2017-07-29, 14:14
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Ett strafföreläggande blir inte offentlig handling utan tas endast upp i belastningsregistret som bara du själv och vissa myndigheter har rätt att ta del av.
Kan du ge en källa på att (det godkända) strafföreläggandet inte skulle vara en offentlig handling?
Citera
2017-07-29, 14:17
Medlem
IQ-145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Hm. Ewamari Häggkvist var svensk representant vid Eurojust, EU:s juridiska samarbetsenhet fram till 14 december 2015:

http://www.eu-upplysningen.se/Om-EU/...-och-Eurojust/

Det borde betyda att Ewamari Häggkvist hade kontakter med justitiedepartementet och justitieminister Morgan Johansson. Kanske hade hon även kontakt med Anders Ygeman (ansvar för Säpo).

Så, tog Ewamari Häggkvist mer eller mindre omedvetet politisk hänsyn utifrån tidigare kontakter med regeringen.

Vill reservera mig för att jag inte vet hur Eurojust fungerar och vilka kontakter med sittande regering det innebär att vara "Sveriges representant" där. Men något att gräva vidare i?

Är det någon som vet varför Ewamari lämnade sitt uppdrag hos Eurojust?
https://www.parlament.gv.at/PAKT/EU/...e_10601336.pdf

Noterar också att hon var jurist hos Rädda Barnen i början av 2000-talet när Kommunisten Annika Åhnberg var deras ordförande.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Annika_%C3%85hnberg
Citera
2017-07-29, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
C, S och SD är vinnarna.

Vi, folket, är som vanligt förlorarna - i synnerhet om regeringsvänliga massmedia lyckas kväva skandalen nu.

S och sd kan väl inte bli vinnare. Deras inflytande blir ju detsamma. Centern går från ingen makt, till makt. än hur de röstar i misstroendevotum frågan.

Lööf var och blev proffs utbildad i bilder Berga mötet.
Citera
2017-07-29, 14:21
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Hur mycket böter man ska betala beror på flera saker. Om man till exempel riskerar att bli av med sitt jobb kan böterna bli lägre.
– Man ska bland annat ta hänsyn till om det kan antas bli avsked, eller om det kan finnas andra svårigheter i yrkeslivet. I det här fallet kan det vara svårt att få ett nytt tillförordnande som generaldirektör för en myndighet, säger Ewamari Häggkvist, ansvarig åklagare vid Åklagarmyndigheten i Stockholm.
Det är falskt. Hon har sitt jobb på den sk elefantkyrkogården tills förordnandet går ut.
.
Jag tror att du har missat lite här. Regeringen vill få henne sparkad och kommer att vända sig till Statens Ansvarsnämnd. Detta kan leda till en arbetsrättslig tvist.
Citera
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Givetvis var det en del av planen så som planen såg ut fram tom Juli, givetvis med Stefans goda minne.
  • Maria skulle lulla runt på elefantkyrogården (sket sig)
  • Roffe skulle sitta kvar som ordförande (sket sig)
  • Lilla-Anna skulle vara kvar som minister (sket sig)
  • Alla ledamöter skulle sitta kvar i styrelsen (sket sig)

Samt att Ygeman gjorde 'stage left' och att Hultqvist är på väg ut,inget av detta ingick i planen, allt har gått åt helvete sedan Chang och Albinsson spred FUPen som till slut hamnade här på Flashback.

Bra grävt om Evamari, jag är glad att jag var den som nämnde hennes namn först i tråden men jag ansåg att det kunde ha ett värde då jag reagerade på att SÄPO-chefen valde att utan orsak namnge henne under pressträffen i måndags. Det var helt omotiverat och fick mig att misstänka att det fanns någon anledning, tack vare Flashback så börjar det klarna.

/Provokatör
Tackar...
Evamaris sitter väl Särskilda åklagarkammaren om jag inte minns fel där satt även Anders Jakobsson som var den åklagare som utredde Mona Sahlin och senare gav henne ett strafföreläggande.
Hittade en tidslinje här som kan vara en slump eller lite lustig med tanke på sossarnas infiltration av alla myndigheter vi har.

Anders J var åklagare och utredde MS, i denna artikel från Expressen 8 sep 2016 berättas det om att ett tredje intyg av MS hittats och hon sitter rejält fast i smeten.
http://www.expressen.se/nyheter/poli...g-fran-sahlin/
Den 12 sep 2016 utses samme Anders Jakobsson till överåklagare och chef för Särskilda åklagarkammaren.
Han är då Evamarias chef.
https://www.aklagare.se/nyheter-pres...lagarkammaren/
Citat:
Ny chef för Särskilda åklagarkammaren
Anders Jakobsson har utsetts till överåklagare och chef för Särskilda åklagarkammaren, som handlägger ärenden om bland annat misstankar om brott av poliser.

Anders Jakobsson, tidigare chefsåklagare vid Särskilda åklagarkammaren, tillträdde den 12 september som chef för enheten. Han har tidigare bland annat varit överåklagare på Ekobrottsmyndigheten och chefsåklagare i Västerås.

Särskilda åklagarkammaren handlägger ärenden om misstankar om brott av poliser, åklagare, domare och vissa andra befattningshavare. Verksamheten är skild från övrig åklagarverksamhet och chefen är direkt underställd riksåklagaren. Kammarens åklagare finns i Malmö, Göteborg och Stockholm. Kansliorten är Malmö.
En position som chef mot en mild dom mot MS?
Även Monas strafföreläggande har ju diskuterats och ansetts som för milt.
Kan Evamari förvänta sig en högre befattning i den närmaste framtiden eller får hon vänta tills allt lagt sig?
Har sossarna infiltrerat åklagarmyndigheterna på samma sätt som på många andra ställen?
Citera
Medlem
Mikael Odenbergs (M) kritik av Alliansens agerande har vållat en intern strid inom Moderaterna. Riksdagsmannen Tomas Tobé anklagar Odenberg för vänskapskorruption med S-ministern Peter Hultqvist.
Källa: http://www.dn.se/nyheter/sverige/opp...-och-odenberg/

Nu har inbördeskriget brutit ut bland Moderaterna pga IT-skandalen
Citera
2017-07-29, 14:23
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik444
S och sd kan väl inte bli vinnare. Deras inflytande blir ju detsamma. Centern går från ingen makt, till makt. än hur de röstar i misstroendevotum frågan.
Fram till nästa riksdagsval kommer den nuvarande mandatfördelningen i riksdagen inte förändras.

Om någon är vinnare före riksdagsvalet så är det (givetvis!) i termer av opinionsstöd.
Citera
2017-07-29, 14:24
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Jo, hon har skrivit på.
Det var då som strafföreläggandet blev en offentlig handling.

Det är nog en tolkning som du är rätt ensam om.

Jävskopplingen är troligen mera indirekt, av typen att båda tillhör nätverket Hilda, eller något i den riktningen.

Visst är det märkligt!
du kanske har straffrätten mer färsk än jag men att fatta myndighetsbeslut i strid med gällande lagar gör man väl typiskt sett uppsåtligen och inte av oaktsamhet? går dock bara på känsla här.

Såg nån intervju med den här kvinnan oxå där hon gav sin syn på den manlige medarbetare som avrått från detta innan. Allt blev så stort med honom eller nåt sånt. Det måste ha varit jobbigt för henne, mkt skönare att hänga med väninnorna. Det är sånt man blir misogyn av o tveksam till kvinnliga chefer av alltså. Det är inte nån ursäkt att hon ogillar fyrkantiga karlar, att hon ens argumenterar på det sättet efter att ha åkt dit för en sån sak demonstrerar vilken olämplig emotionell person hon är för beslutsfattande i någon form. Tyvärr lär hon inte vara diskvalificerad från styrelse- o ledningsgruppsarbete för all framtid.
Citera
2017-07-29, 14:26
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Jag tror att du har missat lite här. Regeringen vill få henne sparkad och kommer att vända sig till Statens Ansvarsnämnd. Detta kan leda till en arbetsrättslig tvist.
Visst. Men fram till dess att Statens Ansvarsnämnd avgör ärendet så har hon kvar sin lön och sin anställning.

Sedan ska det bli intressant att se vad som händer.
Mig skulle det inte förvåna om hon, på det ena eller andra sättet, räddas från obehaget att behöva leva utan lyx.
Citera
2017-07-29, 14:32
Medlem
Citat:
Fram till nästa riksdagsval kommer den nuvarande mandatfördelningen i riksdagen inte förändras.

Om någon är vinnare före riksdagsvalet så är det (givetvis!) i termer av opinionsstöd.

Vinnarna är alltså folket som röstat för dessa. Och vinnarna efter nästa val får vi vänta på. Men Centern ligger bäst till, då de kan välja vilket som, nu när det ska misstroendevotum röstas. Än hur de gör, blir detta "rätt",

Kolla vilka som gått proffs utbildningen via bilder Berga gruppen historiskt.
Citera
2017-07-29, 14:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Visst. Men fram till dess att Statens Ansvarsnämnd avgör ärendet så har hon kvar sin lön och sin anställning.

Sedan ska det bli intressant att se vad som händer.
Mig skulle det inte förvåna om hon, på det ena eller andra sättet, räddas från obehaget att behöva leva utan lyx.
Det sista man vill är att hon skall bli förbannad & börja snacka. Det kommer inte att gå någon nöd på henne.
Citera
2017-07-29, 14:34
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
du kanske har straffrätten mer färsk än jag men att fatta myndighetsbeslut i strid med gällande lagar gör man väl typiskt sett uppsåtligen och inte av oaktsamhet? går dock bara på känsla här.

Såg nån intervju med den här kvinnan oxå där hon gav sin syn på den manlige medarbetare som avrått från detta innan. Allt blev så stort med honom eller nåt sånt. Det måste ha varit jobbigt för henne, mkt skönare att hänga med väninnorna. Det är sånt man blir misogyn av o tveksam till kvinnliga chefer av alltså.
Du har helt rätt i att det är mycket med detta strafföreläggande som ser egendomligt ut.

Förövrigt saknar även jag juridisk grundexamen. Jag försökte faktiskt, men det gick inte så bra.
(Sedan bodde jag i över 10 år ihop med en kvinna som gjorde karriär i en statlig myndighet. Jag arbetade ett tag i samma organisation, men på betydligt lägre nivå. I princip är det erfarenheterna från den myndigheten som jag skriver av mig här.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in