemet.

Som jämförelse, här är Sundborns innehållsförteckning i den här ordningen:
  • Grädde (40,5%)
  • Skummjölk
  • Invertsockersirap
  • Äggula
  • Socker
  • Vaniljextrakt

Såg ett tips häromdagen att pyttsa i lite alkohol, typ vodka, rom, konjak (där vodka har minst bismak) - eller likör om man inte bryr sig om kalorier och socker.

Det blir inte lika isfruset och mjukare i konsistensen...

Kan inte användas som barnglass, eftersom den kommer ju att innhålla en viss pocent. Men som glass för vuxna blir det ju närmast en fördel...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback