• 1
  • 2
2017-07-21, 14:10
Bannlyst
Jag har hört att man kan sänka sin skatt på något vis, har ingen aning om hur är fortfarande ung och har mitt första jobb mer eller mindre, betalar just nu 30% skatt finner det högt för den usla lön jag har.

Hörde av en bekant den går få sänkt, vet dock inte om det stämmer men varför skulle hen ljuga, och vet definitivt inte hur.

Hjälp uppskattas
Citera
2017-07-21, 14:11
Medlem
Crashs avatar
Vart bor du? 30% låter högt med tanke på jobbskatteavdragen
Citera
2017-07-21, 14:19
Medlem
Skulle tro att din vän syftar på skattejämkning.
Citera
2017-07-21, 14:21
Medlem
Xer0s avatar
Det borde du ansökt om innan du började på arbetet.
Citera
2017-07-21, 14:22
Medlem
Jag är förbluffad över att vissa tror att man bara betalar 30% i skatt i Sverige.

Det kanske är vad som syns på lönebeskedet, men det verkliga skattetrycket ligger på närmare 70%.

Sossarna har lyckats väl med att lura folket.

Som svar på din fråga: det går inte att komma undan skatten. Myndigheterna ser allvarligare på skattebrott än mord.
Citera
2017-07-21, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coquille
Jag är förbluffad över att vissa tror att man bara betalar 30% i skatt i Sverige.

Det kanske är vad som syns på lönebeskedet, men det verkliga skattetrycket ligger på närmare 70%.

Sossarna har lyckats väl med att lura folket.

Som svar på din fråga: det går inte att komma undan skatten. Myndigheterna ser allvarligare på skattebrott än mord.

För att inkomstskatten är ca 30% (upp till en vis nivå). Sedan varierar ju skattetrycket något enormt på vad du väljer att spendera pengarna på.
Citera
2017-07-21, 14:34
Medlem
Begär jämkning hos skatteverket om du inte vill vänta på att de beräknar skatt för hela året.

Tjänar du 16000 kr/mån i bruttolön och bor i Mölndal blir skatten under 3058 kr, dvs 19,1%.
(Räknar du med kostnader för arbetsgivaravgift så stiger de totala avgifterna till 8085/21027=28,45%)

Tjänar du 32000 kr/mån blir skatten under 8000 kr, dvs under 25%.
Citera
2017-07-21, 14:40
Medlem
Fuxtapositions avatar
Det är omöjligt att betala mindre skatt än den rätta. Det din kompis förmodligen har gjort är att jämka. När du jämkar ger du SkV dina preliminära inkomstuppgifter varpå de beräknar den korrekta skattesatsen och arbetsgivaren beskattar dig då med denna (lägre) %-satsen än de 30% som du skattar idag. Ifall du inte lämnar inte någon jämkning till din arbetsgivare drar de av en förbestämd och generisk skattesats (tycker dock att 30% låter högt). Det spelar dock ingen roll eftersom du ändå får tillbaka överskjutande del (alltså det du har betalat för mycket i skatt) som återbäring nästa år.

Om du är osäker och har frågor tycker jag att du ska ringa SkV, de svarar gärna på dina frågor.
Citera
2017-07-21, 15:00
Medlem
bigbossjonass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amecce
Jag har hört att man kan sänka sin skatt på något vis, har ingen aning om hur är fortfarande ung och har mitt första jobb mer eller mindre, betalar just nu 30% skatt finner det högt för den usla lön jag har.

Hörde av en bekant den går få sänkt, vet dock inte om det stämmer men varför skulle hen ljuga, och vet definitivt inte hur.

Hjälp uppskattas

Den här ännu högre än 30% har du en dålig lön och inte någon bil betalar du nog iaf minst 53% i skatt!
Citera
2017-07-21, 15:19
Medlem
genericnames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenigaStenen
För att inkomstskatten är ca 30% (upp till en vis nivå). Sedan varierar ju skattetrycket något enormt på vad du väljer att spendera pengarna på.

Arbetsgivaravgiften är en sorts skatt också som i andra länder hamnat i våra fickor, dock så pröjsar den för sjukförsäkring och sånt... Men en dold skatt är det allt.
Citera
2017-07-21, 16:12
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Vart bor du? 30% låter högt med tanke på jobbskatteavdragen

Vilket jobbskatteavdrag? Du menar den som Sossarna plockade bort redan 2015? Alltså för två år sedan för att istället höja skatterna?

Förövrigt så är 30% den genomsnittliga skattenivån för de flesta kommuner. Brukar ligga mellan 30-33%.

Och då har vi inte ens räknat in arbetsgivaravgiften och alla andra punktskatter och moms.
Citera
2017-07-21, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Vilket jobbskatteavdrag? Du menar den som Sossarna plockade bort redan 2015? Alltså för två år sedan för att istället höja skatterna?

Förövrigt så är 30% den genomsnittliga skattenivån för de flesta kommuner. Brukar ligga mellan 30-33%.

Och då har vi inte ens räknat in arbetsgivaravgiften och alla andra punktskatter och moms.

Tror du har missat någonting. Sossarna plockade aldrig bort det 2015, de borde ha gjort det med deras politiks mål men vågade inte.

Att höja skatten med 1500kr per månad för 80% av deras röstkår är oftast inte förknippat med success.

https://www.skatteverket.se/privat/s...308000107.html
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jobbskatteavdrag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här