Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-24, 14:15
  #1
Medlem
Halloj. Vad finns det för bra hybridbilar där ute? ge mig gärna råd. Det bör helst vara en i prisklassen 300k-600k då den ska köpas privat. En viktig sak: Det måste finnas bra med bagage utrymme.

Länka gärna begagnade om ni hittar
Citera
2017-07-24, 14:23
  #2
Medlem
TheRickiestRicks avatar
http://www.mestmotor.se/automotorspo...ta-din-favorit

http://www.bilsweden.se/miljo-sakerh...bilslista-2014
Citera
2017-07-24, 14:24
  #3
Medlem
Outlandern är väl rätt standard och billig 420 k tror jag ungefär. Har en sån, kommer väl ca 4 mil på el om man kör sparsamt, drar ändå bensin för att värma upp bilen och så så måste ändå tanka ibland, har den som tjänstebil pga bra förmånsvärden skulle inte köpa den privat
Citera
2017-07-24, 15:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
http://www.mestmotor.se/automotorspo...ta-din-favorit

http://www.bilsweden.se/miljo-sakerh...bilslista-2014

Tack! väldigt bra länkar
Citera
2017-07-24, 15:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Outlandern är väl rätt standard och billig 420 k tror jag ungefär. Har en sån, kommer väl ca 4 mil på el om man kör sparsamt, drar ändå bensin för att värma upp bilen och så så måste ändå tanka ibland, har den som tjänstebil pga bra förmånsvärden skulle inte köpa den privat

Bra tips! Den verkar ha mycket plats också i bagage? Är den skön att köra?
Citera
2017-07-24, 17:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crazyaventador
Bra tips! Den verkar ha mycket plats också i bagage? Är den skön att köra?


Den är inte alla speciellt skön, ok för att vara en hybrid men jämfört med prismässigt motsvarande bensinare är den väl bara sådär... man får ju en Mercedes ML för samma pengar.

Varför vill du ha hybrid? För privatpersoner finns inga fördelar...
Citera
2017-07-24, 19:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crazyaventador
Bra tips! Den verkar ha mycket plats också i bagage? Är den skön att köra?
den har rätt bra bagae, dock lite mindre än icke hybridvarienten eftersom batteripaketet gör att golvet i bagageutrymmet måste höjas upp lite. Men tror passat GTE har större bagage. Jag hade tagit passat GTE framför outlandern om jag köpt privat. finns väl nån e golf också men kanske passat GTE passar bättre om du vill ha mycket utrymme.
Citera
2017-07-24, 19:11
  #8
Medlem
tror dessutom det är mycket mer körglädje i en passat GTE än outlandern, man känner att dom dragit in på vissa saker för att få ner priset tycker jag.
Citera
2017-07-25, 17:05
  #9
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Varför hybrid? Det är ett lurendrejeri för att kunna ta mer betalt. En miljömässig återvändsgränd. Riktiga elbilar är det som gäller, men vi får vänta 10-15 år innan de är lika bra och billiga som bilar med förbränningsmotor.

Antar att det är kvinnan din som kräver det och tror att hon gör nåt för att rädda världen. Alternativt vill hon ha en sån för att visa omgivningen att hon är en fin och god människa.
Citera
2017-07-26, 11:16
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
den har rätt bra bagae, dock lite mindre än icke hybridvarienten eftersom batteripaketet gör att golvet i bagageutrymmet måste höjas upp lite. Men tror passat GTE har större bagage. Jag hade tagit passat GTE framför outlandern om jag köpt privat. finns väl nån e golf också men kanske passat GTE passar bättre om du vill ha mycket utrymme.

Hmm.. jag ska ta och testköra en GTE faktiskt. Har aldrig varit ett fan av WW men vafan, måste ju testa
Citera
2017-07-26, 11:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Varför hybrid? Det är ett lurendrejeri för att kunna ta mer betalt. En miljömässig återvändsgränd. Riktiga elbilar är det som gäller, men vi får vänta 10-15 år innan de är lika bra och billiga som bilar med förbränningsmotor.

Antar att det är kvinnan din som kräver det och tror att hon gör nåt för att rädda världen. Alternativt vill hon ha en sån för att visa omgivningen att hon är en fin och god människa.

Förstår hur du tänker, men jag har min förklaring. 80% av min körning är från och till jobb, affär och gym. Alla dessa körningar kan jag köra på enbart el om jag har en hybrid. 20% av min körning är längre sträckor (sthlm, tyskland, italien osv) och då måste jag ha en gammal förbränningsmotor.

10-15 år? nja, 2019 släpper volvo 5 elbilar varav 3 av dem kommer vara i samma prisklass som de andra med förbränningsmotor. Och för övrigt, så äger jag redan en elbil - Renault Zoe.
Citera
2017-07-26, 15:01
  #12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crazyaventador
10-15 år? nja, 2019 släpper volvo 5 elbilar varav 3 av dem kommer vara i samma prisklass som de andra med förbränningsmotor.

Det tror jag på när jag ser det!

Jag tänker också på räckviddsproblemet, som du väl känner till förstås. Inte säkert att det ens kan lösas inom 10-15 år genom förbättrad räckvidd. Däremot så kommer nog laddnätet vara så utbyggt då att det kan fungera bra med elbil ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback