2017-07-21, 20:11
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Vilket trams. Skattejämkning löser man enkelt genom att bara prata med sin arbetsgivare eller ansvarig på ekonomiavdelningen.

Nix! Arbetsgivaren eller lönehandläggaren skall dra preliminärskatt enligt skattetabellen. Skall det dras mindre måste det finnas ett jämkningsbesked från Skatteverket. Däremot så får dom dra mer om den anställde vill det.
Citera
2017-07-21, 20:13
Medlem
bigbossjonass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
30% låter mycket.
Runt 22-23% är mer korrekt för en medellön på 28-32k, med mindre variationer beroende på vart du bor.
Jämka är svaret.

Du är uppenbart svagbegåvad! Det är som minst 53% staten tar från en arbetare som jobbar heltid!
Citera
2017-07-21, 20:39
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Vilket trams. Skattejämkning löser man enkelt genom att bara prata med sin arbetsgivare eller ansvarig på ekonomiavdelningen.

Nej. Du måste ansöka om jämkning från skatteverket.
Sedan kan du lämna in den lappen till ekonomiavdelningen när det är beviljat.

Och den skatt som är betald är ju redan betald. Den får han inte tillbaka av företaget.
Senast redigerad av Xer0 2017-07-21 kl. 20:41.
Citera
2017-07-21, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Nej. Du måste ansöka om jämkning från skatteverket.
Sedan kan du lämna in den lappen till ekonomiavdelningen när det är beviljat.

Och den skatt som är betald är ju redan betald. Den får han inte tillbaka av företaget.

Vid beviljad jämkning som sker senare än den första utbetalda lönen och därmed innehållna källskatten göres hänsynstagande till den redan avdragna källskatten.
Citera
2017-07-21, 20:55
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vid beviljad jämkning som sker senare än den första utbetalda lönen och därmed innehållna källskatten göres hänsynstagande till den redan avdragna källskatten.

Okej. Det sket Ericsson i när jag jobbade där, men jag antar att någon annan bryr sig.
Citera
2017-07-21, 20:57
Medlem
Citat:
Okej. Det sket Ericsson i när jag jobbade där, men jag antar att någon annan bryr sig.
I vad? Att rätta sig efter ett inlämnat jämkningsbeslut?
Citera
2017-07-21, 21:00
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
I vad? Att rätta sig efter ett inlämnat jämkningsbeslut?

Att kompensera för tidigare inbetald skatt.
Citera
2017-07-21, 21:03
Medlem
Citat:
Att kompensera för tidigare inbetald skatt.
Det skall inte ag göra, det är tagit hänsyn till i jämkningsbeslutet.
Citera
2017-07-21, 21:03
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Det skall inte ag göra, det är tagit hänsyn till i jämkningsbeslutet.

Det där företaget är lite lustigt. Jag fick skickat till mig "det gällande fackliga avtalet" när jag blev anställd. Problemet var bara att avtalet hade gått ut.
Citera
2017-07-21, 21:08
Medlem
Citat:
Det där företaget är lite lustigt. Jag fick skickat till mig "det gällande fackliga avtalet" när jag blev anställd. Problemet var bara att avtalet hade gått ut.

Ok, men detta har knappast något samband med det vilket vi här nu avhandlar.
Citera
2017-07-21, 21:24
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbossjonas
Du är uppenbart svagbegåvad! Det är som minst 53% staten tar från en arbetare som jobbar heltid!

Men du, herr eller fru Hawking.
Tråden handlar inte om hur mycket vi betalar till staten i form av skatter och moms sammantaget, utan om en lirares lönesituation.

Eftersom du du går på soc eller sjukpenning, har du räknat på hur många procent systemet "stjäl" av dig med? Dom stjäl säkert bara 43% av "dina" pengar, av mig stjäl dom 53%!! Faan va orättvist!! Och jag tankar inte diesel så sääääkert 56. Minst! Buhu ☹️
Citera
2017-07-21, 22:22
Medlem
BigBrutuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amecce
Jag har hört att man kan sänka sin skatt på något vis, har ingen aning om hur är fortfarande ung och har mitt första jobb mer eller mindre, betalar just nu 30% skatt finner det högt för den usla lön jag har.

Hörde av en bekant den går få sänkt, vet dock inte om det stämmer men varför skulle hen ljuga, och vet definitivt inte hur.

Hjälp uppskattas

Nu är det ju så att vi betalar närmare 56% i skatt. FYI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in