Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-26, 15:17
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crazyaventador
Förstår hur du tänker, men jag har min förklaring. 80% av min körning är från och till jobb, affär och gym. Alla dessa körningar kan jag köra på enbart el om jag har en hybrid. 20% av min körning är längre sträckor (sthlm, tyskland, italien osv) och då måste jag ha en gammal förbränningsmotor.

10-15 år? nja, 2019 släpper volvo 5 elbilar varav 3 av dem kommer vara i samma prisklass som de andra med förbränningsmotor. Och för övrigt, så äger jag redan en elbil - Renault Zoe.

Du kommer nog ändå få väldigt svårt att räkna hem det, även om du har ett idealiskt körmönster.
Citera
2017-08-04, 11:10
  #14
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Som jag ser det så finns det egentligen bara två alternativ. Passat GTE och denna:
http://teknikensvarld.se/kia-optima-...ningen-495779/
Kia Optima. Jag skulle helt klart kika närmare på Kia:n. Det är den första plug-in-hybriden där dom från början har siktat på "normalanvändaren". Passaten är gjord som sport-varianten, Outlandern är bara en puckad bil från början, Kian är byggd som "vanlig" familjekombi.
Kian ligger på 405K jämfört med Passat som ligger på 432K, men då är Kia extremt välutrustad medans Passaten knappt har nånting. Jag såg en jämförelse där dom hade extrautrustat Passaten med allt som Kian hade som standard, då låg den på närmare 500K.

Detta är om du ska köpa nytt, går du på begagnat så finns det hyfsat gott om Outlander, några enstaka Passat och ingen Kia, detta beror såklart på när bilarna kom ut på marknaden. En begagnad Passat skulle kanske kunna vara något också, den är ju nästintill ny.
Dock så varnar jag för kvalitetsproblem vad gäller VW, den är inte vad den var en gång i tiden..
Citera
2017-08-09, 10:06
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Som jag ser det så finns det egentligen bara två alternativ. Passat GTE och denna:
http://teknikensvarld.se/kia-optima-...ningen-495779/
Kia Optima. Jag skulle helt klart kika närmare på Kia:n. Det är den första plug-in-hybriden där dom från början har siktat på "normalanvändaren". Passaten är gjord som sport-varianten, Outlandern är bara en puckad bil från början, Kian är byggd som "vanlig" familjekombi.
Kian ligger på 405K jämfört med Passat som ligger på 432K, men då är Kia extremt välutrustad medans Passaten knappt har nånting. Jag såg en jämförelse där dom hade extrautrustat Passaten med allt som Kian hade som standard, då låg den på närmare 500K.

Detta är om du ska köpa nytt, går du på begagnat så finns det hyfsat gott om Outlander, några enstaka Passat och ingen Kia, detta beror såklart på när bilarna kom ut på marknaden. En begagnad Passat skulle kanske kunna vara något också, den är ju nästintill ny.
Dock så varnar jag för kvalitetsproblem vad gäller VW, den är inte vad den var en gång i tiden..

Jag har en GTE som tjänstebil och är grymt nöjd med den. Laddar hemma varje natt och klarar mig lätt till och från jobbet. Den går ungefär 45 km på laddning. Sen drar den rätt rimligt när den går på bensin 0,6 ungefär. Bra lastutrymme suverän kvalitet. Den har dessutom ett GTE läge som gör att man kör på el och bensin samtidigt, grym accelaration.

Hade tidigare outlandern hybrid, ett stort problem var att tanken var så liten att den totala räckvidden var kort, fick tanka ofta på långresor.

Jag gillar laddhybriderna, el och tysta i stan och funkar bra när man skall köra långt. Enbart el blir jobbigt med att jag stationer, vänta på laddning det blir lätt stressigt.
Citera
2017-08-09, 16:09
  #16
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kerstschon
Jag har en GTE som tjänstebil och är grymt nöjd med den. Laddar hemma varje natt och klarar mig lätt till och från jobbet. Den går ungefär 45 km på laddning. Sen drar den rätt rimligt när den går på bensin 0,6 ungefär. Bra lastutrymme suverän kvalitet. Den har dessutom ett GTE läge som gör att man kör på el och bensin samtidigt, grym accelaration.

Hade tidigare outlandern hybrid, ett stort problem var att tanken var så liten att den totala räckvidden var kort, fick tanka ofta på långresor.

Jag gillar laddhybriderna, el och tysta i stan och funkar bra när man skall köra långt. Enbart el blir jobbigt med att jag stationer, vänta på laddning det blir lätt stressigt.
0,6, antar att det är när du ligger i jämn fart på landsväg/motorväg? Det är ju då som bensinmotorn är som bäst.

Outlandern har väl en rätt så horribel förbrukning på bensin också?

Men en laddhybrid hade varit den perfekta kompromissen för mig också, nu kör jag klassisk hybrid och är helnöjd men hade den haft större batteri och lite kraftigare elmotor så hade ju varit ännu bättre. När elbilarna går 50 mil på en laddning så är det dags för mig att börja kika på dom.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback