2020-06-16, 10:58
Medlem
TheJackets avatar
Har du blivit dömd för något vidrigt eller?
Citera
2020-06-16, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Har du blivit dömd för något vidrigt eller?

Nej, köpte ett hus och det kablades ut i tidningarna.
Citera
2020-06-16, 11:23
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Offentlighetsprincipen har funnits i Sverige sedan 1766 och kan knappast vara anpassad för vårat samhälle idag, det fanns inget internet och inga datorer på 1800-talet. Nu kablas allt ut om våra liv ut på nätet och det var väl knappast tanken med den principen när den lagen kom till.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Offentlighetsprincipen

Sossarna har ju redan spolat ned offentlighetsprincipen i toaletten med sina massraderingar av mail på myndigheter och inget har hänt, så vi kan väl bara sluta låtsas.
Senast redigerad av Rostere 2020-06-16 kl. 11:59.
Citera
2020-06-16, 12:46
Medlem
Citat:
Fyfan. Så nu vet alla dina grannar att kommunen inte köpte ditt hus.
Jag håller till viss del med dig.
Offentlighetsprincipen är i dag helt fel utformad.
Nu är jag för OP då den är ett bra skydd mot diktatur. Genom OP kan vi se vad de som styr sysslar med. Detta ska vi värna om.
Baksidan är att det i dag används mot personer där Lexbase är mest känd.
Att folk på Flashback hänger ut folk är sissodär men här faller de snart i glömska vilket gör att uthängda personer kan ta tag i sina liv. Detta förstör sidor som Lexbase.

Även jag har köpt två hus och båda gångerna stod det i tidningen och första huset köptes innan internet hade kommit in i hemmen. Big deal. Att detta publiceras beror på att kommunen offentligt visar att den avstått från köp.
En reform av OP är på plats och då just för det du tar upp.
Vi medborgare ska även i framtiden kunna ta del av vad våra förtroendevalda sysslar med men skyddet av person borde stärkas.
Att kunna bygga databaser som Lexbase gjort är fel. Däremot ska vi ha kvar domstolens offentlighet där gemene man ska kunna ta del av domar men inte där det tillåts spridas.
Citera
2020-06-16, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Fyfan. Så nu vet alla dina grannar att kommunen inte köpte ditt hus.
Jag håller till viss del med dig.
Offentlighetsprincipen är i dag helt fel utformad.
Nu är jag för OP då den är ett bra skydd mot diktatur. Genom OP kan vi se vad de som styr sysslar med. Detta ska vi värna om.
Baksidan är att det i dag används mot personer där Lexbase är mest känd.
Att folk på Flashback hänger ut folk är sissodär men här faller de snart i glömska vilket gör att uthängda personer kan ta tag i sina liv. Detta förstör sidor som Lexbase.

Även jag har köpt två hus och båda gångerna stod det i tidningen och första huset köptes innan internet hade kommit in i hemmen. Big deal. Att detta publiceras beror på att kommunen offentligt visar att den avstått från köp.
En reform av OP är på plats och då just för det du tar upp.
Vi medborgare ska även i framtiden kunna ta del av vad våra förtroendevalda sysslar med men skyddet av person borde stärkas.
Att kunna bygga databaser som Lexbase gjort är fel. Däremot ska vi ha kvar domstolens offentlighet där gemene man ska kunna ta del av domar men inte där det tillåts spridas.

Däremot ska vi ha kvar domstolens offentlighet där gemene man ska kunna ta del av domar men inte där det tillåts spridas

Exakt, sen varför inkomstuppgifter betalnings anmärkningar lån vart du sover ska ligga uppe på internet är inte heller ok, det borde vara offentligt hos myndigheterna men att man får ringa och fråga som förr. till och med personnummer ligger online... I framtiden kan man då kanske söka på vad folk har handlat på ica då allt sånt registreras också. De kriminella använder sig av hemvist okänd osv. för att inte synas så mkt Tycker det är bedrövligt som det är idag. ingen integritet alls.
Citera
2020-06-16, 14:20
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:

Mer ett bevis på att MSM har kollapsat och har ingen förmåga att skriva om några vettiga nyheter. Du behöver inte vara orolig eftersom få människor bryr sig om detta. Om man vill ta reda på vem som äger vad så är det bara att gå till kommunens hemsida och kolla upp lagfarterna.
Citera
2020-06-16, 16:37
Medlem
Citat:
Däremot ska vi ha kvar domstolens offentlighet där gemene man ska kunna ta del av domar men inte där det tillåts spridas

Exakt, sen varför inkomstuppgifter betalnings anmärkningar lån vart du sover ska ligga uppe på internet är inte heller ok, det borde vara offentligt hos myndigheterna men att man får ringa och fråga som förr. till och med personnummer ligger online... I framtiden kan man då kanske söka på vad folk har handlat på ica då allt sånt registreras också. De kriminella använder sig av hemvist okänd osv. för att inte synas så mkt Tycker det är bedrövligt som det är idag. ingen integritet alls.
Självklart.
Jag kan ha anledning att kolla upp en specifik person och den rätten måste finnas. Gjorde själv ett skolarbete som krävde många timmars grävande i arkiven hos Linköpings Tingsrätt. Själva uppgiften var en Svenskauppgift men då studierna var på högre gymnasienivå så lade jag ner mer arbete än jag behövde med resultatet att läraren tog med sig hela arbetet till universitetet med mitt tillstånd.
Jaja, klapp på axeln till mig men här kom OP till användning då jag av en tillfällighet kunde påvisa viktiga saker inom rättsväsendet.

Det förespråkare av ex Lexbase eller för all del Ratsit borde tänka på att även de själva kan bli förbannade en dag och genom detta gottande av andras person så kan även deras liv bli förstörda pga en sak de ångrat redan innan dom.
Citera
2020-06-16, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Mer ett bevis på att MSM har kollapsat och har ingen förmåga att skriva om några vettiga nyheter. Du behöver inte vara orolig eftersom få människor bryr sig om detta. Om man vill ta reda på vem som äger vad så är det bara att gå till kommunens hemsida och kolla upp lagfarterna.
Gullig vinkling.
Jag reagerade på samma sak när jag köpte hus 1991. Mina svärföräldrar som då satt i ett hus de redan betalat av på berättade att detta skedde redan när de köpte sitt hus.
Detta har inget med ditt förakt av ”fel” press att göra utan har med regler för kungörelser sedan urminnes tider att göra. Kommunen är skyldig att redovisa sina fastighetsköp vilket då även innebär att de måste redovisa de affärer de avstår att göra då kommunen har förköpsrätt på varenda fastighet inom kommunen oavsett om det är en stor skogsfastighet eller ett uthus de vill riva.
Citera
2020-06-16, 17:01
Avstängd
Dagens svenska lagstiftning för tryckfrihet, regler för utgivingstillstånd, namnpubliceringar, till stor del även pressetiken är till 90% fortfarande anpassad för tryckta pappersmedier och möjligen studio-tv. Juridiken har fortfarande inte på allvar hunnit ikapp internet och webbmedia.
Citera
2020-07-12, 12:15
Bannlyst
...

Bara nackdelar med denna princip, med ökad befolkning från alla världens hörn då det inbjuder till mer bedrägerier som resultat samt vilka länder har samma princip som Sverige där allt ska vara tillgängligt. En folkomröstning vore nog bra om detta ..

Citera
2020-07-12, 20:16
Medlem
Agent.Smiths avatar
Jag tycker var och en ska begå handlingar som man sedan rakryggat kan stå upp för. Då spelar det ingen roll om det sedan är offentlig handling eller inte.
Citera
2020-07-12, 21:17
Medlem
maxorrs avatar
Har man suttigt av sitt straff så har man ... Iaf ska offentlighets principen gälla vid politiska brott, seriekriminalitet grova som ringa, samt grova brott .. Jag vill då helst inte ha återvändande isis krigare som grannar eller no go zon förflyttade invandrare i mitt bostadsområde som kommit hit i smyg pga av sosseregeringens flyttassistans.. samt massa gängvåldtäkter som är systematiska i kompisgrupper som blivit dömda tof i samarbeten men fått vaga straff

Statistik kommer ju från domar ochså och som vi alla känner till så kan man inte bekämpa importerad överrepresenteras kriminalitet i alla möjliga former om man inte får domarna offentliga och statistiken för det ... Då beblandas det med oss vanliga hederliga.. och då blir vi alldrig kvitt den enorma våg av kriminalitet som sosse vänster regeringen importerat

Ni vi behåller offentlighets lagen än så länge ger jag tumme upp på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in